gevonden motoren

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

gevonden motoren

Bericht door Gast »

Goedendag forumers,
aangezien mijn wachtwoord en account niet echt meewerken doe ik dit bericht maar als gast, ik ben marco_mclaren.
Toen ik met school in Calais op excursie was, en op een bunkerwerk klommen, zagen wij op een erf in het struikgewas een motor met propellor liggenvonden, na wat capriolen met hekken klimmerij konden we de volgende dag door een geopent hek naarbinnen komen, daar hebben mn maat en ik een aantal foto's gemaakt, er bleken twee motoren te liggen waarvan 1 met een aantal vermiste cillinders en de propelor er naast liggend.
Ook lag er een deel van een hydraulisch landingsgestel compleet met band die nog een een fantastische staat verkeerde, hier stond het merk Dunlop plus meer tekst nog duidelijk op.
Nou had ik aan jullie de vraag watvoor motoren dit zouden kunnen zijn?
Ik weet wel het één en ander van de wo2 natuurlijk, ik verzamel en zoek met een detector, maar van motortypes heb ik geen vestand.
Ik kom zover dat dit een lijnmotor is en dat het 12 cillinders had(als ik het goed heb onthouden).
Mvg Marco

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

En dat lag zo boven de grond?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gast

Bericht door Gast »

Nogmaals marco_mclaren,
na wat nakijken via google en andere sites en wat naaste hulp kwam ik via de 2x3 Fishtail uitlaten.
dit heb ik gevonden bij de Hawker Hurricane's Mk1, Mk2 A B C D en de Mk7.
Bij Spitfire bij de Mk1 en de Mk1A, de Mk2, de MkVB, de MkV.
Bij een Defiant kwam ik ze tegen bij de Mk1, weet iemand meer informatie over de Defiant, ik had er namelijk nog niet eerder van gehoord.
mvg marco
Gast

Bericht door Gast »

King tiger schreef:En dat lag zo boven de grond?
Jep, zo te zien al een mooi tijdje, ik zou zo niet zien of deze uit de grond komt maar ik denk uit zee vanwege de aantasting, het gras zat er helemaal omheen gegroeid en onder de pallet groeide alang geen gras meer.
Helaas werden we eraf getrapt, anders hadden we nog wel meer fotos kunnen maken, ik zal nog eens mn maat vragen of hij nog fotos heeft.
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Waarschijnlijk één of andere boer die dat laat liggen zie je veel in frankrijk.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gast

Bericht door Gast »

Bart V schreef:Waarschijnlijk één of andere boer die dat laat liggen zie je veel in frankrijk.
midden in een stad als Calais? denk het niet. ik denk dat ze uit zee komen.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Anonymous schreef:Nogmaals marco_mclaren,
na wat nakijken via google en andere sites en wat naaste hulp kwam ik via de 2x3 Fishtail uitlaten.
dit heb ik gevonden bij de Hawker Hurricane's Mk1, Mk2 A B C D en de Mk7.
Bij Spitfire bij de Mk1 en de Mk1A, de Mk2, de MkVB, de MkV.
Bij een Defiant kwam ik ze tegen bij de Mk1, weet iemand meer informatie over de Defiant, ik had er namelijk nog niet eerder van gehoord.
mvg marco
Een Britse jager die in The Battle of Britain heeft meegstreden. MEt een 360° draaiende turret verraste hij de duitsers maar faalde uieindelijk. De Defiant was te traag om met de andere klasseke jagers mee te kunnen. Hij werd dan maar in nachtdienst gestoken met enig succes. In 1942 -43 werd hij uit dienst gehaald.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gast

Bericht door Gast »

Oke, ik heb me even ingelezen. Heeft iemand een idee watvoor motoren dit zijn, of welk type?
mvg Marco
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vliegtuigmotor

Bericht door asjemenou »

Volgens mij is het inderdaad een Britse Rolls-Royce Merlin motor. Dit type motor werd in meerdere toestellen gebruikt o.a. in de Spitfire. Of deze motor ook werkelijk afkomstig is uit een Spitfire durf ik niet te zeggen. Als het wel zo zou zijn dan zou hij afkomstig zijn uit een vroege versie van de Spitfire. Wat er dan dus op kan duiden dat dit vliegtuig al voor midden 1942 moet zijn gecrasht. In juli 1942 werd namelijk de Spitire Mk.IX operationeel. Deze Spitfire Mk.IX had een motor met 4 propellorbladen in plaats van 3.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Twee motoren

Bericht door asjemenou »

Nog even een aanvulling. Ik zie dat het om 2 motoren gaat in plaats van 1. Waarschijnlijk afkomstig uit een 2 motorig toestel dan. Het zou dan wel eens om de motoren van een Haviland Mosquito kunnen gaan. Dit toestel had dus 2 Rolls-Royce motoren. De Mosquito was een Britse jachtbommenwerper, welke geheel van hout was gemaakt. Het toestel had dan ook de bijnaam "the wooden wonder". Dit toestel was de schrik van menige Duitse soldaat omdat het toestel een flinke bewapening had.
Gast

Bericht door Gast »

Het zou zo maar van een Mosquito kunnen zijn, als je kijkt naar dat stuk landinsgestal, dat is toch aardig vors. Ik ga er eigelijk wel vanuit dat dit van 1 berging afkomstig is. Dan zou het alleen de Mosquito kunnen zijn, maar als het níét uit 1 berging is, dan komen we er waarschijnlijk nooit achter.
Mvg Marco
Gast

Bericht door Gast »

Ik ga er wel vanuit dat dit Merlin's zijn, maar is er in France niet iets als een berginsdienst actief die dit soort dingen ophaalt? Heeft iemand hier ervaring met deze organisatie, ik ken wel een aantal verhalen..
mvg marco
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Het zijn trouwens geen lijnmotoren, maar V12 motoren met 2 inlaat- en 2 uitlaatkleppen per cylinder.

Dus 2 rijen van 6 cylinders in een V-vorm geplaatst. Deze constructie vond je zowel bij de Rolls-Royce Merlin motoren als de Duitse tegenhanger, de Daimler-Benz 603 motoren.
Gast

Bericht door Gast »

O Oke dan, zoveel verstand heb ik er ook weer niet van, ik weet nog wel wat van Formule 1 (ook V stand) en trekkers. Weet iemand ook in welke hoek de cillinders van de Merlin staan? Het lijkt mij vrij krap ten opzichte van automotoren.mvg marco
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Havilland Mosquito

Bericht door asjemenou »

Voor de Haviland Mosquito zie; http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito . Voor de Rolls Royce Merlin motor zie; http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin .
Plaats reactie