Identificatie pistool schoonmaakset

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
bkossen
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2007, 22:31
Locatie: Huizen

Identificatie pistool schoonmaakset

Bericht door bkossen »

Geachte Forum-leden,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een aantal militaria spullen uit de nalatenschap van een oud OVW-er die in Indië heeft gediend. Bij de spullen bevonden zich twee schoonmaaksets voor vuurwapens. De man was in het bezit van twee pistolen waarvan zijn weduwe wist te vertellen dat de één een Luger was maar de ander was een voor haar onbekend wapen. Ze vond de pistolen veel te gevaarlijk en heeft ze ingeleverd bij de politie :cry: .
Van de schoonmaaksets heb ik er één kunnen identificeren als een Hembrug set, maar waarschijnlijk Duits doorgebruikt. De originele groene verf is hier en daar nog zichtbaar maar onze Duitse vrienden hebben het blikje voorzien van een oranje-kleurige anti-oxidatie laag. Het andere setje (zie foto's) is voor mij volledig onbekend.

Afbeelding

Afbeelding

Is er iemand die mij kan helpen dit setje te identificeren? Alle onderdelen, behalve het borsteltje, zijn genummerd G 4363.

Met vriendelijke groeten,
Bert Kossen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

KNIL revolvers/pistolen

Bericht door asjemenou »

Wat ik kan in de boeken kan vinden is, is dat het vooroorlogse KNIL twee typen pistolen in haar bewapening heeft gehad nl., de Lüger en de Colt.32. Er wordt ook nog gesproken over de Browning FN1922 welke in gebruik zou zijn geweest bij het vooroorlogse KNIL. In het Nederlandse vooroorlogse leger was dit pistool meer bekend als het pistool M25.
De Lüger is ons allemaal wel bekend maar over de Colt.32 kan ik zelf heel weinig vinden. Je hebt het in je verhaal over een oud OVW-er, een OorlogsVrijWilliger dus. Mijn oom, zelf een oud KNIL militair, noemt deze OVW-ers altijd Ongeschikt Voor Werk maar dit terzijde. Als je het over OVW-ers hebt dan praat je eigenlijk meer over de naoorlogse KNIL militairen. In het naoorlogse KNIL was de bekende Britse Webley revolver meer de standaard dienstrevolver.
Ik ben niet echt een vuurwapenexpert maar als de schoonmaakset voor een KNIL pistool/revolver was bedoelt dan denk ik dat je bij deze vuurwapens uitkomt.

Afbeelding

Colt.32 pistool. Ik ben niet zeker of dat hiermee dit pistool wordt bedoelt.

Afbeelding

Belgische Browning FN1922 - pistool M25.

Afbeelding

Britse Webley revolver.
bkossen
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2007, 22:31
Locatie: Huizen

Re: Onderwerp: KNIL revolvers/pistolen

Bericht door bkossen »

Hallo Asjemenou,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en informatie. De zoektocht naar het type wapen waar deze schoonmaakset bij hoort gaat door. Ik heb zelf het idee dat het een klein kaliber (7.65mm) wapen moet zijn.

Groetjes,
Bert
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Klein kaliber

Bericht door asjemenou »

Als jij denkt dat dat waarschijnlijk het kaliber zou zijn dan zal het wel om een geweer o.i.d. gaan. Het (vooroorlogse) KNIL heeft nogal wat wapens gehad kijk maar op de volgende site; http://www.geocities.com/dutcheastindies/weapons.html .
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

bkossen,
Ik heb zelf het idee dat het een klein kaliber (7.65mm) wapen moet zijn.
asjemenou,
Als jij denkt dat dat waarschijnlijk het kaliber zou zijn dan zal het wel om een geweer o.i.d. gaan.

Waarom ? je noemde zelf 2 mogelijke pistolen in .32 (.32 = 7,65mm).

Het is zeker een set voor een pistool/revolver. Mijn vermoeden is voor een FN1922 (M25), zonder enige zekerheid te kunnen geven. Dat soort van verwisselbaar handvat heb ik namelijk al bij Belgische wapens gezien.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vuurwapens

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je aanvullende antwoord ZEN.45. Het is nu wel duidelijk dat ik niet zoveel van (vuur)wapens afweet. Weet jij iets meer over de Colt.32 te vertellen?
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Weet jij iets meer over de Colt.32 te vertellen?
Ik heb wel dokumentatie liggen, maar ik heb momenteel te weinig tijd om er een stukje over te schrijven. Ik kan snel even meegeven dat het een ontwerp is van J.M. Browning en dat het in het Amerikaanse leger vooral gedragen werd door hogere officieren (WO1&2).

Je kan waarschijnlijk meer terugvinden als je zoekt onder;
Colt M1903
Colt Hammerless
Colt Pocket Hammerless
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Het wapen is ook veelvuldig gedropt als verzetswapen.
Plaats reactie