Sniper Mosin nagent

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Sniper Mosin nagent

Bericht door Steiner44 »

Wie o wie.. heeft er voldoende kennis van scoop's om mij te vertellen of het hier op een originele scoop+mount gaat.

Mijn kennis is alleen beperkt tot de mosin zelf welke naar mijn mening wel origineel is alleen de scoop weet ik niet zeker wel zijn hiervan ook copieén te koop en toegepast op originele nagant's vandaar ook deze vraag.

Mvg Steiner..
(De foto's kunnen groot uitvallen hiervoor mijn excuus)

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ja idd is wel een beetje groot deze afbeeldingen is ook lastig kijken en lezen, gewoon deze afbeelingen even terug verkleinen naar 50% dan gaat het zeker beter. :wink:

Naar mijn menig is het een Russian Power 3,5 PU scoop & mont het gelijke model dat ook op de Russian en Hongaarse 91/30 sniper nagant werd gebruikt en die tevens tot in de jaren 50 tijdens de korea oorlog nog zijn doorgemaakt en ook daar gebruikt zelfs de snipers in China werden met dit soort PU kijkers uitgerust.Maar staat er toevalllig ook ''POK'' in gestempeld net onder de afstelring voor L-R zo ja dan is die zeker van Rusland afkomstig..het lijkt mij geen model 1938 te zijn of ik moet mijn sterk vergissen.Er worden ook nog veel repro PU gemaakt maar die zijn dan weer goed te herkennen aan de ruwe afwerking vooral de monts zijn dan ruw afgewerkt geen mooi strak freeswerk zoals bij een originele 3,5 PU / M 1938.
Laatst gewijzigd door custom op 02 jul 2007, 08:54, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Bericht door Steiner44 »

custom schreef:Ja idd is wel een beetje groot deze afbeeldingen is ook lastig kijken en lezen, gewoon deze afbeelingen even terug verkleinen naar 50% dan gaat het zeker beter. :wink:

Naar mijn menig is het een Russian Power 3,5 PU scoop & mont het gelijke model dat ook op de Russian en Hongaarse 91/30 sniper nagant werd gebruikt en die tevens tot in de jaren 50 tijdens de korea oorlog nog zijn doorgemaakt en ook daar gebruikt zelfs de snipers in China werden met dit soort PU kijkers uitgerust.Maar staat er toevalllig ook ''POK'' in gestempled net onder de afstelring voor L-R zo ja dan is die zeker van Rusland afkomstig..het lijkt mij geen model 1938 te zijn of ik moet mijn sterk vergissen.
Het wapen is wel WO2 gedateerd 1943 met de hamer en sikkel.
Heb ook aan de verkoper gevraagt of er een 'POK" stempel in staat.
Mocht dit een goede zijn hoe liggen de prijsen hiervan meestal ?

Groetjes Jeroen
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bedoel met de prijzen enkel van het wapen of de kijker?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

De montage is een nieuwe aanmaak. Deze is te herkennen aan de ietwat andere finisch van het metaal. Origineel zijn de montage's geblauwd en deze lijkt me meer gemoffeld. Het kijkertje is een kijkertje wat origineel voor een Tokarev montage is gemaakt. Of deze origineel is kan ik zonder meer stempels niet zeggen. De SVT kijkertjes die ik tot nu toe heb gezien zijn wel allemaal gedateerd. De kijkertje worden trouwens ook weer nieuw gemaakt.

Als je trouwens kijkt naar de plaats waar de grendelknop aan het grendelhuis zit dan zie je duidelijk slijpsporen. Ik vermoed dat er een gewone M91/30 gebruikt is om er een sniper versie van te maken.
Van welke fabriek is de nagant?
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Bericht door Steiner44 »

racefiets schreef:De montage is een nieuwe aanmaak. Deze is te herkennen aan de ietwat andere finisch van het metaal. Origineel zijn de montage's geblauwd en deze lijkt me meer gemoffeld. Het kijkertje is een kijkertje wat origineel voor een Tokarev montage is gemaakt. Of deze origineel is kan ik zonder meer stempels niet zeggen. De SVT kijkertjes die ik tot nu toe heb gezien zijn wel allemaal gedateerd. De kijkertje worden trouwens ook weer nieuw gemaakt.

Als je trouwens kijkt naar de plaats waar de grendelknop aan het grendelhuis zit dan zie je duidelijk slijpsporen. Ik vermoed dat er een gewone M91/30 gebruikt is om er een sniper versie van te maken.
Van welke fabriek is de nagant?
Bedankt viir de hoeveelheid info foro's heb ik gevraagt en ook van welke maker hij is.
De kijker heeft verder geen stempels ( ook niet de eerder gevraagde "POK" stempel).
Ik han het wapen NL onklaar kopen voor 380,- euro mocht het geen originele zijn is dit dan een dure prijs hiervoor ?

( nieuwe foto's hoop ik vanavond te posten)
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Je moet voor de kijker met montage 150-200 euro rekenen als je deze los zou willen aanschaffen. Tel daar de prijs van een onklare m91/30 bij op en dan heb je een reele prijs denk ik.
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Bericht door Steiner44 »

racefiets schreef:Je moet voor de kijker met montage 150-200 euro rekenen als je deze los zou willen aanschaffen. Tel daar de prijs van een onklare m91/30 bij op en dan heb je een reele prijs denk ik.
Dus ondankt dat het misschien een kopie zou zijn toch leuk te kopen omdat wapen wel origineel is alleen de kijker niet.
Wat zou een originele montage en kijker kosten ? misschien in de toekomst eens te vervangen

Groetjes Steiner..
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Als je er eentje kan vinden moet je richting de 200 euro denken afhankelijk waar je hem tegen komt. Europa of de VS. In de VS gaan de prijzen helemaal de verkeerde kant op helaas.
Het wapen zelf lijkt me ook geen originele sniper maar dat is alleen te zien aan de stempels op het wapen zelf.
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Bericht door Steiner44 »

racefiets schreef:Als je er eentje kan vinden moet je richting de 200 euro denken afhankelijk waar je hem tegen komt. Europa of de VS. In de VS gaan de prijzen helemaal de verkeerde kant op helaas.
Het wapen zelf lijkt me ook geen originele sniper maar dat is alleen te zien aan de stempels op het wapen zelf.
Het is dus eigenlijk een "normale" Mosin maar dan zodanig aangepast dat dit een sniper variant lijkt te zijn.
De stempel in de grendel is identiek aan de stempel in de mount van de scoop.
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M1891/30 "Snayper"

Bericht door asjemenou »

Ook ik denk dat het geen Russische (WOII) Mosin Nagant M1891/30 "Snayper" is. Kan je geen foto plaatsen van de stempels op de kamer van het geweer? Aan de hand van zo'n foto valt dan te zien of dat het een Russische "Snayper" is of niet. Zowel de Russische "Snaypers" uit Izhevsk als uit Tula hebben speciale serienummers etc. die de gewone infanterie Mosin Nagants dus niet hebben. Voor zover ik weet behoort bij een 100% originele Sovjet M1891/30, het geweer, de montageplaat en de scoop dezelfde serienummers te hebben. Deze geweren werden namelijk al zo samengesteld in de arsenalen van Izhevsk en Tula. Let wel de Hongaarse naoorlogse varianten hebben dit ook.
Het overgrote deel van de M1891/30 "Snayper" geweren die je te koop ziet zijn (naoorlogs) Hongaars. En dan nog wordt er beweert dat ze Sovjet WOII zijn. De montageplaat, gebogen grendel e.d. worden vandaag de dag nog steeds commercieel gefabriceerd. Zoals eerder gezegd, de stempels op het geweer kunnen ons vertellen om wat voor een geweer het precies gaat.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Op zich is het niet vreemd dat wapen en montage/scope niet meer hetzelfde nummer hebben. Na de oorlog zijn alle wapens terg gegaan naar het arsenaal en nagezien. (uit elkaar gehaald, nagezien en weer in elkaar gezet) Hierbij hebben ze helaas niet gekeken naar de nummergelijkheid van het wapen maar of het wapen nog voldeed aan de eisen. Hierdoor komt het vaker voor dat er op een originele snayper een anders genummerde montage zit.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M1891/30 Snayper

Bericht door asjemenou »

custom schreef:Het wapen is wel WO2 gedateerd 1943 met de hamer en sikkel.
Heb ook aan de verkoper gevraagt of er een 'POK" stempel in staat.
Mocht dit een goede zijn hoe liggen de prijsen hiervan meestal ?

Groetjes Jeroen
Dit berichtje had ik even over het hoofd gezien. Blijkbaar dan toch wel een Russisch WOII M1891/30 geweer maar is het ook origineel een "Snayper" versie? Nogmaals een foto van de stempels op de kamer kan meer over dit geweer vertellen. Originele M1891/30 "Snayper" geweren zijn te herkennen aan bepaalde stempels en serienummers.
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Re: M1891/30 Snayper

Bericht door Steiner44 »

asjemenou schreef:
custom schreef:Het wapen is wel WO2 gedateerd 1943 met de hamer en sikkel.
Heb ook aan de verkoper gevraagt of er een 'POK" stempel in staat.
Mocht dit een goede zijn hoe liggen de prijsen hiervan meestal ?

Groetjes Jeroen
Dit berichtje had ik even over het hoofd gezien. Blijkbaar dan toch wel een Russisch WOII M1891/30 geweer maar is het ook origineel een "Snayper" versie? Nogmaals een foto van de stempels op de kamer kan meer over dit geweer vertellen. Originele M1891/30 "Snayper" geweren zijn te herkennen aan bepaalde stempels en serienummers.
IK had gister geen nieuwe foto's ontvangen vandaag wederom weer aan de verkoper gevraagt, teven ook het serie nummer.
IK hoop jullie vanavond meer te kunnen laten weten.

Groetjes Steiner..
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Hongaarse M1891/30 "Snayper"

Bericht door asjemenou »

Hopelijk kan je ons deze foto's nog laten zien Steiner44. Ik ben wel erg benieuwd. Originele Russische WOII "Snayper" Mosins zijn toch wel redelijk zeldzaam.
Als kleine aanvulling even wat foto's van een Hongaarse M1891/30 "Snayper". Deze Hongaarse naoorlogse variant wordt nog wel eens te koop aangeboden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het fabricagejaar van dit Hongaarse snaypergeweer is duidelijk leesbaar op de kamer. Het cijfer "02" is dus een code voor Hongarije.

Afbeelding

Ook de kolf is van Hongaarse makelij. Dit is ook weer te zien aan de "02" slagletters in de kolf.

Afbeelding

De scope is eveneens van Hongaarse makelij. Dit is te zien aan het cijfer "41" in de scope. Het getal "41" staat vaak vermeld op Hongaarse optische apparatuur. O.a. ook op verrekijkers.
Het getal "41" staat uiteraard niet voor het jaar van fabricage, dit is 1952.

Afbeelding

In het boek "Stalin's war, Soviet uniforms & militaria 1941-45" wordt ook enige aandacht geschonken aan de (Russische) M1891/30 "Snayper". Misschien is het niet zo goed op deze foto te zien maar de afgebeelde M1891/30 "Snayper" en de M44 karabijn hebben allebei het cijfer "02" in de kolf staan. Dit zou dus betekenen dat de beide geweren van Hongaarse makelij zijn. De "Snayper" kan misschien Russisch zijn en dan Hongaars doorgebruikt zijn maar de M44 is duidelijk een naoorlogs model. Eigenlijk horen deze geweren dan ook niet te worden afgebeeld in een boek over Sovjet-Russische WOII militaria. Het is overigens niet de enigste fout in dit boek.
Plaats reactie