hoe herken je een origineel decal.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
fortress europe
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 mei 2007, 23:32
Locatie: zuid-holland

hoe herken je een origineel decal.

Bericht door fortress europe »

hoe werden in de oorlog de decals op de helmen gezet .
met de hand verven lijkt mij een tijdrovend werkje.
de decals van de beurzen ken ik ,waterstikkers.
werd dat in de oorlog ook zo gedaan?.
en deze decals,zijn deze origineel?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Decals lijken mij (zeer) slechte repro's. :wink:
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Dat lijkt me niet, dat weet ik wel zeker :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik wil deze vraag niet met een regel afdoen dat gaat gewoonweg niet ...dus hier volgt mijn mening :)

Ik deel de mening met Edgar deze Decals zijn idd repro .En dankzij de hoge kwaliteits opname van fortress europe is dat ook duidelijk te zien .Decal met adelaar is geplakt en het rood zwart is gewoon geverft zie de afbeelding met de gemerkte pijltjes je ziet de oude afdruk van de voorgaande Decal resten nog duidelijk zitten .tevens is voor de afscheiding rood zwart gewoon met plakband gedaan er moet trouwens ook een puntvorm onder aan het wapenschild zitten net als bij de adelaar. en niet rond zijn zoals bij deze.De Adelaar is een repro plaksticker van lage kwaliteit zoals Edgar ook al aangaf >zie de boven snavel< hangt over de ondersnip en dat klopt ook niet ...tevens hoort de adelaar in zilver te zijn en niet in sterielwit ...ect ect.kijk even op onderstaande site dan word alles nog duidelijker

Tevens kan ik je melden dat helm decals destijds niet met water werden opgebracht maar met fotochemicalien dat is een ontwikkelaar een vloeistof op zwavel.salpeter,en zoutzuur basis en die een etswerking heeft met enorme hecht eigenschappen en na uitharding goed krasbestending was en slecht te verwijderen zonder dat er sporen van deze etsing achter blijven.het was meestal handwerk dat door vrouwen werd gedaan.

NB: tevens als vergelijk een sticker van een fabrikant die voor de Wehrmacht zaklampen maakte en die ook met genoemde technieken is opgebracht en als je goed kijkt kun je ook de etswerkingen zien dmv de poreuse porien die er dan ontstaan op een Decal en dan heb je te doen met een originele Decal uit de 2WO periode.niet meer vergeten dus!!! :wink: De repro Decals zijn zowel in plak uitvoering te verkrijgen als met water op te brengen en zijn zeer dun..en ook niet slijtvast en wijken vaak af in model en uitvoeringen...ect

Kijk even op deze site voor een vergelijk!!!

http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H043256.html

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
fortress europe
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 mei 2007, 23:32
Locatie: zuid-holland

Bericht door fortress europe »

bedankt voor de uitleg.
was al eerder op deze site geweest, maar toen ik deze zag begon ik toch te twijfelen.
http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H036656.html
de snavel is inderdaad anders.
het oog trouwens ook.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Niet alleen de snavel is anders het geheel klopt gewoon niet.Tevens ook duidelijk te zien op dit forum
dat deze decal wel origineel is en in de vergroting zie je de besproken poreuse porien van deze decal en die ook zilver is ipv steriel wit...ect.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

..
Laatst gewijzigd door Tinus op 21 feb 2010, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Lijkt wel of iemand bezig is geweest met een stickervel.



Mvg.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Fake decals zijn vaak hetzelfde als de plakplaatjes die je bij je modelbouwkit ziet, van die waterdingen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ja (idd deze type stickers worden ook wel in de modelbouw toegepast zowel in watervorm als de glimmmende transparante plak - type.Tot slot nog even voor de alle duidelijkheid een originele Decal kun je enkel goed herkennen aan het verschrompelde toplaagje dat onstaan is door de langdurige fixceer - fotochemicalien inwerking dat na het ontwikkel proces langzaam in gang wordt gezet en nog jaren doorontwikkelen kan totdat de zuren onder de Decal volledig tot stilstand zijn gekomen .En zoals al gezegd de kleur van de Adelaar is nooit in steriel wit deze moet zilverachtig en mat zijn, en daarom ga ik nooit zonder loep naar een beurs toe :idea: .... maar sommige verkopers zijn daar niet zo content mee.

NB: Andere kleuren van Adelaars zijn er ook nog wel zoals in Goud bv maar die liggen enkel in musea's of bij de verzamelaar in de kluis met de dikke knip :) .
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Goud is voor de Kriegsmarine :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
fortress europe
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 mei 2007, 23:32
Locatie: zuid-holland

Bericht door fortress europe »

voor alle duidelijkheid wil ik even vermelden dat ik deze helm in een partij gekocht heb met andere spullen[geen militaria],hij vertelde mij dat hij deze helm van zijn vader heeft gehad 40 jaar geleden,en dat de decals er toen al op zaten.
dat verklaard mischien de amateuristise staat van de decals.
ik neem aan dat ze tegenwoordig wat mooier zijn.
ik had ook mijn vermoedens bij de decals.
helm is overigens wel origineel, daar was het me om te doen.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

...
Laatst gewijzigd door Tinus op 21 feb 2010, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fortress europe
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 mei 2007, 23:32
Locatie: zuid-holland

Bericht door fortress europe »

er zat geen binnenwerk meer in .
heb er tijdelijk een te kleine repro in zitten voor de foto.
maar zoek een binnenwerk maat 60,die zie je haast niet.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

custom schreef:Ik wil deze vraag niet met een regel afdoen dat gaat gewoonweg niet ...dus hier volgt mijn mening :)

Ik deel de mening met Edgar deze Decals zijn idd repro .En dankzij de hoge kwaliteits opname van fortress europe is dat ook duidelijk te zien .Decal met adelaar is geplakt en het rood zwart is gewoon geverft zie de afbeelding met de gemerkte pijltjes je ziet de oude afdruk van de voorgaande Decal resten nog duidelijk zitten .tevens is voor de afscheiding rood zwart gewoon met plakband gedaan er moet trouwens ook een puntvorm onder aan het wapenschild zitten net als bij de adelaar. en niet rond zijn zoals bij deze.De Adelaar is een repro plaksticker van lage kwaliteit zoals Edgar ook al aangaf >zie de boven snavel< hangt over de ondersnip en dat klopt ook niet ...tevens hoort de adelaar in zilver te zijn en niet in sterielwit ...ect ect.kijk even op onderstaande site dan word alles nog duidelijker

Tevens kan ik je melden dat helm decals destijds niet met water werden opgebracht maar met fotochemicalien dat is een ontwikkelaar een vloeistof op zwavel.salpeter,en zoutzuur basis en die een etswerking heeft met enorme hecht eigenschappen en na uitharding goed krasbestending was en slecht te verwijderen zonder dat er sporen van deze etsing achter blijven.het was meestal handwerk dat door vrouwen werd gedaan.

NB: tevens als vergelijk een sticker van een fabrikant die voor de Wehrmacht zaklampen maakte en die ook met genoemde technieken is opgebracht en als je goed kijkt kun je ook de etswerkingen zien dmv de poreuse porien die er dan ontstaan op een Decal en dan heb je te doen met een originele Decal uit de 2WO periode.niet meer vergeten dus!!! :wink: De repro Decals zijn zowel in plak uitvoering te verkrijgen als met water op te brengen en zijn zeer dun..en ook niet slijtvast en wijken vaak af in model en uitvoeringen...ect

Kijk even op deze site voor een vergelijk!!!

http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H043256.html
Hiermee ben ik het niet helemaal eens.

De decals zijn duidelijke fakes daar hoef ik verder niks over te zeggen maar wat je zegt over de randen die zich bevinden onder de decals.

Dit heeft wel duidelijk bestaan op wo2 helmen!
Dus neit dat er een ander decal onderzat maar dit is gewoon de rand van de decal zelf.

Hier een simpel voorbeeld :

http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H036656.html

( Kijk met name naar het nationaal schildje.)


Mvg Michael
Plaats reactie