Neef Anne Frank had geen idee van archiefmateriaal

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Neef Anne Frank had geen idee van archiefmateriaal

Bericht door PPL »

Bron - http://www.nu.nl

Buddy Elias, de neef van Anne Frank, wist tot een paar jaar geleden niet dat hij ruim 12 meter aan belangrijk archiefmateriaal over zijn familie in zijn huis in het Zwitserse Bazel had.
"Ik had totaal geen idee dat deze spullen in ons huis lagen.


Vroeger was ik zelden thuis, ik reisde veel.
Niemand heeft mij ooit verteld dat deze spullen op zolder lagen."
Dat zei hij maandag tijdens de officiële overdracht van de familiearchieven die hij voor een langdurig bruikleen aan de Anne Frank Stichting in Amsterdam heeft gegeven.
Een emotioneel moment voor Elias.
"Je moet iets laten gaan wat heel waardevol voor je is.
Maar we geven het aan onze beste vrienden.
Het Anne Frank Huis is de beste plek voor deze spullen.
Hier zijn ze het veiligst."

Onderzoek
Archivaris Peter Toebak heeft twee jaar lang onderzoek gedaan in het huis van Buddy Elias en zijn echtgenote.
De woning is sinds het begin van de jaren dertig door veel leden van de familie Frank bewoond.
De spullen zaten in oude schoenendozen, plastic zakken en mappen.
"Alle hoeken en gaten van het huis waren gevuld met materiaal", zei de archivaris maandag.

Brieven
Het archief is volgens Toebak uniek.
Het gaat om vele brieven, documenten en foto's van Otto Frank, zijn vrouw Edith en hun dochters Margot en Anne.
Ook zitten er ansichtkaarten uit de Eerste Wereldoorlog bij, toen vader Frank in dienst zat en brieven aan de grootmoeder van Anne.
Na de Tweede Wereldoorlog schreef Otto Frank aan Buddy en zijn broer Stephan een kaart, die eveneens in de collectie zit, met de woorden: "jullie zijn de enige jonge mensen die we nog hebben in onze familie".
Hij wist toen al dat zijn dochters het concentratiekamp niet hadden overleefd.

Belang
Hans Westra, directeur van de Anne Frank Stichting, noemde de archieven van groot belang voor verder onderzoek en een nieuwe bron van informatie.
Zijn stichting gaat de spullen de komende tijd bestuderen, aangezien de archivaris ze slechts heeft geïnventariseerd.
Het Anne Frank Fonds, gevestigd in Bazel, maakte maandag bekend dat het een stipendium beschikbaar stelt om het materiaal te onderzoeken.

Dagboek
Of de archieven grote verrassingen bevatten, is nog de vraag.
"Ik sluit dat niet uit.
We weten bijvoorbeeld dat Margot ook een dagboek bijhield.
Het zou mooi zijn als dat ooit een keer gevonden zou worden", zei Teresien da Silva, hoofd collecties van de Anne Frank Stichting.

Andere prangende vragen die nog nooit zijn beantwoord, zijn volgens Westra wie de familie ooit heeft verraden en waar het jaar 1943 uit het dagboek van Anne is.
"Die ontbreekt. Niemand weet waar het is."

Het is maandag overigens precies zestig jaar geleden dat de eerste druk van het Dagboek van Anne Frank verscheen.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie