Aging a WW2 US helmet.

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Aging a WW2 US helmet.

Bericht door ww2passion »

Hallo jongens, omdat ik in het bezit ben van een US WW2 helm in eerder barslechte conditie, heb ik een restauratieprojectje lopen. Er zat nog maar amper een flinterdun laagje verf op.

Ik heb nog een helm nodig voor mijn 2nd Ranger GI, D-Day, en die is toch al onbetaalbaar als je die origineel zou willen (en dan nog, is ie wel echt 100 pct origineel dan ?). Ik heb dit reeds meer gedaan, het komt allemaal wel goed.

Het gaat om een late WW2 uitvoering, met de seam weliswaar vooraan, maar met de swivel bales, tja, je kan niet alles in één keer hebben !

In elk geval, ik ben begonnen met het grondig reinigen van de pot.
Daarna heb ik een originele OD verf gebruikt om hem opnieuw te kleuren. Ook werd er een nieuwe kurk-korrel overheen verspreid.
Deze na droging nog eens verzegeld met een tweede spaarzame laag OD.

Met wit zand werd dan de uitgeharde verf weer wat mat gemaakt.
Nu zal ik beginnen met de 2nd Ranger logo achterop de helm.

Ik ga regelmatig de progress posten, voor de geïnteresseerden onder jullie.

Hier een eerste foto :

Afbeelding

Groeten !
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat hij word gerestaureerd, liever een baggerslechte helm dan een helm waarbij veel fake is, ook glimt hij wel heel erg.

Gr
Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ja inderdaad. Ik zou zo'[n helm alleen restaureren als ik er bijvoorbeeld ook mee zou springen. Maar ook dan gebruik ik liever een omgebouwde na-oorlogse.

Alhoewel, de helm die ik nu heb is ook een gerestaureerde met veel origineel er in.

Voor display zou ik het niet doen. Het is later niet meer aan te tonen dat de helm origineel is en dat bemoeilijkt de verkoop denk ik.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Het komt allemaal wel goed hoor (is nog niet klaar hoor jongens, hehe), en idd. hij is niet meer 100 pct origineel door de behandeling, maar hem onbeschermd laten, is ook zonde, hij was trouwens door iemand anders al voorzien van enkele spuuglelijke beschilderingen. Die bovendien niet klopten (twee verschillende kentekens op één helm). En jullie zullen ook wel weten wat er rondgaat in het wereldje voor "origineel". Als ik hem ooit zou (maar dat doe ik niet) verkopen, zou ik er ook bij zeggen dat ie behandeld is. Ik ga er trouwens steeds van uit dat ik niets origineels in huis heb, de trukendoos van veel handelaars is diep, en die doos wordt continue gebruikt...Als je ziet op Ebay hoeveel "originele" paratrooper helmen er aangeboden worden, en je weet hoeveel verzamelaars er tegenwoordig zijn, daarbij het aantal troopers destijds in acht genomen die afgesprongen zijn, hoeveel er "verdwenen" zijn in actie etc. En iedereen maar denken (met z'n tienduizenden tegelijkertijd !) dat men een origineeltje op stal heeft.
Ik werk 'm eerst verder af, dan toon ik het eindresultaat, en dan mogen jullie best je mening geven, right or wrong, geen probleem.
Greetz Guy ! :wink:
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Tja, als hij al verkloot was :( , dan is het beter om hem weer in een correcte staat te brengen.

Gr.

Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Too Tall, ik weet het kerel, ik wou ook liever een doodgewone nette infanteristenhelm, zonder al de poeha, maar zoals je het zo mooi verwoordt : hij was al verkloot, en hoe ! Vandaar deze rescue operatie. Guy
Laatst gewijzigd door ww2passion op 25 aug 2007, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Hallo jongens, ik heb nog even doorgedaan met mijn helm, hij is nog steeds niet klaar en compleet maar ik toon jullie graag weer enkele foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doeg !
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

De painting van het 2nd logo misstaat zeker niet.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Dankjewel Sobel, het leuke van de techniek die ik gebruik is dat ik hem steeds weer kan maken in de basic staat. Ik ben nu bezig met het "bouwen" van een 2nd Ranger etalagepop met zo volledig mogelijke uitrusting, en zo'n originele helm is toch al helemaal onbetaalbaar (als ie dan al "echt" is, want dat weet je nooit 100 pct), dus...De verouderingstechnieken heb ik van het internet en zijn perfect verwijderbaar. Ik vond het wel leuk en misschien ook nuttig om de mensen te tonen hoe het kan. In elk geval, voor je veel geld aan een helm gaat uitgeven, is het raadzaam om er toch een of andere test op te doen (UV bijvoorbeeld), hoewel je dan nog niet zeker kan zijn, de malafide heren gebruiken de oude verf immers ook.
En nog 'ns : deze verkoop ik nooit, ondermeer omdat eraan "gesleuteld" is, én daar ik reeds vier jaar aan mijn Ranger aan het werken (lees : sparen) ben, de helm is dus meer dan welkom in deze hoedanigheid.

Natuurlijk jongens, ik ben dus echt geen reliekenverklooier he, je zou me eens bezig moeten zien met mijn collectie. Ik heb er normaal slechts een post war helm voor over maar zoals ik eerder zei, deze was om zeep toen ik hem kocht (gelukkig voor érg weinig geld).
Mijn paratrooper helm lijkt 100 pct echt, maar is gewoon post war en kostte me voor de pot zelf 25 euro.

Greetz !
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Heb je een foto van je AB helm?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Michiel, hierbij enkele foto's van mijn post war M1 steel pot.

Afbeelding

Afbeelding

Met en zonder flashlight genomen.

Groeten !
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Voorkant is klaar :
Afbeelding

:wink: Sluuuuu !
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Mooi hoor, net echt. Kan je misschien ff de site's neerzetten met tips om het ouder te laten lijken?
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

thanx, erg handig die site.
enneh die helm ziet er goed uit zo.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Plaats reactie