Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De zeiler Nr. 4350 D.R.P bakelieten zaklamp is gemaakt vanaf 1938 deze was een design model venamelijk bedoelt voor de Duitse officieren het was echt een luxe klein zaklampje.Deze heeft een huidige verzamelwaarde voor Europa ca 20 - 30 Euro mits deze in een goede staat is zonder scheuren en geheel compleet is.Er was ook nog een ander model nr 4640 Zeiler met 2 seinen was ook bedoelt voor de officieren te velden een zeer fraaie luxe Werhmachtlamp deze heeft een verzamelwaarde in Europa van ca 40 / 50 Euro voor dit model.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 29 jun 2007, 13:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Golfjesteller
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2007, 23:33
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Golfjesteller »

Kijk aan, dus het is een "luxe" zaklamp :wink:

Heel erg bedankt voor de info, het lijkt me leuk om zo'n apparaat in mijn bezit te hebben

Cheers
God loves you :D:D
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Het is zeker interessant om te weten dat de nazi's ook veel beute materieel gebruikte als voorbeeld daaruit neem ik even drie militaire zakampen .Met 2 X Wif gemaakt in Oostenrijk ca 1936 en zijn als beute gebruikt door de Wehrmacht toen deze eenmaal waren ingelijft onde de nazi's, je kunt soms het vreemste materieel tegen komen op de Duitse manschappen maar goed naslagwerk vooral vanuit oude foto van het front ect... geven dan de enige duidelijkheid over dit soort zaken..ik kom daar nog eeens op terug.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 16 dec 2009, 16:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Graag wil ik even nog een restauratie laten zien van een Hassia Wehrmacht luftschutz lampe in (Oliv) grun deze heb ik totaal gerestaureerd was in zeer slechte staat kwam zo van zolder. De uitgelopen Wehrmacht batterij zat er deels nog in,en die heeft de lamp grote schade aangebracht. Het was een uitdaging om deze toch wel verzamelwaardige zaklamp uit 1938 te gaan restaureren..ik heb er ca twee dagen over gedaan en het resultaat is naar wens... overtuig zelf en als hier vragen over zijn stel ze maar gewoon.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 30 jun 2007, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Met beleid gedaan zo te zien.
Netjes.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dank je....Ja (idd daar moet je ook geen haast mee maken..gewoon rustig alles op rij zetten bekijken en dan pas gaan restaureren en vooral geen half werk maken wat je soms wel eens ziet dat er zo overgeschilderd is ipv spuiten. en niets demonteren en alles gewoon is mee geschilderd :? ... dan kun je er beter niets doen en gewoon laten roesten vindt ik.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Klopt.
Waar heb je het gat trouwens mee opgevuld?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Het gat heb ik eerst schoon geslepen met een schuurschijfje van de dremel tot op het blanke materiaal.toen een stukje latoen koper van 0.1 mm aan de binnenzijde gedrukt en dan het gat dicht laten lopen met tin daarna in model vijlen schuren...ect grondverf erop..klaar voor spuiten.De verf die ik daarvoor hebt gebruik was een Wehrmacht (Ral) kleur Oliv-Grun van het merk Revell - Color voor de modelbouw deze was voor 100% de juiste kleur ik doe dat dan met de airbrusch gaat perfect zeer dunnen lagen zoals het origineel ook meestal is bij 2WO Duitse zaklampen.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Nette reparatie methode dus.
Resultaat mag er zeker zijn.
Mvg/Best regards, Sipke
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Top restauratie custom.

Net zoals jouw uitleg hier op het forum tot in de puntjes met zeer veel oog voor detail.

_/-\o_ Your the flashlight master. _/-\o_
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Thanks for this compliments :D
Laatst gewijzigd door custom op 01 jul 2007, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Vooral het opvullen van het gat zie ik niet iedereen je na doen.
Zeer professioneel gedaan.

Of het nu nog een authentiek stuk is, is natuurlijk de vraag. Persoonlijk had ik het ook gedaan gezien de staat waarin het item verkeerde. Het is nu weer een volwaardig exemplaar.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Dat is een knap staaltje restauratie! zeer netjes gedaan! en tevens bedankt voor de info hierover
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Prachitg gedaan!
Petje af!
Greifkommando!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Door de restauratie belangstelling van dit Type Hassia zal ik hier nog enkele andere Hassia luftschutzlampe uit
mij verzameling tonen die niet gerestaureerd zijn...ik vind het een van de mooiste Wehrmacht zaklampen samen met de Pertrix lampen .

Er zit een type bij met een wel zeer bijzonder filter die werkt als een modern lasglaasje maar dan zonder de hudige moderne elektronische gestuurde technieken word deze ook enkel helder als het licht wordt in geschakeld.En het bijzondere is dat dit licht vrijwel onzichtbaar is vanuit de lucht of op een bepaalde afstand...heeft een spec Filter techniek... zie afbeelding 5 & 6 .Die Duitsers hadden een stukje techniek voor die tijd in 1938 waar je soms stil van wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie