Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ha...haha wat een fantasie daar was ik zo nog niet opgekomen hint....-))en het zwarte gat is er ook al!!!! :wink: Deze opname was (idd moeilijk te maken maar is wel redelijk gelukt toch.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze pertrix no 646 uit 1936 vind ik een van de mooiste verzamelwaarde Wehrmacht zaklampen..ik heb deze al eerder besproken maar wil iets verder gaan betreffende leuke luxe snuifjes aan zo'n lamp, deze was dan ook echt zijn tijd vooruit.Bezit namelijk een Focus variabele tandwielen mechaniek heeft drie seinen rood,groen,geel, tevens met een luftschutz kaartleesvizier die absoluut onzichtbaar is in donker.

Het voorfrond is afneembaar en kan omhoog geschoven worden zodat de volle reflector in het zicht zit maar is aan de bovenzijde voorzien van een dunkelkappe .En als dat nog niet genoeg was deze heeft een zeer fraai kompasje dat geheel verlicht kan worden en enkel micro lichtstand op het Noorden..zie de afbeeldingen van deze lamp die spreken voor zich...Tip kom je deze tegen in mooie staat en nog kompleet gelijk kopen dan als de prijs niet al te gek is.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze pertrix no 646 uit 1936 vind ik een van de mooiste verzamelwaardige Wehrmacht zaklampen..ik heb deze al eerder besproken maar wil nu iets verder gaan betreffende leuke luxe snufjes aan zo'n lamp, deze was dan ook echt zijn tijd vooruit.Bezit namelijk een Focus met een variabele tandwielen mechaniek heeft drie seinen rood,groen,geel, tevens met een luftschutz kaartleesvizier die absoluut onzichtbaar is in donker...ect

Het voorfrond is geheel afneembaar en kan tevens omhoog geschoven worden zodat niet de gehele reflector in het zicht zit,is tevens gedaan om de seinen voor te kunnen draaien, is aan de bovenzijde ook nog voorzien van een extra dunkelkappe .En als dat nog niet genoeg was deze heeft een zeer fraai kompasje dat geheel verlicht is zodra de lamp wordt ingeschakeld heeft ook een micro lichtstand enkel gericht op het Noorden..zie de afbeeldingen van deze Fraaie Pertrix in Gelbbraun kleur afbeeldingen spreken voor zich...Tip kom je deze lamp ooit eens tegen in mooie staat en nog kompleet gelijk kopen dan als de prijs niet al te gek is.

NB:Er is ook nog een Pertrix 644 die lijkt hier wel op is ook en Wehrmacht lamp maar met ietsje minder mogelijkheden maar wel een fraai verzamelwaardig type die je niet zo veel meer tegenkom de laatste afbeeding is van de 644 Pertrix 1937.3 sein rood, blauw, groen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 04 aug 2007, 23:10, 6 keer totaal gewijzigd.
toonqvp4
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:55
Locatie: Oost Souburg

Bericht door toonqvp4 »

echt een mooi lampje,zeker met het verlichte kompasje.die zal je niet vaak zo tegenkomen denk ik.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat klopt..deze type Pertrix lampen kom je zelden tegen en zijn dan vaak niet geheel kompleet meer, en tevens veel te duur...of je moet net
geluk hebben dat de verkoper deze lamp in het geheel niet kent.maar na dit topic zijn de meeste al aardig aan het bijleren.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Laten we dan ook maar hopen dat ze niet meer van die idiote hoge prijzen gaan hanteren.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat kun je toch bijna niet voorkomen...en heeft veelal ook te maken met de kennis van de koper en verzamelaars die het betreffende stuk inkoopt en of aanschaft..Ik moet zeggen dat het hier nog wel meevalt enkel buiten Europa is het een vaak waanzin welke bedragen betaald worden ..vooral voor Duits materieel en dat soms ook nog geen eens (2WO) is en of repro''daar zit het probleem'' en daar worden de prijzen vaak van afgeleid en opgedreven maar ik heb dat al vaker besproken hier.

De enige oplossing is zorgen dat je kennis hebt over het geen je verzameld zorgt ervoor voordat je een stuk gaat aanschaffen dat je eerst naslagwerkt daarvan bezit bestudeer dat eerst en dan weet je waar je op letten moet, en dan pas gaan kopen en niet andersom wat nog veel te veel voorkomt onder de militairia verzamelaars vooral de jonge beginnende verzamelaars maken deze fout.
toonqvp4
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:55
Locatie: Oost Souburg

Bericht door toonqvp4 »

Ik heb iig geval al heel wat geleerd uit dit topic,afgelopen maandag op een rommelmarkt zag ik een pertrix liggen 667 liggen met made in germany erop,dus dankzij dit topic wist ik dat het geen 2wo zaklamp kon zijn.maar eigenwijs als ik ben toch aan de verkoper gevraagd of hij uit 2wo was maar daar durfde hij me geen eerlijk antwoordt op te geven,toen vroeg ik voor de gein wat hij moest kosten 2,50 zei hij toen daar kon ik hem toch niet voor laten liggen ondanks dat het er toch geen is uit 2wo :) .
Vorige week nog wel een pertrix 656 gekocht,niet zo heel netjes meer maar het is wel een echte.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@toonqvp4 Ja dat zijn zeker leuke 8) prijzen en al is het ook geen (2WO) daar kun je het goed voor doen..Heb je een afbeelding van die Pertrix 656 is altijd leuk om te bekijken..of te bespreken.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

aankoop lampen

deze 2 lampen heb ik vandaag op de beurs gekocht,natuurlyk met de lessen in het achterhoofd van custom

Afbeelding

een belgische lamp 1940 cobar en een beute lamp vanuit oostenryk WIF 231
met dank aan custom

Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@ Franck...Dat is een mooie afbeelding en tevens een fraaie lamp. Ik zie dat je uit Belgie komt en dan zul je wellicht weten dat het Cobar fabriekje daar tijdens de oorlog net als onze Nederlandse Waldorp fabriek die eerst radio's en stofzuigers maakten en daarna zaklampen voor het Nederlandse leger......deze staan trouwens ook in dit topic afgebeeld.

Cobar historie voor wie het nog niet wist.

Tijdens de oorlogsspanningen in 1939 daalde het aantal werknemers bij Cobar tot 29 Personen.Na de inval van het Duiste leger in Belgie mei 1940 was Cobar genoodzaakt snel verandering in het producten programma te doen doorvoeren.In plaats van Radio's werden er toen plotsklaps zaklampen vervaardigd..voor miltaire doelenden die voornamelijk voor export naar England en Frankrijk waren bedoelt maar ook voor het eigen leger in Belgie..zoals deze fraaie C- B 3 sein Er zijn meer type Cobar's ook zonder seinen zelf staaflampen enkel moeilijk om aan te komen..mooie aanwinst.
toonqvp4
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:55
Locatie: Oost Souburg

Bericht door toonqvp4 »

Ik heb net even wat foto's van de 656 gemaakt,helaas is er maar een redelijk gelukt de rest was onscherp(toch eens leren met die digi cam om te gaan :oops: )

Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@toonqvp4 Ok dat is een mooie deze pertrix 656,,zeker toch ook niet weer voor 2,50 gekregen zoals de Pertrix 667...dan ben je een echte bofkont als dat zo is maar zal wel niet. :) .
De afbeelding is goed van scherpte diepte maar enkel ietsje aan de grote kant en te veel storende objecten op de achtergrond..Ikwas zo vrij en heb deze even bijgewerkt eerst verkleind naar
50% toen uitgelicht en daarna een witte achtergrond gegeven ..kijk maar eens of het beter is zo!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 05 aug 2007, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
toonqvp4
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:55
Locatie: Oost Souburg

Bericht door toonqvp4 »

Wel een stuk duidelijker zo ja.was het maar waar dat ik deze voor 2,50 had :) deze was een tientje duurder dan de 667.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag allemaal

ik zie dat er veel reactie komt op custom zyn opgestarte topic,ik ben er nu ook byna alle dagen even mee bezig
ik heb gelezen in de reactie van custom dat er ook staaflampen bestaan van het belgische merk cobar heeft iemand er fotos van of bezit er iemand zulke
ben geintreseerd hoe ze eruit ziet om ze zelfs te kunnen zoeken

veel verzamel genot
Plaats reactie