9 mm para Duits & Engels info

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

9 mm para Duits & Engels info

Bericht door custom »

Bijgaand 3 doosje voor 9mm para munitie twee Duitse en een Engels deze munitie was voornamelijk bedoelt voor de vuistvuurwapens tijdens de 2WO voor de...MP38/40 / P38 / P08 (zie de doorsnedede daarvan) en voor England de MK 1 - II ect pistool Browning.Mochten daar vragen over zijn dan zal ik mij best doen om deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Jammer dat er nog geen interessen is voor informatie betreffende 9X19 munitie uit de 2WO..Deze oproep staat nog tot end van de week en heeft er dan nog niemand een vraag gesteld dan zal ik deze oproep weer verwijderen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Zal ik dan maar?
Kan je wat meer vertellen over de verschillende puntkleuren gebruiokt door de duitsers? Je komt 3 verschillende kleuren tegen, messingkleurig, grijsachtig metaal en zwart.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@ Racefiets.... Deze vraag kan ik niet met twee zinnen beantwoorden maar ik zal het zo eenvoudig mogelijk houden,en enkel de 3 Duitse P.08 type bespreken.

Er zijn drie (staandaard) Duitse 9X19 projectielen kleuren grijsgrauw,koper, zwart En om hiermee verwarring te voorkomen betreffende code ''SE'' deze eerst genoemde sinter munitie hadden ''geen ijzeren kern'' maar deze code staat er voor dat het projectiel geheel uit masief staal vervaardigd is en bezit dus geen losse delen of kern daarin tegen het type ''mE'' juist wel.Dat betekend dat er twee varianten waren met staal toevoegingen voor de P08 & MP munitie deze waren vaak voorzien van de code 08 (m. E) = mit Eisenkern zodat er een stalen kern verborgen zat >zie afbeedling in diverse modelen onder een koper of stalen verkoperde mantel, met in de bodem een laagje loodvulling die zorg draagt voor een goede gasafdichting en zodat er dan minder schade aan de loop zou ontstaan.

Se = Sinter geschoss =grijsgrau
mE = mit Eisenkern = zwart
P.08 = FMJ = koper


NB Een sinter projectiel is te herkennen aan de kleur is grijsgrauw met een poreuse oppervlakte v/h projectiel enkel met een vernislaagje zoals omschreven projectiel bestaat uit samen geperst metaal schrot en bezit dus geen mantel voor loop bescherming.Dit was de laatse munitie van de nazi's 44/45 omdat al het koper toen al was opgebruikt werd er gewoon schrot gebruikt voor munitie.... de stalen hulzen zijn daar ook tevens voorbeelden van.

mE = mit Eisenkern = zwart
Afbeelding [img]
Laatst gewijzigd door custom op 20 aug 2007, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mooie foto's Custom
Voor de grijze koppen. Er zijn toch ook uitvoeringen die niet van Sintereisen gemaakt zijn? De sintereisen met het korrelachtige uiterlijk heb ik zelf ook maar ook een meer gladdere structuur. Het lijkt meer op een gewone mantel die niet van een tombak is voorzien.

Nou heb je het ook over de engelse 9mm patronen. Je komt deze eigenlijk alleen als gewone patroon tegen maar hebben de Engelsen ook nog andere uitvoeringen gebruikt.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dank je :) ik doe mij best.....!De drie type die ik genoemd heb staan voor deze constructie,en wat jij dan bedoelt met een meer gladdere structuur zal dan wel deze bovenstaande (mE) uitvoering zijn waarvan het zwarte gavanolaagje iets is afgesleten en dan krijg je dat soort mantel met een gladde structuur.

De Engelse 9X19 munitie in de 2WO was niets bijzonders meestal gewoon FMJ steel met een verkoperd laagje, en dan was er nog lichtspoor met rode en groene tip. En of munitie voor in de tropen waarvan de hulsnek en primer was voorzien van een lakrand om deze waterproof te maken..tevens gebruikte zij ook al de nieuwe kruitsoort van destijds het nitrocel - powder dat werd dan aangegeven op de hulsbodem met een (Z) 1 /2 deze munitie was voornamelijk voor de MK1 - 2 bedoelt om een goede afsluiter snelheid te bevorderen.Het is mijn trouwens niet bekend dat de Engelse in de 2WO ook gebruik maakten van stalen hulzen,ik dacht van niet.van de Amerikanen weet ik dat wel vooral voor de 45 acp hulzen waren veelal van staal.De Wehrmacht had de grooste variatie aan munitie soorten en nog maar even niet spreken over het experimentele gebeuren daarvan.
Laatst gewijzigd door custom op 20 aug 2007, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Afgesleten zijn ze niet. Zal eens kijken of ik ze vanavond op de foto kan krijgen. (of nog eens goed bekijken of het toch geen sintereisen patronen zijn.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand een afbeelding die ik zojuist even snel onder microscoop gemaakt hebt bij een 50X vergroting van een besproken sintereisen projectiel en duidelijk zichtbaar zijn hier de porieen van het samengeperste schrot.Een MP 38/40 loop die enkel deze munitie verstookte liep veelal vast na meer dan 100 schoten op stand Auto door te veel (ijzer op ijzer) aanslag in de loop dat zich daar dan ophoopte. Daarom werdt er ook aan bevolen dat het magazijn tevens voor meer dan een 1/4 geladen moest zijn met de standaard (FMJ) = copper plated jacket patronen om de schade aan de loop zoveel als mogelijk was te beperken als men (Se) munite gebruikte.

Se = Sinter geschoss =grijsgrau bodemstempel rfo 1945
Afbeelding


Tevens bijgaand een onderzoekproef die ik onlangs gedaan had van dit sinter - geschoss duidelijk zichtbaar na de breekproef van het projectiel de ingesloten roestsporen in de kern van het samen geperste 9 mm schrot projectiel ....deze info kom je niet elke dag tegen ... :wink: de laatste afbeedling is 200x vergroot en daar zie je duidelijk de kristalvormige opbouw van het samengeperste schrot met veel roestinsluitingen.

Macro opname 200xSinter geschoss
Afbeelding
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Bij nadere bestudering zouden het inderdada wel eens sintereisenkoppen kunnen zijn. Hoewel de afwerking toch wel iets netter is dan degene bij jou op de foto. Die extra rand zit er bv niet aan. Ze zijn wel van 1943 (dnh St+ 4 43) en van 1944 (dnh ST+ 9 44)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hoe zit het eigenlijk met deze sintereisenkoppen als ze nadat ze afgeschoten zijn iets raken? Is dit materiaal wel zodanig geperst dat het massief blijft of spat het uit mekaar in kleine stukken als het bijv. een muur zou raken?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@SiNiStEr

Deze (Se) projectielen zijn onder een zeer hoge warmtegraad en druk samengesmolten tot een ruw stuk ijzer dat goed te vergelijken is met gietijzer.Het projectiel zal dan ook niet uiteen spatten bij treffen op harde delen en is zelfs doorborend geworden voor dun plaatwerk tot 1.4 2,0 mm.

Het was ook puur toeval dat deze munitie ''AP'' eigenschappen bezat enkel doordat er toen geen koper meer voor handen was heeft men deze noodsprong moeten maken,het was tevens de munitie die de lopen van genoemde wapen totaal vernielde in zeer korte tijd .Ik heb MP38/40 gezien waarin soms wel 5 projectielen van dit type achter elkaar vast zaten .....vul zelf maar in!! :roll: .....Tja zo gaat dat dan in een oorlog en deze was toch bijna ten ende toen deze munitie op grote schaal nog even is ingezet.

9X19 Duits met stalen hulzen 1940 - 1942 - 1945 DWM - asb - rfo
Afbeelding
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Zeer informatie, dank u zeer! :cheer:

Overigens, als het vergeleken kon worden met gietijzer waarom kon het dan toch niet zo geproduceerd worden dat het net zo glad was als de kogels van koper en die andere staalsoort? :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

SiNiStEr schreef:Zeer informatie, dank u zeer! :cheer:

Overigens, als het vergeleken kon worden met gietijzer waarom kon het dan toch niet zo geproduceerd worden dat het net zo glad was als de kogels van koper en die andere staalsoort? :?
Omdat het geen gietproces was maar een koud persproces zoals ze dat noemen gedaan om de producktiekosten zoveel mogelijk te beperken en er waren immers geen ander grondstoffen meer voorhanden en tevens om sneller te kunnen produceren,en dan krijg je een ruw half fabrikaat stukje poreus porieen staal dat is samengeperst uit schrot ijzersplinters .Tevens is de structuur van gietstaal - ijzer nooit glad maar heeft altijd een ietsje ruw oppervlakte.....OK!! :wink:
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

custom schreef:
SiNiStEr schreef:Zeer informatie, dank u zeer! :cheer:

Overigens, als het vergeleken kon worden met gietijzer waarom kon het dan toch niet zo geproduceerd worden dat het net zo glad was als de kogels van koper en die andere staalsoort? :?
Omdat het geen gietproces was maar een koud persproces zoals ze dat noemen gedaan om de producktiekosten zoveel mogelijk te beperken en er waren immers geen ander grondstoffen meer voorhanden en tevens om sneller te kunnen produceren,en dan krijg je een ruw half fabrikaat stukje poreus porieen staal dat is samengeperst uit schrot ijzersplinters .Tevens is de structuur van gietstaal - ijzer nooit glad maar heeft altijd een ietsje ruw oppervlakte.....OK!! :wink:
Ok, ik doe het ervoor. ;)
Bedankt voor het uitgebreide en duidelijke antwoord! :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie