Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@Auke ..

Zeker vindt ik dat zelf ook altijd leuk om deze oude Wehrmacht zaklampen weer te laten branden...ik heb meer dan 200 verschillende Wehrmacht zaklampen in mij verzameling en deze kunnen allemaal nog branden..vaak zitten er de originele gloeilampjes van Osram ,Pertrix , Daimon, ....ect nog in en dat is dan bijzonder fraai, wand deze geven altijd weer net iets ander licht als een modern hedendaags gloeilampje ....en daarbij is zeker geen vergelijk mogelijk zoals bij onderstaand afgebeeld Osram lampje uit 1936 de Halb - Opal Flachkugel 3,5V Die veelal standaard in de Wehrmacht zaklampen gemonteerd zat...Tevens was er een groot arsortiement lampjes te verkrijgen in de (2WO) vooral voor luftschutz doelenden,maar ik kom daar nog wel eens op terug tevens leuk om te weten dat Daimon destijds de grootste zaklampen fabrikant van Europa was gevolgd door Pertrix.


Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Off topic..Er werd onlangs gesproken in dit topic dat er nogal moeilijk aan depo bestanden te komen is of wel opslag vanuit (2WO) materieel, en als het er wel is en wordt aangeboden dat de verzamelaar dan vaak argwaan heeft of het dan wel origineel 2WO is en geen repro. Ik maak dat vaak mee als ik bv een ongebruikte Daimon Telko zaklamp nog compleet nieuw in de doos aanbied,en die bedoelt was destijds voor de Wehrmacht gemaakt vanaf 1936 dan komt er meestal de vraag is het een repro lamp wand hij ziet er nog zo nieuw uit... :roll: ik zeg dan meestal ik heb er ook nog wel een liggen met grbruiksporen,en veelal door onkunde word deze laatste dan toch nog gekocht.

Als vergelijk bijgaand een doos met 10 st Civiele Daimon zaklampen nieuw uit 1938 in 10 verschillende fraaie Kristal kleuren waarvan 4 afgebeeld deze had ik onlangs gekocht. Als ik de lampen per stuk zou gaan aanbieden zoals afgebeeld zonder verpakking of doos,dan word er altijd weer gevraagt zijn dit recente of repro zaklampen.Maar doe ik de doos met het originele vetpapieren verpakking erbij en katalog info dan blijft het meestal stil en heeft men begrepen dat het hier om origineel spul gaat...verzamelen is veelal eerst zien en dan pas geloven.. :lol: Toch!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik Blijf nog even in dezelfde richting betreffende platte zaklampen voor de Wehrmacht en of voor Civiel gebruik. Bijgaand twee zaklampen waarvan de Daimon met nr 1511(Fok) uit 1936 en de Artas ook met nr 1511 1950 /60. De Daimon in nieuwstaat de Artas daarin tegen is een kopie van deze Daimon 1511 gemaakt bij Artas in Arnstadt omstreeks 1950/60 deze zijn er ook in het mat - zwart uitgevoerd zoals deze Daimon en dan zou een beginnende verzamelaar wel eens in de fout kunnen gaan. De kwaliteit van de Artas is beduidend minder dan van de Daimon Artas heeft ipv van een glas lens een plastiek plaatje daarvoor gebruikt verder wijkt de lamp af in constructie van de Daimon maar het uiterlijk is bijna voor 98% gelijk zelfs het type nummer hebben ze maar gelijk gehouden.

NB:Artas en Daimon hebben eens samengewerkt vandaar deze gelijkenissen op diverse zaklampen van Artas zijn terug te vinden.ik kom daar nog eens op terug als daar interessen voor mocht zijn.

Daimon nr 1511(Fok) 1936 Artas nr 1511 1950/1960
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 04 okt 2007, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Kijk even mee naar deze advertentie op e-bay welke waanzinnige prijzen er soms op na gehouden worden door buitenlandse verkopers. Een Pertrix 678 luftwaffe zaklamp in oliv Grun 1936 heeft een verzamelwaarde voor Europa van ca 30,00 - 40,00 euro in goede staat.180129790431

En deze dan een Fraaie Perlux D.R.G.M 1934 die deels aan de binnenzijde is overgeschilderd het is wel een zeer verzamelwaardige militaire zaklamp en als deze in een mooie originele staat is heeft die een verzamelwaarde voor Europa van ca 60 / 95 / Euro enkel deze is weer zo waanzinnig duur 180122989081
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

interessant topic! :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze info is ook interessant voor de verzamelaar die een Wehrmacht zaklamp voor op de pop wil gaan aanschaffen.. de drie zaklampen hier afgebeeld zijn bijna geheel gelijk enkel de Daimon nr 604 in feldgrau is de bekende Wehrmacht zaklamp uit 1936 de My Day is een kopie daarvan gemaakt onder licentie in de in Czech - Republic vanaf 1950 de overeenkomst is sterk aanwezig omdat beiden fabrikanten destijds hebben samengewerkt vandaar....dus deze tween laatse nooit kopen als zijnde Wehrmacht lamp voor op de pop.

Tevens tot slot om het nog ietsje verwarrende te maken een Daimon model nr 604 in groen die ook geen Wehrmacht lamp is gemaakt in Czech - Republic Bohemia omstreeks 1950/60 deze lampen kun je trouwens goed herkennen aan de twee ingestanste rillen die aan de voorkant tussen de schuiven lopen zodra die daar aanwezig zijn op dit type lampen gaat het om na oorlogs zaklampen ze zijn er tevens in alle voorkomende kleuren van rood t/m wit .....goed onthouden dus. :idea: De witte uitvoering is mij al eens aangeboden op een beurs als zijnde een uitvoering die speciaal voor het oostfrond was gemaakt volgens deze verkoper...soms is het echt lachen :lol: .op beursen enkel wordt je dat nooit in dank afgenomen als je soms gelijk blijkt te hebben en das'dan minder...sporttief blijven valt dan soms niet mee.


L R = Daimon nr 604 1936 May Day 1950
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


[
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 25 aug 2007, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 04 dec 2007, 18:09, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 25 aug 2007, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Zo nu even een militaire zaklamp van eigen bodem uit de Waldorp fabriek van een Haagse ondernemer en deze stond bekend om haar toonaangevende radio's die zij maakten vanaf 1924 maar in de 2WO maakte zij tevens zaklampen omdat de bezetter immers geen radio's dulden.Bijgaand de twee bekenste modellen voor de Nederlandse miltaire in de (2WO) de Kameleon 2 sein lamp en de Cavalier enkel als luchtbeschremingslamp met een blauw glaasje met afdekkap.Deze laaste heeft de schoonheidprijs niet gekregen in verhouding tot de Kameleon,maar het is leuk om te weten dat Waldorp op elke radio die zij nog in kleine oplage maakte tijdens de 2WO een ''W'' van Wilhelmina meegegaven als teken van verzet , en tevens ook op de miltaire Kameleon zaklamp bedoelt voor de Nederlandse militair.Waldorp is later overgenomen door de nabij gelegen fabriek Fridor die stofzuigers en naaimachines maakten.Na de oorlog werd het ''W''teken enkel nog gebruikt in de vorm van een goudkleurig kroontje aanwezig op div type Waldorp radio's.de Waldorp radio 2WO verzamelaars zullen dat zeker weten.

NB: de Nederlandse miltaire hadden tijdens de 2WO ook de beschikking over de Pertrix type nr 677 met de bolle domlens die ook wel door de SS eenheden werden gebruikt zoals afgebeeld onderstaand waar deze Pertrix nr 677 op het uniform van een SS officier zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Kijk even mee op e - bay welke bedragen er soms geboden kunnen worden voor een dood eenvoudige Philips Wehrmacht kat. Heb je nog zo'n gelijke liggen leg hem dan even aan de ketting deze blijken goud waard te zijn .....of toch niet. :? :roll: 200143752893
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Dat herinnert me aan de knijpkat... kun je daar misschien een keer een stukje over plaatsen? Wil altijd nog een werkende aan de collectie toevoegen!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De knijpkat is een soort zaklamp maar dan zonder batterij wel te verstaan,de stroom wordt opgewekt dmv een inwendige dynamo die in beweging wordt gezet door op een hendel te drukken-knijpen.Deze knijpkatten maakten in de (2WO) op grote schaal haar intreden toen de stroomvoorziening een groot probleem aan het worden was.De werking is vrij simpel te noemen een magneet draaid rond in een spoel en zo ontstaat er een elektromagnetische inductie van wisselstroom, en gelijk als aan een oude fiets dynamo hoe harder je trapte hoe meer licht je kreeg.Er zijn duizende modellen - type knijpkatten gemaakt in deze periode in alle voorkomende maten en uitvoeringen en merken bv in staal.Alu,Bakeliet,Perspex,Plastiek......ect vanuit verschillende merken die soms zeer bijzonder en gewild zijn bij de verzamelaars van zaklampen en of 2WO materieel.onderstaande Wehrmacht kat met leren aanhang is erg gelieft voor de verzamelaar Duits.Zoals ik al bovenstaand melde moet je er zeer diep voor in de beurs om er een aan te kunnen schaffen wand de prijzen daarvan zijn alweer omhoog gegaan zie bovenstaan advertentie maar eens en das'minder voor ons verzamelaars. :roll:

Deze afgebeelde knijpkat type 7424-03 gemaakt bij Philips voor de Werhrmacht in Nederland of Duitsland waar Philips ook haar fabrieken had en soms samenwerkten met andere Duitse bekende grote fabrikanten bv Telefunken....ect .Maar in het Nederlandse Vught stond ook een fabriekje waar deze knijpkatten vervaardigd zijn voor meer info daarover >zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Knijpkat
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Erg bedankt custom! Veel en heldere informatie. Weet je ook wat een gangbare pijs voor een burger knijpkat?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Een civiele Philips kat in mooie staat die nog werkt zit tussen de 15/25 euro,maar er zijn ook andere merken die een stuk duurder uitvallen vooral de bakelieten luxe modellen uit de (2WO) die ook voor de burger gemaakt waren en tevens gestempeld met DRGM maar dat wil dan nog niet zeggen dat het een Wehrmacht kat is hoor.Veel producten destijds waren hiermee gestempeld van moeders theekan tot de pijp van opa aan toe maar dat weet natuurlijk elke verzamelaar Duitst toch zeker!! :)

NB:Ik kan het daarom niet vaak genoeg zeggen zorg voor goede naslagwerken voor de te verzamelen objecten,hoe moeilijk er soms ook aan te komen is en vaak net zo duur of wel duurder kunnen zijn dan het oject zelf.Maar het kan veel terleurstellingen voorkomen,en je kunt er tevens andere verzamelaars ook weer mee van dienst zijn als je dat teminste wilt. Wand er zijn ook nog verzamelaars die alle info's enkel voor zich zelf houden en niemand iets gunnen en da's pas een trieste zaak. :? vindt ik!
Plaats reactie