vraagje

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
spearhead

vraagje

Bericht door spearhead »

weet er iemand wat er gebeurde als men in wo2 het stoffelijk overschot van een soldaat uit wo1 vond
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ik neem aan dat ze die gewoon begroeven. als ze er al een vonden.
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

eigenlijk zelf nooit over nagedacht. ik denk dat ze hem soms ook gewoon moesten laten liggen aangezien er soms geen tijd was om de wo2-troepen keurig te begraven. mar zoals sas als zei : " als ze al een vonden"
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: vraagje

Bericht door asjemenou »

spearhead schreef:weet er iemand wat er gebeurde als men in wo2 het stoffelijk overschot van een soldaat uit wo1 vond
Al voor het uitbreken van WOII waren de gesneuvelden van WOI reeds begraven op daarvoor speciaal aangelegde militaire begraafplaatsen. Een hele bekende WOI militaire begraafplaats is die van Douaumont bij Verdun. Deze begraafplaats kwam in 1932 gereed en herbergt 15.000 geïdentificeerde Franse soldaten en nog eens 130.000 onbekende soldaten in het Ossuaire de Douaumont (knekelhuis van Douaumont). Mocht je daar ooit eens in de buurt komen dan is het zeker de moeite waard om er eens te gaan kijken.
Zover ik weet werden deze WOI begraafplaatsen door alle strijdende partijen in WOII gerespecteerd en hebben zich geen (zware) gevechten voorgedaan op deze begraafplaatsen.
Het zou best kunnen dat men in WOII een stoffelijk overschot uit WOI zou hebben gevonden. Met "gevonden" bedoel ik dan het toevallig vinden van een noodgraf van een gesneuvelde WOI soldaat. Net zo toevallig als men dat vandaag de dag nog steeds doet en dan niet alleen met gesneuvelde WOI soldaten.
Ik denk dat men toen dezelfde procedure volgde als vandaag de dag. Men zou dan hebben geprobeerd om het stoffelijke overschot te identificeren om het vervolgens te herbegraven op een militaire begraafplaats.
Een noodgraf van een gesneuvelde WOI soldaat die door bijvoorbeeld granaatbeschietingen in WOII aan de oppervlakte zou zijn gekomen zou dan ook een incidenteel geval zijn geweest. Na het bergen van zo’n eventueel skelet (een WOI soldaat zou in WOII toch al geheel ontbonden moeten zijn) zou men direct al kunnen zien dat het om een persoon zou gaan die al veel langer overleden zou zijn geweest. Een pathologisch onderzoek zou dan uit kunnen wijzen dat het om skelet zou gaan van een al in WOI gesneuvelde militair.
Plaats reactie