Waarom ben je gaan verzamelen??

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Ik ben er min of meer ingevallen. Na het overlijden van mijn opa ben ik gaan zoeken op internet, hij had er nooit echt iets over vertelt.
Ik heb altijd al iets gespaard, heb ook nog een 4 jaar postzegels gespaard hiervoor, Leuk als zakcentje af en toe :lol:

Op gegeven moment kwam ik op site's o.a dit forum, zag dat andere mensen verzamelend, intressant.
Toen ben ik op internet dingen gaan kopen, kranten, foto's enz. had zeer weinig geld toen.

Na verloop van tijd kom je er steeds meer in, krijg je zeldzamer dingen aangeboden enz.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik probeer een stukje geschiedenis te bewaren en het door te geven op anderen, voor de rest heeft intereseerde ik me al een hele tijd voor WOII.
'War is delightful for those who have not experienced it'
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ik heb altijd al intresse gehad in militair spul. dat ik wo2 interessanter ging vinden kwam door mijn opa. hij vertelde erover en heeft zelf intresse in wo2 voertuigen. eerst begonnen met informatie later met modelbouw. (echt goed ben ik er nooit in gworden :lol: ) en ongeveer een jaar geleden langzaam bogonnen te verzamelen. de verzameling is nog niet echt groot en er zit wel wat na-oorlogs bij maar de rest komt wel :P
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Tja waarom, omdat ik het wel leuk en mooi spul vind.. en natuurlijk omdat ik iets compleet wil maken, voor de rest vind ik het allemaal wel best :) het is gewoon een hobby net als mijn andere hobby's.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

sobel schreef:Tja waarom, omdat ik het wel leuk en mooi spul vind.. en natuurlijk omdat ik iets compleet wil maken, voor de rest vind ik het allemaal wel best :) het is gewoon een hobby net als mijn andere hobby's.
en meer moet dat niet zijn :)

ben gewoon begonnen doordat je het wel overal in de omgeving 'nalatenschappen' ziet. en zoiets wil je toch ook zelf in je huis hebben...

vandaar begonnen met verzamelen.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

Ik ben begonnen met een engelse kogel en toen intereseerde me het wel maar nog niet zoveel. Ik moest daarna een keertje een werkstuk over het jodendom maken en had ik me op forum aagemeld. Ik kwam Bart .M tegen en toen was ik een grote wo2 junk geworden. Ik verzamel ongeveer 3maanden en ik heb al behoorlijk veel. Ik probeer ook voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk te krijgen, zoals een duitse luftschutze pot voor 20 euro (+ gratis nl helm) een spike voor 10 euro en allemaal dat soort dingen en net een paar weken geleden een gratis jodenster gekregen van een man die bij mij uit de stad komt en ik weet precies wie.
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Ikzelf heb altijd al interesse gehad voor de Wo2.
Helemaal toen ik zag wat voor vondsten mijn neef had opgegraven met zijn metaaldetector.
Toen ben ik hulsen gaan verzamelen, kreeg nog papier van mijn opa van mijn oma.
En nu verzamel ik papier.


Mvg.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verzamelen

Bericht door asjemenou »

De reden waarom ik ben gaan verzamelen is meer een combinatie van. Uiteraard heb ik de interesse voor alles wat met soldaten en oorlog te maken heeft al van kinds af aan.
In mijn woonplaats had je destijds een dependance van het leger. Ik zag de legervrachtwagens af en aan rijden. Bovendien werden er ook nog eens maandelijks oefeningen gehouden van de BB. Dit was iets dat je als kind moest zien. Een groot aantal familieleden had ook nog eens actief en bewust de oorlog meegemaakt. Zowel in Nederland als in Nederlands Indië. Ik werd dus ook nog eens vaak met hun verhalen geconfronteerd. Op deze manier raakte ik dus geïnfecteerd met het militaria collectomania virus. Volgens mijn huisarts is er niets aan te doen. Toch kan ik er prima mee leven. Ik heb alleen zo af en toe wat last van financiële krampen in mijn verzamelaarbudget. Het speelt vooral op als ik iets tegenkom wat ik absoluut wil kopen maar waar ik dan weer vanaf moet zien omdat er weer een onnozele rekening betaald moet worden.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik ben al van toen ik nog een klein ukkie was geïnteresseerd in oorlog. En toen zag ik in een winkel Saving Private Ryan zien staan. Ik had al gehoord dat het een goede film was, dus heb ik de videocasette aangeschaft. Na het zien van die film heb ik denk ik een week aan stuk de landing op Omaha nagespeeld en zo ben ik me in het bijzonder in WO2 gaan interesseren. In de jaren die erop volgde ben ik meer films gaan kopen over WO2 en boeken gaan lezen en een paar jaar later kwam ik in het eerste jaar secundair onderwijs en toen ik met mijn leraar geschiedenis over WO2 aan het spreken was kwam het tersprake dat hij militaria verzamelde. Van hem heb ik mijn eerste spullen gekocht en zo is het bij mij begonnen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: Verzamelen

Bericht door arneken »

asjemenou schreef: Op deze manier raakte ik dus geïnfecteerd met het militaria collectomania virus. Volgens mijn huisarts is er niets aan te doen. Toch kan ik er prima mee leven.
is waarschijnlijk een verschrikkelijk iets om te dragen dat virus.

ik voel met u mee. :lol:
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

paratrooper schreef:Ik ben al van toen ik nog een klein ukkie was geïnteresseerd in oorlog. En toen zag ik in een winkel Saving Private Ryan zien staan. Ik had al gehoord dat het een goede film was, dus heb ik de videocasette aangeschaft. Na het zien van die film heb ik denk ik een week aan stuk de landing op Omaha nagespeeld en zo ben ik me in het bijzonder in WO2 gaan interesseren. In de jaren die erop volgde ben ik meer films gaan kopen over WO2 en boeken gaan lezen en een paar jaar later kwam ik in het eerste jaar secundair onderwijs en toen ik met mijn leraar geschiedenis over WO2 aan het spreken was kwam het tersprake dat hij militaria verzamelde. Van hem heb ik mijn eerste spullen gekocht en zo is het bij mij begonnen.
Ik ga volgend jaar de lerarenopleiding geschiedenis hbo doen, misschien zit er later wel zo een jochie bij mij in de klas :D Leuk als je mensen iets kan leren over onze geschiedenis!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verzamelen

Bericht door asjemenou »

arneken schreef:
asjemenou schreef: Op deze manier raakte ik dus geïnfecteerd met het militaria collectomania virus. Volgens mijn huisarts is er niets aan te doen. Toch kan ik er prima mee leven.
is waarschijnlijk een verschrikkelijk iets om te dragen dat virus.

ik voel met u mee. :lol:
Bedankt voor je medeleven in ieder geval Arneken. Zo te zien ben je nog jong. Jij hebt dus nog een kans om van dit militaria collectomania virus af te komen (als je dat wilt tenminste).

Om deze topic wat interessanter te maken wil ik er nog wel een vraag aan toevoegen; Is je verzamelwoede soms ontstaan door je werk (beroepsmilitair), je diensttijd? Of ben je zelf in een oorlog/conflictgebied geweest? Zijn er sowieso (beroeps) militairen onder de verzamelaars op dit forum?
Wat mijzelf betreft, mijn verzameling is geheel gebaseerd op interesse voor de krijgsgeschiedenis. Een militaire loopbaan heb ik dus nooit gehad. Bovendien hebben twee oudere broers van mij de dienstplicht destijds vervuld, dus dienstplichtig soldaat ben ik ook niet geweest.
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Ik weet wel waarom ik ben gaan verzamelen .ik heb niet heel veel maar het komt door band of brothers dat ik op mn elfde begon te kijken sinds toen ben ik allemaal para spullen gaan verzamelen.Ik ben natuurlijk geen beroepssoldaat.Ik heb wel een 2 ooms die in de dienstplicht moesten ik ben mijn verzameling steeds aan het uitbrijden het enige probleem is dat ik niet genoeg geld heb (ik ben nog maar 12) als ik 15 ben dan doe ik een baantje en dan gaat alles wel makkelijk denk ik.
Oh ja mijn opa (die overleden is) wist er zoveel van hij is ondergedoken.
En nog een opa die al dood is wist er ook zoveel van.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Heb je ook al para spullen?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Verzamelen

Bericht door johan willaert »

asjemenou schreef:Zijn er sowieso (beroeps) militairen onder de verzamelaars op dit forum?
Al 25 jaar....
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie