Bajonetten gestolen uit het oorlogsmuseum

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bajonetten gestolen uit het oorlogsmuseum

Bericht door Roel R. »

Bajonetten gestolen uit het oorlogsmuseum
Van onze verslaggever
schagen-Niek Jan Grooff, conservator van Regionaal Oorlogsmuseum 1940-1945 mist sinds woensdag vier Duitse bajonetten door een insluiping in zijn museum. De totale schade bedraagt in totaal zo'n duizend euro.

Grooff: ,,Dinsdagmiddag ben ik nog in het museum geweest met een Duitser. Toen was er nog niets aan de hand. Woensdagmiddag ontdekten Willem van Erp en Rob Bakker van museum 'Slag aan de Somme 1914-1918', dat er in mijn museum (beide musea zijn tijdelijk gehuisvest in het voormalige gemeentehuis aan Markt 18) een folderbord was omgevallen boven op een kostuumpop, waardoor het hoofd van de pop onherstelbaar was beschadigd. Zij dachten aanvankelijk dat alles er zo bij lag, omdat ik nu weer aan het verhuizen ben naar de westelijke kasteeltoren. Pas later realiseerden zij zich, dat er iets niet in orde moest zijn. Vooral ook, omdat allerlei museumstukken door elkaar lagen. Nadat ze mij hadden gebeld ontdekte ik de diefstal van de vier onvervangbare Duitse bajonetten. Dat was ook het rare. Want er lagen er zes, vier voor een Duitse 'karabijn 98' en twee andere, respectievelijk van Russische en Portugese makelij. Maar die hebben ze laten liggen.''

Eigen centen
Grooff is teneergeslagen: ,,Al die museumstukken, die je over de jaren heen verzamelt en van je eigen centen betaalt. Om een beetje cultuur te brengen. De mensen iets te kunnen vertellen over de Tweede Wereldoorlog. En dan komen ze de spullen nog bij je stelen ook.''

Over hoe de dief is binnengekomen heeft hij een donkerbruin vermoeden: ,,De achterdeur van Markt 18 was niet afgesloten. Hoogstwaarschijnlijk is men ook zo het gebouw ingekomen. Daarna was de toegang tot de musea weliswaar versperd, omdat de gangdeur wel was afgesloten. Maar via de loketramen bij de voormalige afdeling burgerzaken, kwam men toch in mijn museum terecht.''

Motieven
Over de dader/daders of eventuele motieven kan Grooff niet zo veel zeggen: ,,Als het iemand is geweest, die -nergens voor terugdeinzend- dit soort zaken verzamelt, dan zijn de bajonetten voorgoed weg. Ik hoop echter dat het een uit de hand gelopen akkefietje van schooljongeren is. Dat die daar 's avonds achter het oude gemeentehuis waren, ontdekten dat de achterdeur niet was afgesloten was en dat toen van het een het ander kwam. Of ik aan de scholierendag denk, de Kolderdag? Jij zegt het. Maar ik denk dat het voor ouders ook geen prettige gedachte is dat hun kinderen eventueel met Duitse bajonetten rondlopen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Jongen met bajonet aangehouden
Van onze verslaggever
schagen-Tijdens een onderzoek naar brandstichting in Schagen trof de politie vrijdagavond een 13-jarige jongen aan die in het bezit was een bajonet. Mogelijk is die afkomstig van de diefstal uit het oorlogsmuseum, afgelopen woensdag.

Rond tien vrijdagavond is een 23-jarige man uit Schagen aangehouden op verdenking van het plegen van meerdere brandjes. Na een melding van brandstichting in een vuilcontainer achter de Laan van Schagen, zijn agenten naar een jongerencentrum gegaan voor nader onderzoek. Daar vonden zij al snel de vermoedelijke dader van de brandstichting.

Tijdens dit onderzoek werd ook een 13-jarige man uit Schagen aangehouden. Hij droeg een bajonet bij zich. Afgelopen week werden vier bajonetten gestolen uit de tijdelijke locatie van het museum in het voormalige gemeentehuis van Schagen.

Tegen beide verdachten wordt proces-verbaal opgemaakt.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

"13 jarige man"

:bonk:
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

hehe idd wel beetje krom ja
Starting up again
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

1. Dertienjarige man.... hij is eerder net uit het ei zou ik denken.
2. Wat moet zoiemand met zo'n gevaarlijk ding op straat?
3. Is er al vroeg bij met gestolen goeden (heling), als ie het al niet zelf gejat heeft.
4. Waar gaan we naar toe met (bepaalde) jeugd?! Arggh!

Toch niet helemaal fris onder de oksels om dat zo in de krant te zetten.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Helaas is in bepaalde plaatsen de jeugdcriminaliteit al langere tijd zeer hoog. Leeftijd van 13 jaar is in het geval van Schagen zeer normaal. De NS kan er over mee praten wat jeugd uit onder andere Schagen aanricht en inderdaad gaat het ook daarbij om de leeftijden tussen 12 en 18 jaar.

Wat ik echte rminstens zo schokkend vind is de slechte beveiliging van een museum waar hoegenaamd "onvervangbare" historische objecten liggen opgeslagen. Zegt minstens net zoveel over die twee musea.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Niet al de jeugd is zo slecht hoor :P .Ik ben 13 en ik zit op een katholieke school waar ze zeggen dat stelen niet mag :lol:
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Jah mijn ouders zeggen ook dat ik moet sparen dat doe ik ook niet
Starting up again
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Bij mij is het juist hetzelfde :P :) :lol:
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

gilles schreef:Niet al de jeugd is zo slecht hoor :P .Ik ben 13 en ik zit op een katholieke school waar ze zeggen dat stelen niet mag :lol:
Dat jij geen slechte jeugd ben wil ik graag geloven maar: een katholieke school waar ze zeggen dat stelen niet mag zegt helemaal niks :P
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Wie steelt nou zoiets? steel dan een moderne bajonet :wink:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Plaats reactie