onbekende lampen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

onbekende lampen

Bericht door special air service »

ik heb eens 2 van deze lampen gekocht op een rommelmarkt. nu de vraag. wat zijn dit voor lampen? ben ze wel eens tegengekomen op marktplaats maar daar stond ook niks bij.

http://img161.imageshack.us/my.php?imag ... oossh9.png

even een tekening. fotocamera is zogezegt tijdelijk op vakantie en kon ik dus niet gebruiken. ik zal later nog even foto's maken
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Dat is een brits lampje :wink:, waarde is ong. 5 tot 7,50 lijkt me
Never Back Down
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

is ie wo2 of later? en waar werd het voorgebruikt? heb ze trouwens gekocht voor 3 eur. per stuk
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

zijn dat geen bunkerlampen?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ik zou het echt niet weten dankzei jeroen wo2 weet ik nu teminste welke afkomst. misschien helpt het om te zeggen dat er aan de achterkant een soort klem zit om aan iets vast te maken en bovenop een handvat? (uitschuibaar stangetje)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Is een Britse lamp uit de oorlog. Voor tijd terug is er nog een hele grote partij van deze lampen nieuw in de verpakking vrij gekomen. Te koop toen van een 5 tot 7,50 euro.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

bedankt weet nu dat ze wo2 zijn. maar zijn het bunker lampen zoals sobel zei en/of werden ze ook voor andere dingen gebruikt? staat er ook ergens een datering? heb nog niks kunnen vinden. zal nog even verder kijken
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

misschien ook nog even leuk om te vermelden in allebei de lampen zitten 2 kleine lampjes in. in elke 1 reserve. de lampjes werken nog steeds. de een wat feller dan de ander. maar zal ze ook niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Wellicht ook wel in bunkers gebruikt. Net waar men licht nodig had, bij het kaartlezen, repareren van voertuigen en ga zo maar door. Maar niet specifiek bunker lamp. Gewoon een simpele zaklamp. Kan trouwens ook als verlichting worden gebruikt op een fiets.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

bedankt jongens. nu weet ik teminste waar ze voor gebruikt zijn en de afkomst is bekend. kom er net achter dat het glas gekleurt is ene is geel de ander groen.
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Let wel op! Ik heb 2 zo'n lampen. Een nette Britse gedateerde, maar ook een Belgische na-oorlogse variant.
Het Belgisch leger heeft na WO2 veel materiaal "nagemaakt" van de Britse modellen, waaronder ook deze lampen.
Normaal kan je een datering en broad arrow vinden op het lipje achteraan de lamp.
For King & Country
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

1 heeft een markering op dat lipje staan ander niet ik kan geen jaartal en broad arrow vinden. staat iets van GD LE NO2. als ik ze nu beter bekijk. zijn ze ook verschillent van model het plaatje met het lipje is anders en bovenop de aan/uit schakelaar is ook anders. heb je anders ook een foto van die van jou? om te kijken of die ook verschillen.
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Links zie je een Belgische en rechts de Britse met originele verpakking.
Officiële benaming: lantern electric traffic No2
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
For King & Country
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

alle belgische zijn zo als die van jou? die van mij verschillen wel wat van elkaar. 1 ziet er precies zo uit als de engelse kan allen geen datering vinden. en de ander staan wat letters gok de maker en No2 maar ook geen jaartal te vinden.
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Heb je er toevallig geen foto van? Dan is het misschien wat gemakkelijker te herkennen. Op de foto's is het misschien wat onduidelijk maar de Belgische is kaki van kleur en de Britse bruin. Naar mijn weten waren de Belgische aanmaak altijd dat model. (hoewel er misschien varianten bestaan waar ik niet van weet)
For King & Country
Plaats reactie