NSDAP partijspeld

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

NSDAP partijspeld

Bericht door Ivo Wilms »

Gister deze partijspeld gekocht van een niet-verzamelaar. Ben zelf vrijwel zeker dat deze goed is, maar ik zou graag de mening van anderen willen horen! En is 35.- veel voor zo'n ding?
De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Herstellersteken is niet goed te zien op de foto, maar er staat M1/5.
Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Mvg,
Ivo.
Laatst gewijzigd door Ivo Wilms op 22 aug 2007, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

ziet er goed uit, is het makersnummer nog leesbaar? Zie het op de foto niet helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

In 't echt kun je het beter zien, er staat in ieder geval "M1/5".
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor :) maar deze NSDAP spelden worden op grote schaal voor 100% gekopieerd met het niet te vergeten "M1/5" ect....stempels anders koop hem natuurlijk nog niemand.Enkel zoals al is aangeven is moet je deze in het echt zien er kan dan wellicht pas met zekerheid gezegd worden of het een origineel of repro speld gaat... als je dan ook nog tenminste weet waarop je moet letten bij zo'n speld :idea: .Ik heb het al zo vaak gezegd eerst info vergaren en alles willen en moeten weten over het aan te schaffen oject en dan pas tot koop overgaan en Helaas niet anders om :idea:
Laatst gewijzigd door custom op 24 aug 2007, 14:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

dit is de naam van de maker:

M1/5 Walter Simon, Dresden
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

michiel01 schreef:dit is de naam van de maker:

M1/5 Walter Simon, Dresden
Dat begrijp ik wel hoor!!! :) maar zoals al gezegd die worden juist over genomen om extra kracht bij te zetten.>>>even iets anders als voorbeeld.

OFF topic..Ik heb voor 30 j terug japanse samurai zwaarden verzameld en daar veel studie van gemaakt ook van de militaire zwaarden uit de schowa periode...die in de 2WO door de japanners zijn gebruikt , de klingen en montage daarvan werden en worden nog veel nagemaakt met stempel en al van de smid die het zwaard in de schowa periode gemaakt had dus dat is niets nieuws meer....zo ook met Duitse dolken 2WO..... ect meer dan de helft daarvan is repro.Momenteel zwerven er meer repro's van deze speld rond dan origineel en het is de kunst om deze laatste er tussen uit te kunnen halen.

NB:Maar buiten dat zult je zelf wel begrijpen dat het erg moeilijk is om goed te kunnen beoordelen vanaf zo'n afbeelding of je hier maken hebt met een repro of origineel...ik kan dat niet moet ik heel eerlijk bekennen.daarom moet je iemand meenemen met kennis van deze zaken en of door zelfstudie kennis opdoen,en daarna pas tot de koop overgaan maar niet anders om ... :idea: ! maar ik hoop alsnog voor Ivo Wilms dat deze speld wel goed is.
Laatst gewijzigd door custom op 23 aug 2007, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Hallo Custom,

Ik begrijp wat je bedoelt hoor, en mijn reactie was ook zeker geen weerwoord op dat wat je in je post zegt!! Integendeel (en nu gaan we ff een offtopic detour maken) ik ben het volledig met je eens! Indien ik een aankoop als deze voorgeschoteld had gekregen van een artikel waar ikzelf weinig kennis van had, had ik hem eerst op het forum geplaatst en dan eventueel gekocht of zoals je zegt een expert meegebracht!

En wat betreft de repro's, I can't agree more! Hoe beter de fake hoe makkelijker ze verkocht worden.

nu weer on-topic:
Echter op basis van deze foto's zeg ik dat het een goed exemplaar is, als je kijkt naar de letters, de details van de swastika, de grondige afwerking dat klopt gewoon allemaal. De enige hickup die ik had is het spatje rood op het wit. Zie daarvoor de foto. Echter heb ik een goed gevoel bij dit speldje!
Afbeelding

@ Ivo, ik kan je dit topic van harte aanbevelen eens door te lezen!http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... hp?t=49187
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Bedankt allebij!

Ik heb gister een thread aangemaakt op het WAF forum. Eén persoon vind hem vreemd, één twijfeld, en volgens weer iemand anders is hij goed. Dus ik wacht nog effe af. :)
Link: http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=237055
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Hoi,
In mijn ogen is de speld gewoon goed hoor.
En de persoon die die speld vreemd vind :? die is daar net nieuw op het WAF forum.
Dus die vindt waarschijnlijk alle militaria vreemd :evil:
Maar nogmaals gebaseerd op de foto's zou ik deze als goed bestempelen, kijkende naar de afwerking e.d.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Bericht door utmi »

Sorry, ik heb er geen vertouwen in!

Er waren in het derde rijk strikte voorschriften over waar een badge/abzeichen aan moest voldoen (maat, uitvoering, materiaal en soms zelfs gewicht). Partij abzeichen mochten niet zomaar "op jouw manier" (maker) gemaakt worden. en volgens mij is dit NIET de manier! Kan dit model in de beste boeken niet terugvinden.

Daarbij is het geen sluiting of knoopsgatspeld zoals die in die tijd voorkwam. M1/ staat er dik in gedrukt en de 5 maar vaagjes mijns inzien.

Ik zou hem niet gekocht hebben (no offence)
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Bericht door wukko »

Hallo,
Deze speld is namaak. De letters L-S horen nagenoeg(met het streepje ertussen bijna tegenelkaar aan te liggen. Dit is gewoon een must bij een originele! Ook is de speld anders dan bij originele exemplaren. Deze fakes zijn al jaren in omloop en bijna op iedere beurs te koop.

M.v.g. Alex.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik heb het al zo vaak gezegd hier in dit Forum ga eerst alle info's vergaren over het te verzamelen object en of neem evt kontact op met een ervaren verzamelaars en dan pas tot een koop overgaan en .......Maar zeker niet anders om :idea:

NB:Van alle objecten uit de (2WO) die ik verzamel daarvan heb ik info's op de plank staan en aangeschaft voordat ik besloot om deze objecten te gaan kopen en niet anders om,en daarmee kun je wellicht terleurstellingen voorkomen.Maar toen ik 15 jaar was en net met miliatiria verzamelen begonnen was ..heb ik deze fout ook gemaakt .Maar destijds in de jaren 50 kwam je nagenoeg geen repro (2WO) materieel tegen dat was dan wel het voordeel,maar momenteel breek je bijna de nek over alle repro's op beursen vooral Duits (2WO) materieel is een plaag,en veel verzamelaars vooral de jongere zien dan vaak de bomen niet meer in het bos...en kopen dan gewoonweg erop los :? omdat het ding object er gewoon zo (echt) en leuk uitzag....eerlijk zeggen mee eens of niet :?:
Plaats reactie