Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

kan wel. een dun laagje verf, dan terwijl het nog nat is wat zand erover om uiteidelijk weer te verven. wel ben ik van mening dat als je dit doet, je de helm dan ook niet als origineel moet gaan verkopen maar gewoon voor jezelf moet houden. zelf heb ik een m34 waar geen verf meer op zit. ben van plan om hem ook te gaan verven voor een pop. ik twijfel wel erg veel, het geeft toch een "naar" gevoel.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

dutchhelmets schreef: ik twijfel wel erg veel, het geeft toch een "naar" gevoel.
Dat snap ik, je kunt ook een M34 van de brandweer pakken, die compleet is vernieuwd, dus, brandweerbinnenwerk, helemaal zwart binnen en buiten, en de plaat heel mooi weggewerkt.
Maar je moet natuurlijk een met plaat hebben?

Even iets heel anders, waar we het elders in dit topic ook al over hebben gehad: M34 helmen die van de buitenkant biege zijn, Ik heb altijd gedacht dat het hospik helmen waren, maar dit is nooit bevestigd door iemand. Hier een voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

he johny frost, dat zijn helmen die vlak na de oorlog zijn gebruikt door de BB. je komt ze tegen in de modellen m27 en m34. kleur is inderdaad beige, al kunnen ze onderling wel iets verschillen. ook de binnenwerk wil verschillen. origineel voor-oorlogs, brandweer, plaatselijk aanmaak, e.d. de platen zijn niet altijd mee geverfd. deze helmen zijn maar kort in gebruik geweest en snel vervangen door de mkII. eerst oorlogs mkII's en vanaf 55-56 de VERBLIFA mkII's. de beige m34 zijn dus absoluut geen hospik helmen. die waren gewoon groen, soms met een rode kruis in verschillende varianten.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

p.s. staat nu op MP een te koop voor 100 euro met voor-oorlogs binnenwerk. te duur naar mijn mening. die helmen zijn ongeveer 65 euro waard.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

deze 2 helmen kan ik ruilen tegen 3 duitse helmen 1 wo1 bodemvondst helm
1 m35 bodemvondsthelm
en 1 duitse m42 helm met naoorlogs binnewerk.
Ik krijg dus de nl helmen zijn dit mooie en gooeie nl helmen?
Een zwarte en een groene dus.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding





Afbeelding
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

de groene(m34) is origineel voor-oorlogs, maar niet in al te beste staat. verf is(zo te zien) flink beschadigd, kinriem ontbrekt en het vilt in aangetast.
de zwarte(m38) is na-oorlogs. lijkt op politie gebruik.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

dutchhelmets schreef:he johny frost, dat zijn helmen die vlak na de oorlog zijn gebruikt door de BB. je komt ze tegen in de modellen m27 en m34. kleur is inderdaad beige, al kunnen ze onderling wel iets verschillen. ook de binnenwerk wil verschillen. origineel voor-oorlogs, brandweer, plaatselijk aanmaak, e.d. de platen zijn niet altijd mee geverfd. deze helmen zijn maar kort in gebruik geweest en snel vervangen door de mkII. eerst oorlogs mkII's en vanaf 55-56 de VERBLIFA mkII's. de beige m34 zijn dus absoluut geen hospik helmen. die waren gewoon groen, soms met een rode kruis in verschillende varianten.
Dankje!
@ Jasper, die eerste is wel de moeite waard.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

What about deze? :P

KNIL??

Groene verf zie je eronder zitten:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

hallo eric, dit is geen knil helm maar een zogenaamde m34 "halzensnijder". deze type helm (m34 zonder omgevouwen rand)werd tijdens de bezetting vaak door de politie gebruikt. de groene kleur eronder vind ik heel vreemd.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

dutchhelmets schreef:hallo eric, dit is geen knil helm maar een zogenaamde m34 "halzensnijder". deze type helm (m34 zonder omgevouwen rand)werd tijdens de bezetting vaak door de politie gebruikt. de groene kleur eronder vind ik heel vreemd.
Bedankt voor je reactie. Het is wel het groen wat ook gebruikt werd op helmen met plaat. Ik heb hem vergeleken met die helmen vrijwel dezelfde kleur verf.
De groene verf vind ik inderdaad ook vreemd. Deze helmen werden niet gebruikt door het leger voorzover ik weet?

Ik kan ook geen stempels vinden.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

hallo eric, ik heb de foto's van je halzensnijder nog eens kritisch bekeken en zag dat de ruimte tussen de ranselriemsleuf en helmrand erg klein is. dat in combinatie met de groene kleur onder het zwarte doet mij vermoeden dat dit warschijnlijk een gewone m34 helm is waarbij de omgevelsde rand van verwijderd is. zelf heb ik ook een halzensnijder waarvan ik vermoed dat er ooit een omgevelsde rand op heeft gezeten. hoe en waarom is mij een raadsel. kijk even kritisch naar de rand, naar oneffenheden enzo.
groet
p.s. check je inbox
i'd rather die scared to death than die bored to death
TimeLord
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2007, 08:48
Locatie: Htg

Bericht door TimeLord »

Hallo

Ik lees al een tijdje zo af en toe mee in dit draadje omdat ik zelf ook Nederlanse helmen verzamel.

Nu is er kort geleden, voor de liefhebber en degene die zich iets dieper in de geschiedenis van de Nederlandse Helm willen verdiepen, bij de Bataafsche Leeuw te Amsterdam (http://www.bataafscheleeuw.nl onder assortiment, krijgsgeschiedenis of http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... -1946.html ) een prachtig boek verschenen over de periode 1916-1946, onder de titel De Nederlandse stalen helm. Boek is zeer uitvoerig en diepgaand met prachtige en duidelijke kleuren foto`s van alle varianten. Ook wordt duidelijk welke type benaming bij welke helm hoort.
Dus voor degene die zich niet meer op marktplaats willen laten foppen :? een aanrader :evil: ,

Grtz Jeroen
don't look back!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

heb net de boek binnen van kevin de joode. erg interessant allemaal. heb echter nog wel wat bedenkingen omtrent de helm "naar model KNIL". volgens mij zijn er wel degelijk verschillen tussen de KNIL variant en de naar volgens mij m38 helmen. ik heb een knil helm(volgens het boek van VERBLIFA) en de maten zijn echt anders van de m38. ook bij de mariniers helm mis ik de variant m27 zonder ranselriemsleuf met witmetalen anker. volgens het boek komen deze ankers alleen voor op de m34. mijn mariniers m27 heeft toch echt een wit metalen anker die echt origineel is.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Jah, ik zelf had ook een paar aan-/ opmerkingen over het boek, maar ja, een boek klopt haast nooit 100%, en voor het eerste NL helmen boek vind ik het zeker de moeite waard!
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

is zeker een geweldig boek. echt een aanwinst. heb weer een aantal helmen binnen gekregen waaronder een m16 met m34 binnenwerk. volgens mij tijdens of na de oorlog gebeurd, vilt is grijs en helm is zwart overgeverfd. kijk ff op blz 72, onderste foto. volgens mij zijn dat 2 m27's. wat vinden jullie? m27 of m34.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie