waarde van een helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Zijn zeer zeker leuke dingen.
Misschien dat ik er ook ooit nog eens een keer 1 aanschaf.
Staat wel mooi naast mijn britse desert helm. :D

Nette Pith helm Asjemenou.
Ook mij lijkt er niks mis mee.
Mvg/Best regards, Sipke
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Deze helmen zijn i.d.d vrijwel allemaal vrijgekomen uit een opslagplaats zoals Eric al eerder zei.
Vandaar dat deze helmen ook vrijwel altijd in mint staat zijn.
Helmen zijn voor zover ik weet ook zeer zelden gebruikt in wo2.
Ik weet dat er een foto bestaat waarop deze helm door een mitrailleur gunner wordt gedragen.
Hoop dat je met deze info wat kunt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zonnehoeden in Italië

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je reactie in ieder geval German Collector.

Afbeelding

Dit is waarschijnlijk de foto die jij bedoelt. De foto is in Italië genomen en niet in Noord Afrika zoals vaak bij deze foto wordt vermeld. Dit geeft dan ook meteen aan dat deze zonnehoeden ook in Zuid Europa werden gedragen en zelfs in het zuiden van de Sovjet Unie. De soldaat links op de foto draagt dus de donkere vilten zonnehoed waarvan er dus foto's op deze topic staan. Veel informatie kan ik niet over deze zonnehoeden vinden maar het rechtse lichtere model zou dus van kurk zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit een duidelijk voorbeeld van deze kurken variant gezien maar misschien heeft iemand op dit forum deze wel.
Ik kan mij wel voorstellen dat deze zonnehoeden niet veel werden gedragen. Ze zijn natuurlijk ideaal tegen de felle zon maar een echt goede bescherming tegen kogels en granaatscherven zijn ze natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Om hierop aan te haken nog een oostfront voorbeeld van het gebruik van deze helm!

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Een topic over tropenhelmen, dat zie je niet zo vaak ;)

2e Model helmen zijn inderdaad in magazijnen gevonden in Zuid Frankrijk en Italie als ik het goed heb.. De helmen zien er goed uit althans! Niets mis mee.. 2e model is niet echt gedragen tijdens de oorlog.. 1e model wel..

Zelfs van tropenhelmen kun je een mooie verzameling opbouwen.. Er zijn verschillende makers met allemaal hun eige kleine verschillen. Heb er zelf 3, WH 2e model, LW 11e model en KM 1e model officier. Zal eens proberen of ik er foto's op krijg gezet hier. Ben zelf nog op zoek naar een 1e model WH, dus als iemand nog ene in goede staat heeft liggen ;)

Dennis
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Ik hoop dat het zo lukt...

vroeg 1e model KM voor officieren.. maker C. Pose (zeldzame maker) ,jaartal 1940

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

2e model WH, maker JHS, datum 1942

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

1e model LW, maker Carl Halfer, datum onbekend.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zonnehoed 1e model WH

Bericht door asjemenou »

Mooie aanvulling van dit topic Den. Interessant om de andere Duitse zonnehoeden ook eens te zien. De afwerking van de overige modellen vind ik wel mooier dan het 2e model WH. Vandaar dat ik ook lang heb gedacht dat mijn 2e model WH één of andere kopie was. Ik wist niet eens dat de Duitsers nog zoveel verschillende modellen in gebruik hadden. Wat die zonnehoed 1e model WH betreft, is dit soms het (lichte) rechtermodel op de bovenstaande foto van de mitrailleurploeg? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een goede foto van dit model. Klopt het dat dit model van kurk was?
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

Met deze helmen is heeeeeeel lang lopen leuren. Ze zijn inderdaad uit een opslag en daarom zien ze er ook goed uit . Zonder twijfel origineel maar 300 euri schromelijk te veel. Vooral ook omdat deze helmen allesbehalve populair waren behalve op het strand van Tripoli. Ik herrinner me nog de advertenties uit "de Lach" van medio 60ér jaren (ja ik ben zo oud :wink )warin ze erden aangeboden voor ik dacht fl 50.
Ach het is met al dit spul, wat de .... er voor geeft :lol:
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Ja er zijn nog een paar andere soorten dan deze hier.. Het 1e model is inderdaad de rechter helm op de foto met machinegeweer.. 1e model van de WH is in principe hetzelfde als die van de LW, zoals die van mij.. Ik zal eens een paar foto's zoeken anders, heb er hier genoeg opstaan ;)..

Het 1e model is inderdaad gemaakt van kurk, daardoor zijn de meeste modellen ingedeukt etc. en is de helm misvormd geraakt. Echte kopieen van deze helmen zijn er nog niet. De kopieen die er zijn zijn van slechte kwaliteit en verschillen totaal van de originelen. Het enkele waar opgepast mee moet worden zijn de schilden. En dan met name de LW schilden, deze worden met massa nagemaakt erg genoeg.

Ik ga weer eens proberen enkele foto's erop te zetten dan ;)
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Enkele 1e modellen WH

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie