M27/M28

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

@ Sneevliet, ben jij wilco@stiwot.nl?

@ de rest, bovenstaande wilco heeft een m34 helm op de eerder genoemde site gezet :wink:
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Jawel Michel, maar in mijn profiel vind je een ander adres,
Ik gebruik vele synoniemen op vele fora om de diverse accounts een beetje uit elkaar te kunnen houden. Daarom onderteken ik ook met mijn eigen verzamelsite.
Het emailadres is overigens mijn organisatie email en niet mijn privemailadres dat in mijn profiel staat. Ik ben hier op dit forum actief als privepersoon en niet als medewerker van STIWOT.

Op de wo2shop heb ik momenteel inderdaad twee M34 helmen te koop staan. Twee mindere exemplaren die ik over heb.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

dit is mijn nederlandse helm:
Afbeelding
een oorlogse politiehelm
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

hallo, ik wil toch even een aantal zaken duidelijk maken. m28 bestaat niet. het moet zijn m27NM(m27) of m34. verschil tussen deze 2 modellen zit in de hoogte van de werveling boven het oor, +/- 0,9 cm voor de m27NM en +/- 2,5 cm voor de m34. ook heeft de m27NM een kleine werveling bij het achter rand(enige helm die dit heeft). wat ook verschillend is, is de kleur. de m27NM is donker groen van kleur(al dan niet met structuur, afhankelijk van de bouwjaar) terwijl de m34 olijfgroen van kleur is. binnenwerk is overigens hetzelfde bij beiden.
de m34 is tijdens de bezetting gewoon nog gemaakt. soms zonder rand(met en zonder ranselriemsleuf). deze helmen zonder rand worden vaak aangeduid als "halzensnijders" maar het zijn gewoon m34 helmen.
er zijn ook helmen gemaakt voor de roemenen, deze worden m39 genoemd(zijn van hetzelfde model als de m34). de helmen die na de bezetting voor de roemenen zijn gemaakt hebben een duitse binnenwerk en worden m39/42 genoemd.
wat ook niet juist is, is de benaming m22. dit moet zijn m16D.
de helm van de korte golf is een zogenaamd "naar model knil". word ook vaak aangeduid als m38 door "verzamelaars". deze helmen zijn voornamelijk gemaakt tijdens de bezetting voor civiele doeleinden. deze helmen werden eigenlijk niet door politie gebruikt tijdens de bezetting maar pas na de oorlog. de korte golf, hoe kom je aan dit gegeven dat het een politie helm is.
kijk op mijn blog. daar staat de meeste nederlandse modellen tot heden met wat uitleg.
groet
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

dat is mij vertelt dat waarschijnlijk door de politie is gebruikt en dat het een oorlogse productie is.
maar waar werd het nou wel voor gebruikt dan en door wie?
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

dit model helm is voornamelijk tijdens de bezetting gebruikt door diensten, zoals bv.: lbd, brandweer, posterijen, spoorwegen, fabrieks arbeiders maar soms ook door burgers aangeschaft om op te doen tijdens bombardementen. dit is dan ook de reden waarom deze helmen ook gedragen werden door sommige leden van de bs, deze helmen waren namelijk vrij gemakkelijk verkrijgbar.
na de oorlog zijn deze helmen overigens wel gebruikt door politie en marechaussee.
tijdens de bezetting gebruikte de politie meestal m34 en m27NM helmen. deze helmen waren of zwart overgespoten(soms nog met plaat voorop) of gefabriceerd tijdens de bezetting(m34).
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

een vraag hierop aansluitend; in hoeverre kun je zien of een M34, gebruikt door de politie, eventueel een oorlogse aanmaak is?

Ik heb een exemplaar liggen dat 100% zeker in de oorlog gedragen is (door mijn overgroot opa) en ben wel benieuwd hiernaar namelijk.

Michiel
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

er zijn een aantal zaken waar je op moet letten. als er groene verf onder het zwarte aanwezig is, dan is dit een voor-oorlogs aanmaak. het kan wel zo zijn dat de helm tijdens de bezetting inelkaar is gezet. toen nederland werd bezet lagen er nog grote vooraden helmen klaar bij de fabriek(VERBLIFA) vaak ook zonder binnenwerk om nog geleverd te worden.
m34 helemen die helemaal zwart zijn zonder sporen van groene verf en dat er ooit een embleem op heeft gezeten, dan kun je ervan uitgaan dat deze aangemaakt zijn tijdens de bezetting. in de begin jaren waren de binnenwerken identiek als de voor-oorlogs, maar later werd de kwaliteit minder(andere kleur vilt of gewoon van stof).
randloze m34 helmen zijn gemaakt tijdens de bezetting.
m34 marechaussee helmen(voor-oorlogs) waren ook helemaal zwart maar met een embleem voor op.
michiel01, plaats eens een foto. misschien kan ik je dan helpen.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

mijn helm komt van een gemeente huis
en kan je ook wat vertelen over de waarde?
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=154 ... &start=210

dit is hem, nu ik zo eens kijk, twijfel ik of het wel een model 34 is....
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

de korte golf, ik moet toch echt een foto van de helm zien om er wat van te vinden, ook vwb de waarde.
michiel01, de bovenste is inderdaad een na-oorlogs doorgebruikte helm, en zoals je zei door de politie. het is absoluut een m34 met een na-oorlogs binnenwerk zoals door de politie is gebruikt.
deze helmen zijn voor de politie helemaal gereviseerd. ze werden volledig ontdaan van de verf en opnieuw gespoten in de zwarte kleur en natuurlijk de nieuwe(na-oorlogs) binnenwerk.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

bedankt voor het antwoord. Dan weet ik dat ook weer! M'n overgrootopa heeft deze helm altijd in bezit gehad, hij is in '49 met pensioen gegaan. Ik heb foto's dat hij deze (?) helm draagt tijdens de oorlog.

Jammer dat ie gereviseerd is, maar het blijft een aardig familiestuk!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

Afbeelding

Afbeelding
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

de korte golf schreef:Afbeelding

Afbeelding
Ik denk dat hier misschien nog wel iemand 50 euro(misschien zelfs wel 70) voor geeft, de helm ziet er netjes uit en het binnenwerk ook. leuke helm. Door de moffen in de oorlog gemaakt.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

hallo de korte golf, je helm is een randloze "naar model KNIL". ze worden ook wel m38 genoemd(ook door mij). deze is gemaakt tijdens de bezetting door de VERBLIFA fabriek(nederlanders dus en geen moffen). jou helm is wel interessant omdat hij dus randloos is. zo kom je ze niet vaak tegen. ze worden ook wel halsensnijders genoemd.
nou vind ik 50 euro wel reeel voor deze helm, maar 70 euro wel erg veel. voor mijn randloze m38 heb ik 15 euro voor betaald. het is maar net wat iemand er voor over heeft.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie