Duits gasmasker

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

dmie3 schreef:Sinister,
ik heb gewoon genoteerd wat er op die duitse site stond. Weet eerlijk gezegt ook niet wat nu juist is of niet.

Soms zien we het bos niet door de bomen.
Begrijp ik, zie mijn post dan ook meer als een aanvulling op jou post. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
herr_flick
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2007, 20:10

Bericht door herr_flick »

Ik heb zelf ook zo'n zelfde soort gasmasker ook met dat blauw.
Het diende voor in een bunker bijv, het hing dar gewoon. Net als bijv brandblussers nu.
Nogal logisch dat men niet met dat blauw in het front liep, valt nogal op he ;)
Helga, you may kiss me.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

herr_flick schreef:Ik heb zelf ook zo'n zelfde soort gasmasker ook met dat blauw.
Het diende voor in een bunker bijv, het hing dar gewoon. Net als bijv brandblussers nu.
Nogal logisch dat men niet met dat blauw in het front liep, valt nogal op he ;)
Waar baseer je dit op? Heb je er specifieke foto's van dat deze blauwe gasmasker specifiek voor gebruik in bunkers diende? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.
Natuurlijk hingen gasmaskers soms ook aan de muur en lagen ze in bunkers maar hierbij ging het niet enkel en alleen om de blauwe gasmaskers.

Ook dienden gasmaskers natuurlijk niet als camoflage-middel. Ze dienden enkel en alleen om soldaten tegen gasaanvallen te beschermen en nergens anders voor. De gasmaskerbus was natuurlijk wel groen o.i.d.
De kleur van het gasmasker was dus verder niet belangrijk. Anders hadden ze ook wel ander materiaal gekozen als zwart rubber toen ze tijdens de oorlog de gasmaskers van rubber gingen maken i.p.v. geimpregneerd canvas. Zwart camofleerd namelijk ook niet echt lekker tenzij het nacht is. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

SiNiStEr schreef:Ook dienden gasmaskers natuurlijk niet als camoflage-middel. Ze dienden enkel en alleen om soldaten tegen gasaanvallen te beschermen en nergens anders voor.
Terzijde: Ik heb al eens foto's gezien van een gasmasker (zonder filter) in gebruik dat eerder leek te dienen tegen een terugslaande vlam van een Panzerschreck zonder beschermplaat.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Peter Moelans schreef:
SiNiStEr schreef:Ook dienden gasmaskers natuurlijk niet als camoflage-middel. Ze dienden enkel en alleen om soldaten tegen gasaanvallen te beschermen en nergens anders voor.
Terzijde: Ik heb al eens foto's gezien van een gasmasker (zonder filter) in gebruik dat eerder leek te dienen tegen een terugslaande vlam van een Panzerschreck zonder beschermplaat.
Idd. daar werden ze ook voor gebruikt.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

LV 43, no 1330 of 8 july 1943 replaced all parts made of non-magnetic,
non-iron metals with magnetic iron parts on masks of the future production.To identify these masks,the metal parts of the snout and the metal rings around the eyes were painted BLUE , all other metals were zink-coated.Personnel handling optical instruments with magnetic needles, eg., artillery aiming circles,were not issued magnetics masks .
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Klare taal!
Weer een misverstand uit de wereld geholpen!
Greifkommando!
Plaats reactie