Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ik heb nog even 2 andere munitie boeken erbij gepakt en daarbij worden beide als mogelijke fabrikant genoemd. Het is niet echt mijn verzamelgebied maar een groot kaliber verzamelaar zal beter weten welke fabriek de verschillende kalibers geproduceerd heeft.

Voor zekerheid kan je de vraag ook stellen op:

http://213.147.167.60/blaze/index.php

Daar zit een boel kennis op munitie gebied. Je vraag hoeft niet per see in het duits. Engels gaat ook prima daar.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Super bedankt beiden!!

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
ussr_stijn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2007, 13:26

Bericht door ussr_stijn »

hallo

ben nieuw op dit forum

heb een vraag ik heb een (kogel)huls waar aan de onderkant, boven PMC staat. waar staat dit voor???
eronder staar 223 rem (remington)

Voor welke wapens kon deze huls gebruikt worden??

groet ussr_stijn
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Munitie voor de sport markt. PMC is dacht ik zuid koreaans.
.223 is het kaliber.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Bericht door Stefke »

racefiets schreef:Munitie voor de sport markt. PMC is dacht ik zuid koreaans.
.223 is het kaliber.
PMC is inderdaad voor de schietsport markt, PMC is zuid afrikaans(Pretoria Metalstamping Company)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

PMP is Zuid Afrikaans, pmc is/was Zuid Koreaans. PMC is gestopt met de productie en de merknaam is dacht ik over genomen door China.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Bericht door Stefke »

racefiets schreef:PMP is Zuid Afrikaans, pmc is/was Zuid Koreaans. PMC is gestopt met de productie en de merknaam is dacht ik over genomen door China.
Racefiets we hadden alle twee gelijk:
Eldorado Cartridge Corporation (previously Patton and Morgan Corp., and Pan Metal Corp. ) PO Box 62508, Boulder City, NV 89006. The PMC headstamped ammunition for ECC has been made in Korea, the Philippines, Mexico and the Repuclic of South Africa.

Komt van deze site:
http://cartridgecollectors.org/headstampcodes.htm

Wat betreft
PMC is inderdaad voor de schietsport markt, PMC is zuid afrikaans(Pretoria Metalstamping Company) had moeten zijn (Pretoria Metal Pressings)

Dit is voor PMP dus daar had je gelijk in.
Gebruikersavatar
Bjorn__s
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mei 2007, 19:07

Bericht door Bjorn__s »

Ik ben vandaag weer wezen zoeken met men detector en heb iets gevonden volgens mij was het een antitank raket maar weet het niet zeker, aan de zijkant zaten allemaal kleine gaatjes ik weet niet als dat ook bij een antitank raket zo is ?? weet iemand daar meschien meer van af ? hij woog best zwaar rond de 6 a 8 kilo en was ongeveer 70 cm lang, ik heb hem laten liggen want ik wis niet zeker als het iets uit de wo ging.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Bericht door Stefke »

Bjorn

Wat je beschrijft lijkt het me eerder een mortier granaat, EOD bellen/ politie inlichten en zelf van afblijven.
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
Bjorn__s
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mei 2007, 19:07

Bericht door Bjorn__s »

Stefke

Naar het schoonmaken van het stuk ijzer bleek het geen mortier granaat te zijn maar een puls :) leek wel erg veel op een mortier.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Even een opmerking. Je weet niet wat je hebt, je hebt het laten liggen.... (zie vorige post) Maar je hebt hem wel schoongemaakt. Hoe kan je die schoon maken als je hem hebt laten liggen?

Je neemt een mogelijk dodelijk item mee en gaat die toch met enig geweld schoonmaken. Waar ben je in godsnaam mee bezig? Ook al bleek het achteraf niet om een mortier granaat te gaan...
Gebruikersavatar
Bjorn__s
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mei 2007, 19:07

Bericht door Bjorn__s »

Ik had iets gevonden maar ik wis niet wat het was dus heb ik het laten ligen, mij leek het iets van een antietank raket dus heb ik op dit forum beschrijft hoe het eruit zag, stefke zij dat dat het meer leek op een mortier granaat die avond heb ik het tog op gehaalt en schoongemaakt, toen zagen we dat het een puls was, die ze vroeger gebruikten om puten mee te slaan.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Dus je vermoeden (na info van het forum) was dat het een mortiergranaat was dus heb je hem opgehaald. :?
Je bent hem vervolgens schoon gaan maken nadat je te horen had gekregen dat het waarschijnlijk een mortiergranaat was.... Je hebt dus heel bewust gekozen om met een mogelijk scherpe bodemvondst granaat te gaan lopen klooien.

Hoe je het ook uit legt... Slim bezig geweest ben je in ieder geval niet. Ook al bleek het achteraf wat anders te zijn. Ik kan me je teleurstelling nu al voorstellen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Inderdaad een extreem domme actie, er word zelfs nog geadviseert om te laten liggen!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Bericht door Stefke »

Stefke schreef:Bjorn

Wat je beschrijft lijkt het me eerder een mortier granaat, EOD bellen/ politie inlichten en zelf van afblijven.
Bjorn___S ik neem aan dat dit duidelijk was, maar als je de krant wilt halen en andere mensen die wel serieus zijn in discrediet wilt brengen dan ben je goed op weg. En dan maar raar vinden dat de regels steeds maar weer worden aangescherpt.
Gesloten