Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Vanmorgen ben ik weer naar de beurs in Zwolle geweest, het was niet veel soeps omdat een behoorlijk deel van de verkopers naar België was, maar ik heb toch nog een interessant setje op de kop getikt. Het heeft toebehoord aan één persoon, Grigory Anoefriyevitsj Stepanovitsj (Григорий Ануфриевич Степанович).

De set bestaat uit drie ordes (zonder bijbehorende boekjes), acht medailles met het bijbehorende boekje, een medaille zonder boekje en een los boekje zonder het bijbehorende insigne.

De groep is dus niet compleet, en ik heb het vermoeden dat er met de ordes ook iets niet klopt. Een veteraan kreeg meestal maar één 1985-versie van de Orde van de Patriottische Oorlog. Kameraad Stepanovitsj kreeg al een Rode Ster, wat hem recht geeft op een 1e Klasse 1985-OPO, dus de 2e Klasse hoort waarschijnlijk niet bij de groep. Ook verkeert één medaille in slechtere staat dan de andere medailles, wat verdacht is. Waarschijnlijk zijn hier dus twee medailles omgewisseld.

Ondanks de mankementen is het wel een interessant groepje. Het was eigenlijk één document wat mijn aandacht trok en waardoor ik de groep gekocht heb: het certificaat voor het Insigne "50 jaar lid van de CPSU". Kameraad Stepanovitsj was al in 1919 lid van de Communistische Partij, en dus al een oudere man in de oorlog en ongetwijfeld geen gewone soldaat.

Ik ga deze persoon en deze Rode Ster laten onderzoeken. Dan weet ik in ieder geval of de Rode Ster bij de groep hoort, en wat voor een man kameraad Stepanovitsj was. Iemand die al in het prille begin lid van de CPSU werd was ongetwijfeld geen gewone soldaat... Een hoge officier? Een politicus? Wie weet...

Afbeelding

- Orde van de Rode Ster, type 6, variant 2.1 # 668889, Munt van Moskou, voorjaar 1944 (voorkant - achterkant)
- Orde van de Patriottische Oorlog 1e Klasse, type 3, variant 1 # 1424470, "Russkiye Samotsveti" Fabriek Leningrad, tweede helft jaren '80
- Orde van de Patriottische Oorlog 2e Klasse, type 3, variant 1 # 3536816, "Russkiye Samotsveti" Fabriek Leningrad, tweede helft jaren '80
- Medaille voor de Verdediging van Moskou
- Jubileumsmedaille voor 20 jaar Overwinning in de GPO
- Jubileumsmedaille voor 30 jaar Overwinning in de GPO, variant 1
- Jubileumsmedaille voor 40 jaar Overwinning in de GPO, variant 1
- Medaille voor Dappere Arbeid in de GPO
- Medaille voor de Veteraan van de Arbeid, type 2
- Medaille voor de Ontwikkeling van onontgonnen Landen
- Jubileumsmedaille voor 50 jaar Krijgsmacht van de USSR
- Jubileumsmedaille voor 60 jaar Krijgsmacht van de USSR

Wat we weten aan de hand van de boekjes:

- 12-08-1944 - Medaille voor de Verdediging van Moskou
- 28-09-1946 - Medaille voor Dappere Arbeid
- 01-10-1968 - 50 jaar Krijgsmacht
- 24-12-1965 - 20 jaar Overwinning
- 1969 - Insigne "50 jaar lid van de CPSU"
- 03-11-1975 - 30 jaar Overwinning
- 21-04-1978 - Veteraan van de Arbeid
- 12-02-1979 - 60 jaar Krijgsmacht
- 1985 - 40 jaar Overwinning (Datum niet ingevuld)

De jubileumsmedailles vanaf 1989 ontbreken, dus kameraad Stepanovitsj is tussen 1985 en 1989 overleden.

Hier het boekje van het CPSU-insigne:

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Groep Sovjet medailles

Bericht door asjemenou »

Mooie groep Auke. Altijd interessant zo'n groep met verleningsdocumenten. Het zou geweldig zijn als de gehele groep bij elkaar hoort. Dan heb je een zeer fraaie groep. Begrijp ik nu goed dat je van de 3 orden geen verleningsdocumenten hebt? Misschien een wat kritische opmerking van mijn kant maar een aantal hogere onderscheidingen samen voegen met een groep medailles is natuurlijk altijd goed voor de verkoop. Onderzoeken is dan inderdaad een optie. Ik ben benieuwd.
Hoe ziet die Insigne 50 jaar lid van de CPSU er eigenlijk uit? Ik kan 'm even niet zo snel vinden.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

De verleningsdocumenten voor de drie ordes (de ordeboekjes) ontbreken inderdaad. De prijs was acceptabel, ook voor een groep + een paar losse ordes, mocht blijken dat de ordes niet bij de groep horen.

Het insigne is de volgende (16mm, dat is niet veel):

Afbeelding

Afbeelding hier gevonden:
http://www.collectrussia.com/DISPITEM.HTM?ITEM=8203
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Groep Sovjet medailles

Bericht door asjemenou »

Als de prijs inderdaad acceptabel is geweest dan zal je er geen verkeerde koop aan hebben gedaan. Het is al met al een leuke groep en het oogt mooi in je verzameling.
Misschien een leuk idee om deze groep ook compleet te maken met tenminste de jubileummedailles. Grappig speldje die insigne 50 jaar lid van de CPSU, Aan het prijsje te zien moet deze insigne nog wel te vinden zijn. En CollectRussia is al niet één van de goedkoopste. Een mazzeltje is ook weer dat ie niet genummerd is.
Wat de Medaille voor de verdediging van Moskou betreft, staat er in/op het boekje/document ook de rang en legereenheid van de persoon vermeld?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ik ga wel proberen de set compleet te maken met het insigne en een Medaille voor de Overwinning op Duitsland, maar eerst maar eens de research afwachten. Op geen enkel document staat zijn rang of legeronderdeel. Hier het certificaat voor zijn Medaille voor de Verdediging van Moskou:

Afbeelding

Met een close-up van de onderkant, ondertekend door de voorzitter en de secretaris van het Uitvoerend Comité van de Moskouse Stadssovjet:

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Medaille voor de verdediging van Moskou

Bericht door asjemenou »

Ziet er goed uit Auke. Ik heb je even een PB'tje gestuurd.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Hieronder mijn nieuwste aanwinsten. Allereerst een Garde-Insigne (Znak "Gvardia"). Dit insigne werd uitgereikt aan iedere Sovjetmilitair die diende in een garde-eenheid of -formatie. Eenheden en formaties konden hiertoe worden 'bevorderd' na verdiensten in de strijd. De militairen kregen dan dit insigne en de titel 'garde' in hun rang. Dit exemplaar komt uit WOII. Dit is te zien aan de niet-golvende structuur onder het rode emaille. Er wordt vaak gezegd dat WOII-exemplaren geen franje onder de rode banier hebben, maar er zijn WOII-exemplaren bekend die dit wel hebben.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Hieronder een Medaille voor de Verdediging van Stalingrad met stalen WOII-hanger. Dit exemplaar is waarschijnlijk vaak gedragen, afgaand op het versleten en verkleurde lint. De groene kleur is alleen op de achterkant nog zichtbaar (close-up voorkant - achterkant).

Afbeelding

...en een verleningscertificaat voor zo'n medaille (apart gekocht, dus ze horen niet bij elkaar). Dit certificaat is op 20 juli 1943 uitgereikt aan garde-senior-luitenant der administratieve dienst Rari Ivanovitsj Ljachov. Het document is gesigneerd door de commandant van de 95e Garde-Jagerdivisie, garde-kolonel Lechov.

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Mooi hoor :)
Never Back Down
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Auke; dat ziet er weer goed uit!

Ik blijf het opmerkelijk vinden, die Sovjet manier van het opmaken van het lint. Voor een land als Italie, welke al een staal tekort had was dit pure verspilling geweest. Dit speelt natuurlijk niet voor de USSR met haar enorme bodemrijkdommen, maar toch.
Hoe zit het lint eigenlijk bevestigd op de stalen hanger?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties!

Veltro, ik zal het even uitleggen met behulp van onderstaande afbeelding van een 'kale' hanger.

Het lint is één lang rechts stuk. Een uiteinde wordt vastgeklemd onder de bovenste houder en het lint gaat bij punt 1 naar de andere kant van de hanger. Bij punt 2 komt het weer tevoorschijn. Het gaat dan onder de onderste houder door en komt bij punt 3 weer tevoorschijn. Het gaat gelijk weer over de houder heen en gaat bij punt 4 weer naar de andere kant van de hanger. Het lint gaat dan weer naar boven, komt bovenaan weer tevoorschijn en wordt vastgemaakt onder houder 1. Hopelijk is het iets duidelijker zo...

Afbeelding

En over de hangers: Er worden hier onnodig veel grondstoffen verbruikt. Zoals je kunt zien heeft de Stalingrad-medaille hierboven ook nog een frontplaatje (te zien aan de twee houdertjes links en rechts aan de hanger). Geheel overbodig, maar er zijn ook varianten hangers uit de oorlog met een enkele stalen hanger (voorbeeld) of een enkelen messing hanger (voorbeeld). Pas rond 1948 werden de goedkope en lichte aluminium hangers ingevoerd. In ieder geval vonden de Sovjets onderscheidingen erg belangrijk en bespaarden ze daarbij niet op grondstoffen.
Laatst gewijzigd door Auke op 02 jul 2007, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Auke; bedankt voor de duidelijke uitleg!

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Nieuwe aanwinsten

Bericht door asjemenou »

Dit zijn weer mooie aanwinsten Auke. Vooral de Stalingrad medaille met verleningsdocument behoort wel in jouw Stalingrad verzameling thuis. Wat de WOII gardisteninsigne betreft, ik heb er al heel wat gezien en geen één is er werkelijk hetzelfde. Op zich kan je alleen al een verzameling beginnen van deze gardisteninsigne's.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Vandaag arriveerde dit schitterende boek:

World War II Parade Uniforms of the Soviet Union
Marshals, Generals and Admirals
The Sinclair Collection
Afbeelding

Het staat vol met afbeeldingen van parade-uniformen van Maarschalken, generaals en admiraals uit de Sovjet-Unie uit WOII. Het enige nadeeltje is dat de tekst een beetje slordig is en er maar één M1940 parade-uniform in staat. Verder staan in het boek 14 M1943 parade-uniformen, 8 dienstuniformen, 15 M1945 parade-uniformen en talloze broeken, overjassen, laarzen, schoenen, riemen, hoofddeksels en attributen. Alle foto's van uniformen zijn op A4 formaat. Alles uit dit boek bevind zich in één enkele collectie!

Vier voorbeeldjes:

- M1943 parade-uniform van generaal-majoor der marinegenie Feldman
- M1943 winterdienstuniform van Maarschalk van de Sovjet-Unie Konev
- M1945 parade-uniform van Vlootadmiraal Koeznetsov
- M1945 parade-uniform van een kolonel-generaal

Afbeelding

En een close-up van het M1943 parade-uniform van Maarschalk van de Sovjet-Unie Vasilevsky:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 12 jul 2007, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Boek

Bericht door asjemenou »

Lijkt mij een mooi boek Auke. Staan er ook velduniformen en uitrustingsstukken in?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Er staan alleen parade-uniformen in en zeven soorten semi-nette uniformen:

- M1943 nette uniform
- M1943 witte zomeruniform
- M1943 witte nette zomeruniform
- M1943 dienstuniform
- M1943 grijze dienstuniform
- M1943 velddienstuniform
- M1943 winterdienstuniform

Er staan geen uitrustingsstukken in, alleen accesoires van de uniformen (broeken, overjassen, laarzen, schoenen, riemen, hoofddeksels, dolkenhouders en dolken), vele WOII foto's, en close-ups van epauletten, kragen, mouwen, hoofddeksels, onderscheidingen, knopen, binnenzijdes en belijningen.

Echt een aanrader, mocht je hem eens ergens tegenkomen!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie