Hitler luisterde zelf naar verboden muziek

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Hitler luisterde zelf naar verboden muziek

Bericht door Sjoerd »

Door onze kunstredactie
Amsterdam, 7 aug. Adolf Hitler luisterde tijdens de Tweede Wereldoorlog zelf naar muziek van joodse musici en Russische componisten, zoals Rachmaninoff, Tsjaikovski en Borodin, die hij in Duitsland en bezette landen had verboden. Dat blijkt uit zijn platenverzameling, die is ontdekt in Moskou, zo schrijft het Duitse weekblad Der Spiegel deze week.


De collectie van bijna honderd grammofoonplaten was in het bezit van Lev Besymenski, een voormalig officier van het Russische Rode Leger, die twee maanden geleden overleed. Hij trof de platen bij de inname van Berlijn in 1945 aan in de bunker van Hitler onder de Rijkskanselarij. Ze werden verpakt in een kist en samen met oorlogsbuit van anderen per speciale trein naar Rusland gestuurd.

De jood Besymenski, een muziekliefhebber die professor in de geschiedenis werd aan de Militaire Academie in Moskou, had de platen pas in 1991 laten zien aan zijn dochter Alexandra. Hij draaide ze af en toe in besloten gezelschap, maar verder hield hij zijn bezit streng geheim omdat hij niet bekend wilde staan als een plunderaar.

Onder de ‘geheime luisteraars’ bij Besymenski waren de dirigent Kirill Kondrasjin en de pianisten Emil Gilels en Jakov Sak. Alexandra Besymenski kwam de platen onlangs tegen op de zolder van het buitenhuis van haar vader, toen ze zocht naar een voetbal.

Onder Hitlers platen bevinden zich opnamen van Duitse muziek, zoals de Negende symfonie van Beethoven, de opera Der fliegende Holländer van Wagner, en muziek van Brahms en Schumann.

Maar er zijn ook opnamen van de Pools-joodse violist Bronislav Huberman en de legendarische Russische bas Fjodor Sjaljapin in de sterfscène van Boris in de opera Boris Goedoenov van Moessorgski.

Alexandra Besymenski wil later pas beslissen wat ze met de collectie gaat doen. „Misschien ‘wenn man beim Wein sitzt’ ”, zegt ze. Het is een regel uit een 19de-eeuws Duits soldatenlied. Het staat in de Hitler-muziekcollectie op de plaat met het label ‘Führerhauptquartier 779’.

NRC Handelsblad
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

En Göring had zijn buitenhuisje vol met ontaarde kunst hangen ... Tja, de regels gelden nu eenmaal voor het volk, niet voor Führers.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Haha, volgende nieuwsbericht zegt dat Hitler kosher at. :lol:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

mannerheim schreef:Haha, volgende nieuwsbericht zegt dat Hitler kosher at. :lol:
Hij was vegetarisch, er kwam dus geen vlees bij :wink:
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

De Russen zouden maar al te graag een plaat van joodse componist tussen de verzameling stoppen. Al was het maar om 60 jaar na de feiten nog een beetje propaganda te maken. Ik geloof dat verhaaltje niet zo ...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ach. Hitler heeft vermoedelijk ook The Great Dictator van Charly Chaplin (twee keer) gezien, terwijl de film verboden was in Duitsland en de bezette gebieden. Dat hij luisterde wat de door hem verketterde Joden geproduceerd hadden aan muziek, verbaast mij niets.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

okke schreef:Ach. Hitler heeft vermoedelijk ook The Great Dictator van Charly Chaplin (twee keer) gezien, terwijl de film verboden was in Duitsland en de bezette gebieden. Dat hij luisterde wat de door hem verketterde Joden geproduceerd hadden aan muziek, verbaast mij niets.
Is daar eigenlijk ooit een reactie van geweten?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Imdb schreef:When this film was released, Adolf Hitler banned it in Germany and in all countries occupied by the Nazis. Curiosity eventually got the best of him and he had a print brought in through Portugal. He screened it not once but twice. Unfortunately, history did not record his reaction to the film. When told of this, Charles Chaplin said, "I'd give anything to know what he thought of it."
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

King tiger schreef:
okke schreef:Ach. Hitler heeft vermoedelijk ook The Great Dictator van Charly Chaplin (twee keer) gezien, terwijl de film verboden was in Duitsland en de bezette gebieden. Dat hij luisterde wat de door hem verketterde Joden geproduceerd hadden aan muziek, verbaast mij niets.
Is daar eigenlijk ooit een reactie van geweten?
Ja, hij had er smakelijk om gelachen. :)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Mauserwerke schreef:
King tiger schreef:
okke schreef:Hitler heeft vermoedelijk ook The Great Dictator van Charly Chaplin gezien,.
Is daar eigenlijk ooit een reactie van geweten?
Ja, hij had er smakelijk om gelachen. :)
Heb je een bron voor deze informatie?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Misschien luisterde die ook wel naar hardcore, of grad damen :lol:
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Bericht door Metal-Arvak »

Lucky-Angel schreef:Misschien luisterde die ook wel naar hardcore, of grad damen :lol:
of Nederlands Taalig 8) :)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Laten we het hier serieus houden...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Cor
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jun 2005, 12:17

Bericht door Cor »

Shifty schreef:De Russen zouden maar al te graag een plaat van joodse componist tussen de verzameling stoppen. Al was het maar om 60 jaar na de feiten nog een beetje propaganda te maken. Ik geloof dat verhaaltje niet zo ...
Ach ja en mischien heeft die Besminski wel zelf per ongeluk die plaat er tussen gelegd. Bij mij thuis vind ik ook wel is CD's dat ik denk hmmm dat is niet mijn muziek. En wie zegt dat Hitler er zelf naar luisterde, kan me niet voorstellen dat er uberhaupt een plaatje is opgezet in de fuhrerbunker
Plaats reactie