Slowchat topic - deel 16

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Enkele citaten uit het (voorpagina)artikel:

"De hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Broertjes, betreurt het gebruik van het woord 'martelen'. Volgens hem had dat niet moeten worden gebruikt. Al eerder had hij dat toegegeven, en repte de Volkskrant later van 'mogelijk wangedrag'.
[...]
'De Volkskrant heeft met zijn publicaties de methode van verhoren van onze militairen in Irak op de agenda gezet. Dat is de taak van de krant. De commissie-Van den Berg zegt dat in elk geval het verdrag van Genève is geschonden, dat is geen gering verwijt. De andere commissie zegt dat een fatsoensnorm is overtreden. Onze publicaties zijn de opmaat geweest voor nader onderzoek naar deze feiten.'"
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Okke, vind jij het normaal dat een krant hier ongestraft mee weg komt?
Martelingen? Ik heb al eerder gezegd dat die term nergens op slaat.
Een lullig rectificaatietje slaat nergens op.
Ze hebben weer een deuk geslagen in het vertrouwen hier, tegenover onze jongens daar.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

De commissie-Van den Berg zegt dat in elk geval het verdrag van Genève is geschonden, dat is geen gering verwijt.
Wat een belachelijke redenering! Hoe kan je een skibril met muziek vergelijken met echte misdaden die overal gepleegd worden (door oa de VS).
Over de hele wereld werd verspreid dat Nederland gevangenen martelde. Lekkere publiciteit voor Nederland (dankzij de Volkskrant dus...).
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

sobel schreef:niet echt een vergelijk he Dodo, voor een avondje apreski kies je zelf (als je teminste niet word gedwongen om mee te gaan :P)
Hmm, telt 'sociale druk' ook als dwang? :)

De hoofdredacteur heeft in het NOS-journaal bekend gemaakt dat hij géén rectificatie zou plaatsen. Jouw citaten, okke, zijn geen rectificaties. In het eerste citaat worden de woorden niet teruggenomen, er word alleen gezegd dat het gebruik van het woord martelen niet zo handig was (precies zoals Broertjes zei in het NOS interview).
Met het tweede citaat probeert men nog steeds de indruk te wekken dat er wel ernstige misdaden hebben plaatsgevonden. Volgens de onderzoekscommissie was er sprake van een overschrijding van de fatsoensgrenzen. Welk artikel van het verdrag van Geneve is geschonden vermeld de volkskrant niet. Ik wil eerst weten waar het over gaat voordat er een conclusie getrokken kan worden.

Als de volkskrant nu op de voorpagina had geplaatst:
"De volkskrant neemt het gebruik van het woord martelen terug, daar er geen sprake was van mishandeling door Nederlandse militairen", oke. Maar dit slappe gezever, daar koop ik niets voor.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dodo schreef:Als de volkskrant nu op de voorpagina had geplaatst:
"De volkskrant neemt het gebruik van het woord martelen terug, daar er geen sprake was van mishandeling door Nederlandse militairen", oke. Maar dit slappe gezever, daar koop ik niets voor.
Een dergelijk bericht zou onjuist zijn. Er is wel sprake van (mogelijke) mishandeling door Nederlandse militairen. Het is alleen niet correct deze mishandeling marteling te noemen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

mannerheim schreef:Okke, vind jij het normaal dat een krant hier ongestraft mee weg komt?
Martelingen? Ik heb al eerder gezegd dat die term nergens op slaat.
Een lullig rectificaatietje slaat nergens op.
Ze hebben weer een deuk geslagen in het vertrouwen hier, tegenover onze jongens daar.
Als het plaatsen van overdrijvingen, halve waarheden en onwaarheden door kranten bestraft moet worden, is het einde ver te zoeken denk ik. Dus; ja, ik vind het normaal dat de Volkskrant hier ongestraft mee weg komt. Zeker omdat in deze krant zelf en in andere media uitgebreid aandacht aan het onderwerp wordt geschonken. Zowel aan het onderwerp dat Nederlandse militairen in een (semi?-)oorlogssituatie zitten en gevangenen moeten behandelen op een humanitaire Nederlandse manier in een inhumaan land. En aan het onderwerp dat de Volkskrant hierover bericht heeft in de veronderstelling dat het om marteling zou gaan, zonder daarbij aan te geven dat het om mogelijke marteling zou gaan.

Wat voor straf zou jij gepast vinden, Mannerheim?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

jeroen wo2 schreef:Hoera me 1000ste bericht :lol:
ik zit op de helft :P :lol:
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik vind dat nooit zoveel waarde hebben, ik vind het meer waarde hebben dat ik vandaag 2 jaar en 2 dagen lid ben van dit forum.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Inderdaad je post aantal zegt niks, als je ziet dat sommige alleen maar babbelbox posten en niet veel bijdragen aan het forum.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

okke schreef:
Dodo schreef:Als de volkskrant nu op de voorpagina had geplaatst:
"De volkskrant neemt het gebruik van het woord martelen terug, daar er geen sprake was van mishandeling door Nederlandse militairen", oke. Maar dit slappe gezever, daar koop ik niets voor.
Een dergelijk bericht zou onjuist zijn. Er is wel sprake van (mogelijke) mishandeling door Nederlandse militairen. Het is alleen niet correct deze mishandeling marteling te noemen.
Je begrijpt in ieder geval waar ik heen wil. Omdat het dus oncorrect is om de woorden "martelen" of "marteling" te gebruiken moet de volkskrant, zeker gezien het negatieve effect van deze woordkeus, een rectificatie plaatsen. Dit hebben ze niet gedaan, en dat vind ik walgelijk. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Eric schreef:Inderdaad je post aantal zegt niks, als je ziet dat sommige alleen maar babbelbox posten en niet veel bijdragen aan het forum.
goh het leek me leuk om te zeggen. ik zal nu zeker niet van de daken schreeuwen dat ik een wo2-expert ben ofzo en zeker niet op dit forum. ik heb bijvoorbeeld veel respect voor sobel en anderen.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

arneken schreef:
Eric schreef:Inderdaad je post aantal zegt niks, als je ziet dat sommige alleen maar babbelbox posten en niet veel bijdragen aan het forum.
goh het leek me leuk om te zeggen. ik zal nu zeker niet van de daken schreeuwen dat ik een wo2-expert ben ofzo en zeker niet op dit forum. ik heb bijvoorbeeld veel respect voor sobel en anderen.
Het zou wel grappig zijn.. :mrgreen:
Word geheid een youtube hit!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dodo schreef:Omdat het dus oncorrect is om de woorden "martelen" of "marteling" te gebruiken moet de volkskrant, zeker gezien het negatieve effect van deze woordkeus, een rectificatie plaatsen. Dit hebben ze niet gedaan, en dat vind ik walgelijk.
Volkskrant schreef:De hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Broertjes, betreurt het gebruik van het woord 'martelen'. Volgens hem had dat niet moeten worden gebruikt.
Ik vind dit wel heel veel op een rectificatie lijken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Dodo schreef: Het zou wel grappig zijn.. :mrgreen:
Word geheid een youtube hit!
breng me niet op ideetjes :)
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nee, dat is geen rectificatie. Het is precies hetzelfde wat Broertjes heeft gezegd in het NOS-interview. Toen heeft hij zelf nog eens goed duidelijk gemaakt dat de volkskrant geen rectificatie plaatst.

In jouw quote is er sprake van een mening van één persoon van de volkskrant, of dat nu de hoofdredacteur of de chef van de pres is, dat maakt niet uit. Het vertegenwoordigd niet het gezamenlijke idee van de volkskrant. Bovendien word er gezegd dat het woord niet gebruikt had mogen worden, maar er word niet gezegd dat de woorden teruggenomen worden.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gesloten