Software isoleert forum zeikerds

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Software isoleert forum zeikerds

Bericht door Nekaf »

Bron: http://www.telegraaf.nl/digitaal/691805 ... kerds.html



door Gabi Ouwerkerk


AMSTERDAM - De Nederlandse zoekmachine Voelspriet heeft software ontwikkeld waarmee moderatoren van internetfora pestkoppen buiten spel kunnen zetten. Het programma onttrekt de reacties van vervelende mensen aan het oog van iedereen, behalve van de pestkop zelf.

De pestkop krijgt daarmee alle ruimte om te klieren, alleen ziet niemand het. Het is de bedoeling dat moderatoren niet aan de grote klok hangen dat ze het programma Cave Your Trolls gebruiken. Pestkoppen hoeven op die manier niet in de gaten te hebben dat ze verbannen worden. “En als hij wel in de gaten krijgt dat er iets niet klopt, laat hem er maar berichten over posten. Niemand die dat iets doet. Niemand die het ziet”, aldus Henk van Ess, oprichter van Voelspriet en bedenker van Cave Your Trolls.

De eerste beta plug-in is sinds vandaag beschikbaar als download voor het bekende weblogsysteem Wordpress. Niet-commerciële internetfora mogen het programma gratis gebruiken. Van Ess wil het programma ook geschikt maken voor andere systemen zoals het contentmanagementsysteem Escenic dat verschillende grote Nederlandse dagbladen, waaronder De Telegraaf, gebruiken. Deze versie zal niet gratis zijn.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik begreep al niet waarom ik zo weinig reacties krijg...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Heeft dit forum dat programma nodig ?


@ Okke: wat een ontzettend droge opmerking is dat !! Het is in één woord samen te vatten vandaar dat ik een kleine sammenvatting doe daarvan: _/-\o-
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Kijk je als gast of het er ook werkelijk staat.
Of krijg je als zeikerd een plug in op je pc :wink:


Hierbij enkele reacties op de vermelde site. :)

Let maar op, met deze software gaat men politiek-incorrecte meningen weren.


Nee, die software lijkt meer op censuur! Censuur belemmert de mogelijkheid om een klankbord van de maatschappij te bouwen.Er is grote behoefte een mogelijkheid te hebben waar iedereen zijn " zegje" kan doen, we weten dan wat er in de maatschappij leeft. Kan me wel voorstellen dat schuttingtaal etc....verwijdered wordt.


Ik beheer zelf een forum. Maar het is heel makkelijk om iemand te verbannen. Dus waarom aparte software voor zeikerds?


Eindelijk een product waarmee politiek links-correcte kranten en fora naar hartelust kunnen sensureren. Alleen het juiste nieuws en de juiste commentaar komen nog door de filter. Interessant instrument naast een cordon sanitaire zoals in Vlaanderen? Waar gaat het stoppen?
Laatst gewijzigd door THOR op 19 aug 2007, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Een stap verder, in de toekomst.
Bij geboorte krijgt men een chip ingepland,zodat je geen politiek incorrecte dingen kunt roepen.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

THOR schreef:Eindelijk een product waarmee politiek links-correcte kranten en fora naar hartelust kunnen sensureren.
Is de schrijver hiervan nou zo kansloos, of doet hij het erom??

Verhuis dan naar Amerika als je het hier te links vindt, maar begin dan ook niet te zeuren als die chip waar je het over hebt daar eerder wordt ingevoerd dan in het politiek-correcte linkse Nederland. :roll:

[edit Okke:] Bericht gewijzigd op vraag van Zhukov, want de gequote tekst was niet van THOR, maar van iemand van de Telegraaf-site.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Beste Nekaf,
Bedankt voor de suggestie.
Ik zal het eens meenemen naar een staff-overleg of we dit zouden willen.
Een dergelijk stukje software heeft zijn voordelen en zijn nadelen.
Inderdaad kan het dienen als hulpmiddel voor moderators en om internet fora beter te controleren.
Maar waar ligt de grens en wanneer ontaard het ronduit in censuur?

Hoe dan ook, dit is niet de plaats om daar een verdere discussie over te voeren, daar dit een wo2 forum is.
Voor diepere technische discussies adviseer ik Gathering of Tweakers of Fok (bijvoorbeeld het subforum DIG).
Ook zal er op FoK wel een plekje zijn om de ethische aspecten van zulks een software verder aan de kaak te stellen (bijvoorbeeld het subforum BNW).

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gesloten