Duits gasmasker

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Duits gasmasker

Bericht door Markoz »

Hoi,

Ik heb net een duits gasmasker binnengekregen maar heb hier wat vragen over :)

De verbinding tussen de gasmaskerbus(is een FE42/CC) en het gasmasker zelf is blauw. Net als de lenzen. Waarom is dit blauw? Is het een burgerversie? En wat houdt het getal in dat op die verbinding staat? (Getal=360)

Edit:

Op mp44 vond ik dit:
Like with so many items, there is ofcourse a lot of variation in masks.
The M38 was produced in green and black, and sometimes both M30 and M38 masks are
encountered with blue metal parts.
This blue painted metal is somewhat confusing: some believe it to be a sign that the metal parts have a high concentration of iron,
while others believe it to be a sign that these masks were given to german uniformed organisations other than the Army.
Weet iemand hier wat meer van? En aan wat voor soort organisaties moet ik dan denken?

Binnenin het gasmasker staan de letters AGD en even verderop staat de letter D(omcirkeld). Waar staat dit voor?

Als jullie foto's nodig hebben ter verduidelijking moeten jullie het even zeggen, dan zal ik ze even maken :)

Edit: op de "verbinding" staan ook de letters: DCG/DLG/DLC of iets dergelijks, vrij onleesbaar en een cirkel waar ook iets instaat. Volgens mij 44
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Nog even een klein vraagje: kan ik gewoon willekeurig een Duits gasmaskerblik kopen? Of hoort bij elk model echt een eigen gasmaskerbus? Wel handig om te weten voordat ik zaterdag eentje koop die niet past ;)
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Niemand? :(
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Je zegt dat er een omcirkelde "D" op het gasmasker staat. Deze gasmaskers vind je vaak in de gewone bussen, die in de onderkant ook een "D" hebben staan. Zo heb ik eentje mogen ontvangen van een oude man (Gasmasker+bus gestempeld met een "D"). Het is mij verteld dat dit staat voor water/luchtdichtheid...
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Als het blauw is is het meestal van de luftwaffe, gasmaskers met blauw op de ijzeren delen van het masker zijn van de luftwaffe. het gaat bij jou dus waarschijnlijk om een luftwaffe gasmasker.

Voor zover ik weet past elk gasmasker in elk soort bus. Ik ben het tenminste nog niet tegengekomen dat een gasmasker of het filter ervan niet in de bus paste.

Vg Auke J.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Auke J. schreef:Als het blauw is is het meestal van de luftwaffe, gasmaskers met blauw op de ijzeren delen van het masker zijn van de luftwaffe. het gaat bij jou dus waarschijnlijk om een luftwaffe gasmasker.
Absoluut niet waar, dit is een veel gehoord fabeltje wat eigenlijk nergens op berust is. Uiteraard heeft de Luftwaffe, blauw als hoofdkleur maar dat betekend niet dat alles wat die kleur heeft ook van de luftwaffe is.

Is net zoiets als; koeien hebben uiers maar niet alles wat uiers heeft is een koe. ;)
Auke J. schreef:Voor zover ik weet past elk gasmasker in elk soort bus. Ik ben het tenminste nog niet tegengekomen dat een gasmasker of het filter ervan niet in de bus paste.

Vg Auke J.
Ook niet waar, de gasmaskers van rubberachtig materiaal passen echt niet fatsoenlijk in de kleinere, voor-oorlogse bussen. Daar passen alleen maskers in met een soort stoffen bovenstuk. Het rubberachtige masker is daar te groot voor en kan niet fatsoenlijk in mekaar gedrukt worden zodat hij erin past.


@Markoz: Als jij een rubberachtig masker hebt moet je een M38(meest voorkomende bus) bus erbij hebben. Dit zijn de wat grotere bussen. Als je het stofachtige masker hebt dan maakt het inderdaad niet uit waarvoor je kiest. Deze kan in de grote en in de kleine bus. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Dan heb ik dus de M38 nodig :) Bedankt allemaal! Eens kijken of ik morgen wat leuks kan vinden. Enig idee aan wat voor prijsje ik moet denken? Zodat ik morgen niet trots vertel dat ik tientallen euro's te veel betaald heb :wink: 8) Ik zag ze hier op het forum voor 12,50/15/20 rondgaan?
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Markoz schreef:Dan heb ik dus de M38 nodig :) Bedankt allemaal! Eens kijken of ik morgen wat leuks kan vinden. Enig idee aan wat voor prijsje ik moet denken? Zodat ik morgen niet trots vertel dat ik tientallen euro's te veel betaald heb :wink: 8) Ik zag ze hier op het forum voor 12,50/15/20 rondgaan?
Deze bussen werden als eerste weggegooid door de Duitsers, dus je komt ze nog met regelmaat tegen in oude schuren, zolders en op rommelmarkten. Zo kreeg ik er ooit 2 gratis, één in LW kleur en één in WH kleur. Als je er eentje koopt zou ik in ieder geval zorgen voor eentje in mooie staat en met alle riemen eraan. Zonder riemen heb je er wel eentje rond de 12,50 euro. Met riemen....? Ik weet in ieder geval dat er best nog wel wat wordt gevraagd voor een setje losse riemen (schouderriem + koppelhaakje).
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

WH = Heer, Luftwaffe en Kriegsmarine Loek.
Je zult Heer bedoelen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

SiNiStEr schreef:
Auke J. schreef:Als het blauw is is het meestal van de luftwaffe, gasmaskers met blauw op de ijzeren delen van het masker zijn van de luftwaffe. het gaat bij jou dus waarschijnlijk om een luftwaffe gasmasker.
Absoluut niet waar, dit is een veel gehoord fabeltje wat eigenlijk nergens op berust is. Uiteraard heeft de Luftwaffe, blauw als hoofdkleur maar dat betekend niet dat alles wat die kleur heeft ook van de luftwaffe is.

Is net zoiets als; koeien hebben uiers maar niet alles wat uiers heeft is een koe. ;)
Auke J. schreef:Voor zover ik weet past elk gasmasker in elk soort bus. Ik ben het tenminste nog niet tegengekomen dat een gasmasker of het filter ervan niet in de bus paste.

Vg Auke J.
Ook niet waar, de gasmaskers van rubberachtig materiaal passen echt niet fatsoenlijk in de kleinere, voor-oorlogse bussen. Daar passen alleen maskers in met een soort stoffen bovenstuk. Het rubberachtige masker is daar te groot voor en kan niet fatsoenlijk in mekaar gedrukt worden zodat hij erin past.


@Markoz: Als jij een rubberachtig masker hebt moet je een M38(meest voorkomende bus) bus erbij hebben. Dit zijn de wat grotere bussen. Als je het stofachtige masker hebt dan maakt het inderdaad niet uit waarvoor je kiest. Deze kan in de grote en in de kleine bus. :)
Bedankt voor je verbeteringen! Heb ik ook weer wat geleerd ;) Je kunt, zo zie je maar weer nooit genoeg van iets af weten :)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Weet iemand echter waar de blauwe kleuren op het gasmasker dan wel voor dienden?
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Hallo, deze uitleg gevonden op http://www.gasmasklexikon.de zeer nuttige site over duitse gasmaskers. Is wel in het duits.

GM-30 mit blauer Anschluss Stueck und Augenringen hatten bei den Metallteilen teilweise einen sehr hohen Eisenanteil und wurden hauptsaechlich an uniformierten
Einheiten ausgegeben, die nach der Genfer Konvention nicht den Kampftruppen
angehoerten (z.B. Feuerschutzpolizei, Schutzpolizei, Technische Nothilfe,
Luftschutzpolizei, aber auch die uniformierten Beamten der Wehrmacht waren Nichtkombattanten...) auch bei der "Organisation Todt" wurden diese Masken verwendet, da die "OT" militaerisch gefuert war und eng mit der Gestapo und SS zusammen- gearbeitet hat, gibt es auch "Blaue" mit Nummer

Dus als ik het goed vertaald heb eigenlijk organisaties die niet behoren tot gevechtstroepen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

dmie3 schreef:Hallo, deze uitleg gevonden op http://www.gasmasklexikon.de zeer nuttige site over duitse gasmaskers. Is wel in het duits.

GM-30 mit blauer Anschluss Stueck und Augenringen hatten bei den Metallteilen teilweise einen sehr hohen Eisenanteil und wurden hauptsaechlich an uniformierten
Einheiten ausgegeben, die nach der Genfer Konvention nicht den Kampftruppen
angehoerten (z.B. Feuerschutzpolizei, Schutzpolizei, Technische Nothilfe,
Luftschutzpolizei, aber auch die uniformierten Beamten der Wehrmacht waren Nichtkombattanten...) auch bei der "Organisation Todt" wurden diese Masken verwendet, da die "OT" militaerisch gefuert war und eng mit der Gestapo und SS zusammen- gearbeitet hat, gibt es auch "Blaue" mit Nummer

Dus als ik het goed vertaald heb eigenlijk organisaties die niet behoren tot gevechtstroepen.
Hier heb ik nog nooit van gehoord en ik vermoed dat dit gewoon weer een wilde gok is. Er zijn inmiddels ontzettend veel mogelijke redenen voor de blauwe kleur van ijzeren delen van sommige Duitse gasmaskers dat het me eigenlijk het mooist zou lijken als uiteindelijk zou blijken dat dit gewoon toeval was of dat iedere fabriek hier vrij in was om de kleur voor zijn maskers te kiezen... :evil: ;)

De meest gehoorde vermoedens zijn:
- Dit waren maskers van de Luftwaffe.
- Dit waren maskers voor personeel dat met meetapperatuur werkte. In deze maskers waren bepaalde materialen uit het metaal gelaten zodat de meetapperatuur niet gestoord werd.
- De metalen delen van deze maskers hebben een andere samenstelling/legering dan de maskers met andere kleuren metaal(zelfde als de vorige maar hier wordt niks gezegd over meetapperatuur).
- Deze zijn in een bepaalde tijd van de oorlog gemaakt(bijv. tussen '43 en '44 o.i.d.)
- Enkel uitgereikt aan Luftschutz.

Maar zo zijn er dus nog wel meer. Ikzelf kan me het meest vinden in de legerings-theorie als ik er dan toch een moet kiezen maar eigenlijk denk ik dat niet een van al deze theorieen de juiste is. Ik denk dat er gewoon een aantal fabrieken hun ijzerwerk een tijd blauw hebben geverfd zonder dat, daar verder een gedachte achter zat. Maargoed iedereen is hierin vrij om ervan te denken wat hij of zij ervan wil denken. I rest my case... ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Sinister,
ik heb gewoon genoteerd wat er op die duitse site stond. Weet eerlijk gezegt ook niet wat nu juist is of niet.

Soms zien we het bos niet door de bomen.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Polte schreef:WH = Heer, Luftwaffe en Kriegsmarine Loek.
Je zult Heer bedoelen.
WH staat voor Wehrmacht Heer.
WL staat voor Wehrmacht Luftwaffe. :wink:
Greifkommando!
Plaats reactie