Onklaargemaakte munitie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Onklaargemaakte munitie

Bericht door SJORS-SJORS »

Is het toegestaan om onklaargemaakte munitie in huis te hebben? (in Nederland) Bij mijn impressie had ik graag een 7.92 munitieband omgehangen, is dit toegestaan als ze onklaar gemaakt zijn?

Ik heb t forum al af lopen struinen maar daar kan ik het niet duidelijk vinden, en van de Nederlandse wapenwet word je ook niets wijzer.

Alvast bedankt.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Nee, enkel afgeschoten lege hulzen zijn vrij. Het zal dus een bandje met enkel hulzen moeten worden. Of je moet aan 50 excercitie patronen gaan denken. Originele excercitie patronen zijn ook vrij.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaargemaakte munitie

Bericht door Erik »

5,5 jaar later als reactie hierop:

Ik was altijd van mening dat inerte munitie (kruit eruit, gaten in de huls, slaghoedje verwijderd, kogel vast erop) toegestaan was. Voordat ik deze munitie aanschafte toch maar even gecheckt bij onze vrinden van het ministerie.
Het bericht is duidelijk: nee. Het blijft munitie. Dat ligt 'm vooral aan de kogel. Niet zozeer aan de verklote huls (want met gaten)

Gelukkig is het een kleine moeite een mal te maken van siliconenrubber om vervolgens van kunsthars 'kogels' te maken en die te plaatsen. Mocht je in het bezit zijn van een verlof kun je normale hulzen gebruiken (zoals op je verlof vermeld), ben je dat niet dan gebruik je de doorboorde hulzen.

Opgelet: het bandje met 7,92 hulzen zoals hierboven staat beschreven is niet toegestaan: 7,92 x 57 is een vrij gangbaar kaliber wat tot op de dag van vandaag nog gebruikt wordt en wat vrij makkelijk (want alles ervoor is in de handel) herlaadbaar is! Marktplaats mag dan wel vinden dat "kennelijk gebruikte patroonhulzen" vrij verhandelbaar zijn, de Circulaire Wapen en Munitie vindt dat (nog steeds) niet! Alleen ten behoeve van munitieverzamelaars en schutters die dat kaliber op hun verlof hebben staan zijn ze vrij in omloop. En een munitieverzamelaar is per definitie lid van de "vereniging tot bestudering van de ballistiek"!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Onklaargemaakte munitie

Bericht door pistole38 »

Daar ben ik het niet mee eens. Gebruikte hulzen voor een verzameling zijn vrij (ongeacht of deze geschikt zijn om te herladen).

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/g ... 14-02-2013

Regeling Wapens en Munitie

10. Vrijstelling voor vuurwapens en munitie
Artikel 18
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van deze regeling wordt van het verbod in artikel 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, en 31, eerste lid, van de wet vrijstelling verleend voor het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voorhanden hebben en overdragen van:
f. kennelijk gebruikte lege patroon- en kardoeshulzen bestemd voor dan wel deel uitmakend van een verzameling;
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Onklaargemaakte munitie

Bericht door Danielcollector »

kom op jongens niet in het verzameltopic weer beginnen over wat wel en niet mag... ga dan ff met z''n allen naar een topic waar dit word besproken
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Plaats reactie