Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

dutchhelmets schreef:Kijk ff op blz 72, onderste foto. volgens mij zijn dat 2 m27's. wat vinden jullie? m27 of m34.
Het is inderdaad moelijk te zien, het lijken wel M27's, maar ik zou het niet met zekerheid durven zeggen. Je nieuwe NL helm, heb je foto's? Ik ben benieuwd.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

nee, het zijn toch echt twee m34's op blz 72.
heb mijn eerste voor-oorlogs uniform binnen. een eerste-luitenant van de regiment wielrijders bestaande uit een wielrijdersjekker, broek, laarzen, beenkappen, sam brown met sabeldrager en een officieren veldmuts met oranje leeuw. nu nog een pop, dan kan er een mooie m27NM(daar gaat deze topic tenslotte over!) erop. gasmasker bereden is onderweg.
heb weer een aantal leuke helmen binnen waaronder een marine blauwe VERBLIFA KNIL(zonder binnenwerk) en een m16B in een hele mooie staat. kijk op mijn blog voor de foto's.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Plaats hier nogmaals deze nl helm waar kan deze helm gebruikt voor zijn?
In het binnewerk staat 1933 of 34 beetje beschadigt.
De binnekant is een soort van grijs wit buiten zwart met voor een beschadeging waar weer het grijs wittige terugkomt daar tussen zie je ook nog wat groen iemand een idee?
Lijkt me dat ie door het leger gebruikt is gezien het jaartal enz,maar waarom dan niet gewoon groen van binnen graag hoor ik het.
Ziej foto,s hier onder.

Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding




mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

hallo Jasper J, het gaat om een "helm naar model KNIL" zoals omschreven door K. de Joode en/of een m38 zoals vaak aangeduid door helmen verzamelaars. aangezien de helm licht grijs van kleur is gok ik op civiel gebruik tijdens de oorlog. naar mijn weten is deze kleur niet door leger/marine gebruikt. ik ben wel erg benieuwd naar de stempel met jaartal. zou je hiervan een foto willen plaatsen?
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Hier wat foto,s van de stempel sorry kreegze niet duidelijker maar ben er wel achter dat het het jaartal 1934 is.
Is deze helm voor dat ie civiel gebruikt werd ook voor het leger gebruikt gezien de stempel enz?
Foto,s hieronder.


Afbeelding


Afbeelding

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

apart. denk niet dat deze helm ooit door het leger is gebruikt. binnenwerk is wel cm gestempeld 1934. echter deze type helm werd pas jaren later gemaakt en niet voor gebruik door leger. wat ook niet klopt zijn de klinknagels. te groot en zeker die van de bevestiging voor de kinriem. die hoort kleiner te zijn. deze helmen zijn pas na de oorlog door marine gebruikt in de kleur groen met na-oorlogs binnenwerk. ik denk een samengesteld helm(wat tijdens de oorlog kan zijn gedaan) voor civiel gebruik.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Zoiets dacht ik ook ,ik denk dat men in wo2 pakte wat voor handen was?
Als je naar het binnewerk kijkt ziej je dat het er echt al heel lang in zit.
Komen dit soort vfariaties vaak voor?
Heb deze helm trouwens van de rommelmarkt voor 3.00

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

ha, voor 3 euro had ik hem ook meegenomen. het kwam wel eens voor. tijdens de bezetting zijn een hoop helmen omgebouwd en zijn de bestaande voorraden natuurlijk ook gewoon gebruikt. vergeet niet dat de m34 gewwon door is gemaakt tot medio '42. dat is onderandere de reden dat er m34 helmen zijn met een oorlogs binnenwerk, zonder helmplaat maar dan helemaal zwart. geen marechaussee maar gewoon een helm uit de bezettings jaren voor politie/lbd/brandweer enz.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Bedankt voode info,ben weer een stuk wijzer .
Ik heb ook nog een zwarte helm met plaat binnen groen werden deze idd door de marechaussee gebruikt?
Foto hier onder.


Afbeelding


mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

nee, marechaussee helmen zijn helemaal zwart. die van jou is warschijnlijk door politie of lbd(minder warschijnlijk) doorgebruikt tijdens de bezetting. helmen met helmplaat die tijdens de oorlog zijn doorgebruikt, zijn niet door de brandweer gebruikt. dit vanwege het feit dat als de helm warm wordt, kan de helmplaat losraken(door hitte) en naar beneden glijden. vandaar dus dat bij de lbd helmen ze er vaak ook vanaf werden gehaald.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Kwam deze helm op marktplaats tegen,heb zelf ook nog 2 soortgelijke,en zoek nog steeds naar info wat die letters boven de plaat betekenen,wie kan me helpen :?

Afbeelding
[/img]
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

deze is na-oorlogs doorgebruikt door de BB. zo te zien heeft deze nog de(voor-)oorlogse binnenwerk erin. wat de letters betekenen weet ik niet precies. het enige wat ik kan vinden aan letters is H.B.B. wat staat voor Hoofd Bescherming Bevolking.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Bedankt,Iano!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

geen dank.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Wilde wat foto,s laten zien van mijn nederlandse helm.
Ik heb er meerde ook met plaat maar deze blijft toch mijn trots ondanks dat er geen plaat op zit.

Je ziet goed waar de plaat heeft gezeten daar heeft men waarschijnlijk tijdens meidagen 40/mobilisatie of door het verzet snel een lik verf over gedaan.
Achter in de helm staat een tgevoelige tekst waarschijnlijk voor zijn vrouw of kinderen,de tekst luid lieve anneke bedankt voor alles wat je voor me deed duizend kussen

Voor in het binnewerk van de helm staat oook nog vaag een naam Kapitein stafoort is mogelijk niet duidelijk meer jammer genoeg.

War voor model nl hel is dit precies?
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

mvg
Aude Audenda
Plaats reactie