Oorlogje spelen, goed of slecht?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Oorlog spelen was wel geinig ja.....maarja als ut regende speelde ik liever dokterje met de buurmeid :wink:
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Ik denk dat de spellen of de televisieseries op zich het probleem niet zijn. Ik denk dat het probleem meer is dat er geen toezicht meer is van ouders op de kinderen.

Ik heb zelf ook van jongs af aan naar geweldadige programma's gekeken of geweldadige spellen gespeelt. (natuurlijk van niet zo geweldadig op jonge leeftijd, tot geweldadig nu) en heb ook spellen gespeeld waar je met een auto mensen moest overrijden. Toch ben ik er geen rare, gevaarlijke crimineel door geworden. Dit komt doordat mij telkens weer werd benadrukt door mijn ouders dat het niet de realiteit is, dat tv/computers heel anders zijn dan de buitenwereld en dat geweld alleen mag op tv of computers. En dat geweld alleen door slechte mensen wordt gebruikt.

Ik denk dat daar een groot probleem ligt, ik heb ook afgelopen week nog een gesprek gehad met een agent. Ik ben nu bezig met een project over criminele jongeren en die gaf dit aan. Groot probleem is ook de vele éénoudergezinnen, waardoor kinderen veel aandacht tekort komen omdat ouders domweg geen tijd hebben. Want ze moeten werken, koken, wassen, strijken, stoffen etc etc en dan ook nog dat kind opvoeden.

Dat kind wordt dus niet gecorrigeerd, dus neemt hij aan dat het geweld normaal is.


En om terug te komen op oorlogje spelen. Ik denk dat dit heel normaal is. Dat heb ik vroeger ook vele malen gedaan en ben er niet slechter door geworden. Het was altijd hartstikke leuk. En, voor voornamelijk de man, is het ook een vorm van oerdrift. De sterkste zal overleven, nu geld die wet niet echt meer, maar bijvoorbeeld in de oertijd was het eten of gegeten worden. En was oorlogje spelen met je vriendjes een manier om te leren om met vijanden om te gaan, als je er ooit alleen voor stond.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Als je nog geen oorlogje meer zou mogen spelen,wat zou dan nog wel mogen.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Van mij mogen meer kinderen oorlogje spelen. Lekker buiten door de bossen rennen en door de modder kruipen zou een hoop kinderen goed doen volgens mij.
(Ik doel hiermee op het toenemend overgewicht bij kinderen.)

Mijn broer en ik speelde ook ieder weekend oorlogje, en we zijn er echt geen psychopaten door geworden.

En wat verlang ik daar af en toe naar terug... :|
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Sjoerd schreef:
En wat verlang ik daar af en toe naar terug... :|

Daar is nu Re-enacment voor :D
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Waarom zouden kinderen geen oorlogje mogen spelen ?
Ik heb er zelf prachtige herinneringen aan, in mijn grootvader zijn moestuin stond een bunker (!) en daar heb ik me ongelofelijk geamuseerd. Wat was ik onder de indruk van die kogelgaten in de bunker :) Ik denk zelfs dat ik er zo een grote interesse voor WOII heb op nagehouden.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Tim schreef:Waarom zouden kinderen geen oorlogje mogen spelen ?
Ik heb er zelf prachtige herinneringen aan, in mijn grootvader zijn moestuin stond een bunker (!) en daar heb ik me ongelofelijk geamuseerd. Wat was ik onder de indruk van die kogelgaten in de bunker :) Ik denk zelfs dat ik er zo een grote interesse voor WOII heb op nagehouden.
:) Dat had mijn Opa ook!..een bunker in het weiland,was weinig van over maar toch gaf het wel een spannend sfeertje..volgens mij moet me broer nog hulsen hebben die daar gevonden zijn :| .hmm....toch es vragen waar die gebleven zijn :evil:
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

idd vroeger speelde ik altijd buiten oorlogje (tja toen nog geen pc en zo).
Daarna veel oorlog/schiet spellen gespeeld.

Nou en heb ook niks ergs op me geweten.

Tuurlijk zal er altijd een enkeling tussen zitten die het wel doet maar jah snap dan die ouders niet (dat ze zomaar een pistool kunnen pakken) maar denk niet dat het helemaal aan de spellen/opvoeding ligt maar ook groot gedeelte dat de maatschappij gewoon is veranderd. Een stuk harder.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

heb precies dezelfde herrineringen als jullie :D

ik vond het vooral leuk om gwoon door de bossen te struinen, de spanning.. wat mijn buurjongen ik altijd deden (het was altijd wij 2 tegen de rest van het plein die veel jonger waren, dus ratio 2:8) was dat wij de vijand gingen besluipen, dan liepen we ze soms gewoon een half uur lang achterna en zaten ze te bespioneren zonder dat ze het doorhadden en dan stormden we erop af.. geweldig :D
"Arnhem bridge. And hold it!"
Plaats reactie