Waardestijgingen van militaire spullen uit latere tijden

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Waardestijgingen van militaire spullen uit latere tijden

Bericht door RLS »

Ik zat hier laatst eens over na te denken, en mijn inziens is het wel een interessant onderwerp voor op een forum.

Zouden militaire spullen van latere periodes ook zo sterk in prijs gaan stijgen als WOII spullen dat gedaan hebben, en nog altijd doen?

Als je bijvoorbeeld kijkt naar E-bay, waar nu voor een prikje, Irakeze uniformen van generaals staan, of uniformen van de Geallieerde strijdkrachten, souvenirs van het front etc. Zullen deze spullen over pakweg 50 jaar dan ook zo drastisch in waarde gestegen zijn?

WOII spullen waren tientallen jaren geleden ook nog een stuk goedkoper dan ze nu zijn.
De redenen dat deze fors duurder zijn geworden zijn omdat de spullen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, ze komen in handen van verzamelaars en blijven daar vaak ook zitten. Nieuwe spullen zullen er niet meer komen, nieuwe verzamelaars wel. En ook de komst van vele WOII films, spellen etc, hebben voor die prijsstijging gezorgd.

Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld spullen uit de Vietnam periode, zijn deze weer veel minder in prijs gestegen. Minder aandacht hiervoor? Minder commercie over dit onderwerp? Spreekt dit minder aan dan WOII?
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Vergeet niet dat de tweede wereldoorlog een Wereldoorlog was, bijna ieder land merkte daar wat van, wat nu in het middenoosten gebeurd, tja het is ook oorlog maar de schaal is vele malen minder. Tegenwoordig gaan objecten van de vietcong op ebay al niet meer voor een prikie weg, enkel omdat het moeilijk te vinden is. Maar ik denk dat spullen uit het middenoosten niet veel in prijs zullen stijgen, mits het van bepaalde personen is.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Vergeet niet dat het idd goedkoper was vroeger, maar je verdiende ook een stuk minder! En goed Vietnam spul zoals special forces en diverse camo uniformen kosten ook een vermogen. En met de komst van Ebay.com is eigenlijk wo2 militaria(US) in overvloed te krijgen voor soms hele redelijke prijzen, alleen de verzendkosten zijn flink, en als je pech heb moet je hier ook nog flink belasting betalen.
CAN DO
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Bericht door RLS »

sobel schreef:Vergeet niet dat de tweede wereldoorlog een Wereldoorlog was, bijna ieder land merkte daar wat van, wat nu in het middenoosten gebeurd, tja het is ook oorlog maar de schaal is vele malen minder.
Dat is zeker een punt, zoals ik al aangaf.
Maar ook bijvoorbeeld de Amerikaanse burgeroorlog, is op een kleinere schaal gevochten dan WOI of WOII, maar de prijzen daarvan zijn toch ook vrij hoog.

En spullen uit andere oorlogen, (ik heb het niet alleen over het conflict in het midden-oosten nu) worden ook schaars na verloop van tijd, maar stijgen relatief gezien toch minder hard als WOII items dat doen.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik denk dat sommige dingen na verloop van tijd meer als antiek worden beschouwd dan als militaria.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Bericht door RLS »

seabee schreef:Vergeet niet dat het idd goedkoper was vroeger, maar je verdiende ook een stuk minder! En goed Vietnam spul zoals special forces en diverse camo uniformen kosten ook een vermogen. En met de komst van Ebay.com is eigenlijk wo2 militaria(US) in overvloed te krijgen voor soms hele redelijke prijzen, alleen de verzendkosten zijn flink, en als je pech heb moet je hier ook nog flink belasting betalen.
Dat klopt. Maar toch zijn de prijzen procentueel gezien veel sterker gestegen dan het gemiddelde inkomen is gestegen lijkt me.

Ik wil ook niks of niemand 'aanvallen' met te zeggen dat spullen uit andere periodes goedkoper zijn o.i.d, maar vraag me gewoon af, of de spullen uit de periode na WOII en de hedendaagse oorlogen ooit ook zo zullen gaan stijgen.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Vroeger was er veel aanbod van WOII militaria (de oorlog was nog niet zo lang voorbij) en er waren nog niet veel mensen die het verzamelden. Weinig vraag + veel aanbod = lage prijzen. Later kwam er steeds meer interesse voor WOII militaria en verdween er steeds er steeds meer in collecties. Veel vraag + weinig aanbod = hoge prijzen. En die hoge prijzen zullen alleen maar stijgen want er is steeds minder militaria op de markt (afgezien van de fakes dan).

Bij onderscheidingen uit de Sovjet-Unie is dit goed te zien. Voor de ontbinding van de Sovjet-Unie was er vrijwel niemand die Sovjetmilitaria verzamelde. Maar degene die het verzamelde betaalde een kapitaal voor zelfs maar de laagste jubileumsmedaille, simpelweg omdat er vrijwel niets naar het westen kwam. Amper aanbod dus. Na de ontbinding van de Sovjet-Unie werd het westen overspoeld met Sovjetmilitaria en was het aan de straatstenen niet te slijten. Voor een prikkie kocht je de allerhoogste onderscheidingen - je betaalde toen gewoon het gewicht aan metaal of de goudprijs. Later kwam er steeds meer interesse, verdween er meer in collecties en was er dus minder aanbod. En dat blijft zo doorgaan. De prijzen zijn dan ook vertienvoudigd.

Of recentere militaria duurder gaat worden hangt er vanaf of er mensen zijn die het gaan verzamelen. Na-oorlogse Sovjetmilitaria is nu nog goed betaalbaar (laatst nog een relatief goedkoop luitenant-generaals-uniform gekocht) maar ook die prijzen gaan omhoog omdat het WOII spul voor veel mensen te duur is.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Ik schrik wat er af en toe geboden wordt voor een kale k98k in middelmatige staat(zonder riem en bajo). Pas geleden 1 op marktplaats, in het metaalwerk zat pitting maar dan zijn er nog mensen die er 425 euro voor geven!
Plaats reactie