"Vrouwen in Jordanië zijn familiebezit"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

"Vrouwen in Jordanië zijn familiebezit"

Bericht door Arjen »

Sommige vrouwen in Jordanië worden beschouwd als familiebezit, zegt Norma Khouri. Acht jaar geleden werd een jonge Jordaanse moslim, Dalia, doodgestoken door haar vader onder het mom van een 'eremoord'. Dalia was verliefd geworden op een man, Michael, die een andere religie had - een Rooms-Katholiek uit het Jordanese leger. Toen Dalia's vader achter de relatie kwam, stak hij haar 12 keer en wachtte tot ze dood was voordat hij een ambulance belde.

Dit was een zogenaamde 'eremoord'. Dalia's vader ging niet naar de gevangenis.

Dalia's beste vriendin, Norma Khouri, schreef een boek over Dalia, in de hoop dat de wet eindelijk verandert en eremoord strafbaar wordt gemaakt.

De Verenigde Naties (VN) schat het aantal eremoorden op 5000 per jaar. Eremoord is toegestaan onder de Jordanese wet krachtens artikelen 340 en 98, en wordt meestal uitgevoerd door de broer of vader van het slachtoffer. De partner riskeert straf als het slachtoffer geen maagd meer blijkt.

"90% van de gevallen zijn gebaseerd op geruchten en verdenkingen", zei mevrouw Khouri in het programma Everywoman van de BBC World Service. "90% van de vrouwen die vermoord worden zijn nog maagd als ze sterven. De Verenigde Naties schatten dat ongeveer 5000 vrouwen op deze manier van het leven beroofd worden."

Ook bij Dalia was dit ook het geval. Ondanks dat ze regelmatig haar partner ontmoette, was ze nog steeds maagd toen ze vermoord werd. Toen haar broer achter de relatie kwam, vertelde hij het aan hun vader. Hij besliste dat ze met haar gedrag de eer van de familie bezoedeld had - en besloot haar te vermoorden.

Mevrouw Khouri, die nu in Australië woont, gaf aan dat dit onderdeel was van het leven in Jordanië. "Vrouwen in Jordanië worden beschouwd als familiebezit, hun kuisheid vertegenwoordigd de reputatie van de familie. Als een vrouw iets gedaan heeft wat opgevat kan worden als bezoedeling van haar reputatie, zien zij het als hun taak haar te vermoorden."

Mevrouw Khouri hoopt dat haar boek, waarmee ze de herinnering aan Dalia levend probeert te houden, helpt om de Jordanese wet op het gebied van eremoord te veranderen. Het boek heeft een stortvloed aan brieven opgeleverd die bezwaar maken tegen het Jordanese strafrecht dat eremoord rechtvaardd en de daders vrijpleit.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

als ik dit soort dingen lees dan kan ik niet anders dan eventjes in alle stilte een paar tranen laten
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Tja, het is inderdaad een nogal primitieve gang van zaken om een vrouw als bezit te bestempelen. En al helemaal om haar te vermoorden om de eer van de familie te redden.

Als mensen het hebben over het respecteren van andere Culturen, dan valt dit (eremoorden) daar bij mij niet onder. Het is alleen de vraag of er ooit verandering in zal komen aangezien de meeste mensen in zo'n land het als vrij normaal ervaren.

Ik heb er verder ook geen woorden voor.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
tombo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2003, 19:30

Bericht door tombo »

ja, dat krijg je er nou van als je de islamitische wetgeving (sjaria) in je land invoert, dan krijg je dit soort idiote toestanden.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja...de AEL wilde de sjaria toch ook in nederland invoeren?
Overigens is er iemand die weet hoe dit in bijv. Turkije is?
Want zij willen bij de EU gaan horen en dan mogen dit soort practijken niet; dus hoe zit het daar dan?
Zij doen geloof ik niet aan die sjaria maar hebben hun wetten wel gebaseerd op islamitische gedachten geloof ik.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
tombo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2003, 19:30

Bericht door tombo »

klopt
Plaats reactie