Dolk in Beton

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Timmy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2007, 19:24

Dolk in Beton

Bericht door Timmy »

Goedendag, ik ben via een ander forum hier naartoe verwezen, ik hoopte dat jullie mij nog wat meer kunnen vertellen over een recente vondst van mij.



Hallo,

Wij hebben onlangs onze schuur gesloopt, deze had een "fundering" van stenen gevuld met cement.
Toen ik deze stenen klein sloeg om in de container te gooien bleek dat er van alles als vulling inzat, ook een hoop afval.
En na een poosje sloeg ik een steen open waar een roestige dolk inzat, het was één bonk roest dus ik heb hem een beetje schoon geschuurd.

Wat denken jullie dat het is, er zit een erg kenmerkende gleuf in de achterkant van het handvat, en ook een inkeping bovenop.
Hij is ongeveer 35cm lang.

Er staat ook een (serie)nummer op (443...), maar dat is op de foto's vrijwel niet te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Er is ook een verbinding tussen de gleuf in de achterkant en de gleuf in het midden van het handvat:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Is een standaard Duitse K98 bajonet voor het K98 grendelgeweer, daterend uit de Tweede Wereldoorlog zoals je misschien wel weet. De bajonet zal waarschijnlijk houten handvaten gehad hebben, omdat bakelieten er nog wel op hadden gezeten. De houten delen zijn denk ik weggerot.

Hier het geweer waar je bajonet op hoort:
Afbeelding

En hier dezelfde soort bajonet maar dan wat betere staat. ;) Heb helaas nog geen mooie met houten handvaten (die hieronder zijn dus bakeliet).
Afbeelding

Hopelijk heb je er wat aan.
Grt. Edgar
Timmy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2007, 19:24

Bericht door Timmy »

Snelle reactie zeg, erg leuk om te weten!

Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Geen probleem, toch een erg aparte vondst zo! Lag er niet meer militair gerelateerd spul?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Timmy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2007, 19:24

Bericht door Timmy »

Dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker...
Ik heb van alles in die stenen gevonden, zoals een ijzeren bordje met daarop de naam van het bedrijf dat de van de vorige eigenaar van het huis was.
(Dat klopt dus ook allemaal, die schuur was namelijk vermoedelijk 50-40 jaar oud)

Maar ook heel veel rotzooi als halve borden, onderdelen van fietsen ed.
Ik heb het dus niet allemaal uitgepluist, die dolk was gewoon niet te missen.

Maar ik denk niet dat er veel meer moois bij is geweest, gewoon afval dat als extra vulling is gebruikt.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Leuke vondst man!!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Vrij uniek om zoiets in een fundering terug te vinden. :)
Man vond afval in de fundering waarschijnlijk goedkopere vulling als beton. Leuk voor jou in ieder geval! :yes: ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Als je foto's van dat andere afval hebt , gewoon posten misschien zit er nog wel meer wo2 spul bij :)
Never Back Down
Timmy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2007, 19:24

Bericht door Timmy »

Het was inderdaad een leuke vondst, ben er ook erg blij mee.
jeroen wo2 schreef:Als je foto's van dat andere afval hebt , gewoon posten misschien zit er nog wel meer wo2 spul bij :)
Wie weet, maar de container is al een poosje geleden weggehaald.
De dolk was waarschijnlijk al beschadigt voordat hij erin werd gegooid (je ziet dat er een paar hapjes uit zijn).
En ik neem aan dat dit soort dingen als vulling zijn gebruikt om cement te besparen, ik durf er dus wel vanuit te gaan dat dit het leukste was dat erin zat.
Timmy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2007, 19:24

Bericht door Timmy »

Een uurtje schrobben met de staalborstel onthult dat er toch nog wel mooi staal onder zit.
Maar ik moet nu toch op zoek gaan naar zo'n borstel voor op een boor, want met de hand is het geen doen meer..

Afbeelding
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ik zou hem zo laten. als je hem helemaal afschuurt met zo'n ding is toch zonde? bij een vonst als deze hoot gewoon wat roest. maar ieder zijn iegen mening natuurlijk.
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

De gleuf die erin zit is; voor je bajonet sneller uit iemands lichaam te halen, als je iemand er mee gestoken hebt.
Anders zit het vacuum en daar hoor je geen ''floep''(dacht ik) :full:





Mvg. Telemark
Gebruikersavatar
Gebirgsjager
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2006, 20:01

Bericht door Gebirgsjager »

Nee de gleuf die erin zit, zit ervoor als dolk in het lichaam dringt, het bloed er sneller uitstroomt zodat het slachttoffer eerder dood gaat dmv bloedverlies.

Daarom heet het ook een bloedgleuf :)

mvg, Gebirgjager
Timmy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2007, 19:24

Bericht door Timmy »

Ik heb mij juist laten vertellen dat die bloedgleuf een mythe is, gewoon een gewichtsbesparing.
Voor doodbloeden is het iig niet, je laat het wapen er toch immers niet een kwartier inzitten als een afvoerbuisje, als je het wapen uit de wond trekt stroomt het een stuk harder.
ik zou hem zo laten. als je hem helemaal afschuurt met zo'n ding is toch zonde? bij een vonst als deze hoot gewoon wat roest. maar ieder zijn iegen mening natuurlijk.
Mee eens, ik ben ook niet van plan om hem helemaal glimmend te poetsen hoor, maar de grootste brokken moesten er echt even af, je kon er amper naar kijken zonder dat er kruimels afvielen :wink:
Hij is nu gewoon aan te raken en ik ga er ook niet veel meer aan veranderen.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

Timmy schreef:Ik heb mij juist laten vertellen dat die bloedgleuf een mythe is, gewoon een gewichtsbesparing.
Voor doodbloeden is het iig niet, je laat het wapen er toch immers niet een kwartier inzitten als een afvoerbuisje, als je het wapen uit de wond trekt stroomt het een stuk harder.
Wikipedia :wink:
Plaats reactie