Bausch & Lomb verrekijker US, advies ???

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bausch & Lomb verrekijker US, advies ???

Bericht door ww2passion »

Hallo verzamelaars,

Ik heb een verrekijker met lederen carrier in mijn bezit gekregen en het is een - vind ik dan - mooi ding. Maar nu komt het : de lederen carrier en meerbepaald dan het riempje, heeft de tijd slecht doorstaan. Er is namelijk een stuk van afgebroken én her en der lijkt het te verzanden.

Ik zou hem erg graag op mijn etalagepop (Ranger Capt.) willen hangen.
Dus dit is een probleempje.

Hier mijn vraag : wat doen jullie met zo'n zaken ? Gesteld dat zo'n origineel riempje zoeken een jarenproject zou worden !
1. In deze toestand bewaren en NIETS mee doen !!! En in de vitrine dus.
2. Het riempje voorzichtig verwijderen (bijhouden natuurlijk), en vervangen door eentje dat nagemaakt kan worden in de speciaalzaak, wel moet je dan het gespje erafhalen (dit dingetje vind je geheid nooit apart) wat dan weer tot schade leidt aan je origineeltje !!! En lekker op je etalagepop hangen.

Afbeelding

Je ziet het, da's mijn probleem momenteel. Adviseren jullie mij ?

Guy :wink:
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ik zou eerder op zoek gaan naar een vergelijkbaar gespje. Iets wat er desnoods alleen maar een beetje op lijkt. De riem wordt dan al een repro en de echte heb je altijd nog achter de hand.
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Eigenlijk heb je een punt ! Voor op die etalagepop gewoon iets wat er op gelijkt, er hangen toch andere riemen en zaken bij. Good thinking hoor. Bedankt Guy.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

volgens mij is dit een wo1 tas
CAN DO
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Een andere verrekijker + tas kopen en op de pop hangen
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Inderdaad Johan, aan originele zaken moet je niks veranderen, zeker niet voor de collectie. Als er iets mis mee is, verkoop het, leg 10 euro extra neer en koop een mooie complete. :)
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Ja, ik zou ook nooit orginele items repareren met repro matriaal
Na 60 jaar hoeft het van mij ook niet allemaal meer 100% te zijn
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Oke jongens, bedankt voor jullie uiteenzettingen, ik zal er zeker rekening mee houden. Maar het is wel een mooi ding hoor, de verrekijker al helemaal. Groeten Guy
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Ter aanvulling : Het is trouwens een verrekijker en carrier van de periode WOI. Prima Seabee !!! Dergelijke zaken werden wel gewoon verder gebruikt in de volgende WO. Heb ondertussen wat Gegoogled en een babbel gehad met een oude rot in het vak, het zou perfect kunnen op zo'n Ranger, maar dan wel met een volledig riempje natuurlijk ! Damn he. Guy
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

ww2passion schreef:... het zou perfect kunnen op zo'n Ranger,
Er is natuurlijk een grroot verschil tussen perfect kunnen en representatief en/of realistisch zijn....

Hoeveel van de Rangers zouden effectief een verrekijker meegesleurd hebben...? Hoeveel zouden er dan nog een WW1 Type EE gedragen hebben?
Daarnaast moet je er ook van uitgaan dat het materieel dat ze bijhadden, in zeer goede, tot soms zelfs spiksplinternieuwe staat was....

Een tas zoals deze met lichte beschadigingen, hoort mijns inziens thuis in een vitrine, en als je perse je Ranger met een verrekijker wilt uitrusten, dan is het meest realistische dat je er een tas in quasi nieuwstaat op hangt...


Johan
29th Let's Go!!!!!
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Oke Johan, ik volg je. Die jongens hadden inderdaad veel nieuwe uitrustingsstukken bij zich. Bedankt voor je uiteenzetting.
En in de vitrine zal ie zeker ook niet misstaan. Maar waar in godsnaam moet ik nu een originele en spiksplinternieuwe verrekijker met tas gaan zoeken ? En als ik replica kan vermijden...
Guy
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

ww2passion schreef:Maar waar in godsnaam moet ik nu een originele en spiksplinternieuwe verrekijker met tas gaan zoeken ?
HIER alvast een tas.... Een verrekijker zelf is niet onontbeerlijk, aangezien dat toch alleen maar stress op de draagriem zet...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Dat is wel heel erg nieuw Johan.
Is dit soort spul in de loop der jaren gevonden als een overschot in een surplus?
Mvg/Best regards, Sipke
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Haplo schreef:Dat is wel heel erg nieuw Johan.
Is dit soort spul in de loop der jaren gevonden als een overschot in een surplus?
Ja, vele tientallen....
29th Let's Go!!!!!
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Bericht door ww2passion »

Hola Johan, dat ziet er verdraaide goed uit !
Plaats reactie