Onklaargemaakte K98

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Toby
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 sep 2006, 17:59

Onklaargemaakte K98

Bericht door Toby »

Wat is er eigenlijk allemaal vastgelast bij een onklaargemaakte K98?
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

Het gehele systeem dient te zijn vastgelast (grendel, trekkermechanisme, etc.). Bovendien dient er in de kamer van de loop een gat te zijn geboord en een electrische lasrups te zijn aangebracht. Bovendien moeten er nog een paar kaliber grote gaten in de loop zijn geboord en moet er in de loop monding een stalen stift te zijn geplaatst die ook is vastgelast.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Damn wat een verkloting van zo'n mooi wapen.Laat het in al zijn glorie en koop er geen.Wij zullen ze wel opkopen dan! :evil:
Greifkommando!
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

Pas nadat jullie wetgeving weer in orde is lijkt me?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

AK47 schreef:Pas nadat jullie wetgeving weer in orde is lijkt me?
Zelf als ze onklaar gemaakt werden in Luik waren ze zo nog niet toegetakeld als in Nederland
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

Klopt. Snafu heeft het echter over in al zijn glorie laten en dus niet onklaar maken. De huidige wapenwet in België is nog één groot doolhof en nog steeds staan er duizenden wapens op elkaar gestapeld in opslag omdat er dus nog steeds niks duidelijk is. Dan liever een onklaar gemaakt wapen aan de muur dan een wapen wat nu onherstelbaar beschadigd raakt door zeer onkundige opslag.

(hoewel ik onklaar maken ook als doodzonde beschouw overigens).
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Bericht door SJORS-SJORS »

Als er geen gaten in de loop zijn geboort, maar het wapen is geheel dichtgelast word het meestal wel goedgekeurd.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

in onze regio word en certificaat gegeven aan een wapen zodra alles vast gelast is en de loop dicht is.

Je kunt er dan dus alleen nog iemand mee slaan :wink: ,(overigens zonde van je K98)
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

SJORS-SJORS schreef:Als er geen gaten in de loop zijn geboort, maar het wapen is geheel dichtgelast word het meestal wel goedgekeurd.
Helaas is dat dus niet volgens de Nederlandse wetgeving en kan je problemen krijgen bij een controle...

Een certificaat wordt ten allen tijde afgegeven na het onklaar maken van een wapen.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

AK47,
Pas nadat jullie wetgeving weer in orde is lijkt me?

De huidige wapenwet in België is nog één groot doolhof en nog steeds staan er duizenden wapens op elkaar gestapeld in opslag omdat er dus nog steeds niks duidelijk is.
Doolhof ? In België is de Kar98k sinds vorige week vrij zonder dat die moet verminkt worden.

zie ook:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=17340
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

Uhm ZEN.45, weet je dat wel heel zeker? Ik zie namelijk deze tekst staan:
Historische vuurwapens waarvan het model of het brevet dateert van vóór 1890 en de vervaardiging van vóór 1945
Het model van de K98 dateert van 1898 en dus van ná 1890... Dat het wapen dan voor 1945 is vervaardigd maakt volgens mij dan niks meer uit.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Als ik mezelf mag quoten (zie die andere topic):
Het bezit/aanschaf van volgende vuurwapens is (in België) vrij:

Historische vuurwapens waarvan het model of het brevet dateert van vóór 1890 en de vervaardiging van vóór 1945
EN Alle wapens in de lijst van 1991 http://users.swing.be/sw017995/liste.htm (ik vind hem alleen in het frans)
EN Alle wapens in de lijst van vandaag http://www.unact.be/nl/pdf/BS02082007.pdf
EN alle wapens die onklaar zijn gemaakt bij de Proefbank van Luik
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Idd, K98 is vrij, net zoals quasi alle grendelgeweren van voor 1945 (Springfield, Enfield, MAS, enz....)
29th Let's Go!!!!!
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Wat een belgische klucht is dit nu alweer geweest. Al die personen die hun wapens hebben afgegeven voor vernietiging of de mensen die 1 jaar gewacht hebben op vergunningen .... EN betaald!

Maar ja, het zijn weer de personen die ter goeder trouw gehandeld hebben die in de zak worden gezet door onze Belgische regering (voor de zoveelste keer) :?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Och ja , we verliezen wat maar we winnen veel !!
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie