M1 helm
-
- Lid
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
- Locatie: België
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
-
- Lid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
- Locatie: In Bakel & Milheeze
-
- Lid
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
- Locatie: België
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
- Michiel M.
- Lid
- Berichten: 2466
- Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
- Locatie: Beek en Donk
- Contacteer:
Na de oorlog heeft Capac overgebleven M1 Liners opnieuw gestampt.Bakel schreef:Komt het trouwens vaker voor dat een binnenhelm dubbel gedateerd is door 2 verschillende fabrikanten, of duidt dat erop dat er meer "gerommeld" is?
En sommige Inland Liners zijn tijdens de oorlog opnieuw gestampt door o.a. Firestone.
Kan dus wel zonder dat er mee gerommeld is.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
We will remember them.
Even ter aanvulling op wat Michiel schreef: dubbel gestempelde liners zijn refubished door de fabrikant welke een tweede stempel toevoegde. Dit kon voor augustus 1945 gebeuren, dan heeft de liner blackened brass a washers met OD#3 webbing. Echter gebeurde dit ook vanaf '51, toen wo2 gefabriceerde liners voorzien werden van nieuwe webbing. Deze is dan OD#7 van kleur ( een dornker groen ) en voorzien van stalen zwart gelakte A washers. Liners die vanaf '52 werden gefabriceerd lijken erg veel op die uit wo2, maar hebben een extra stempel met daarop het jaartal en een Micarta logo, wat een onderdeel was van Westinghouse. En bovendien groene ( OD#7 ) webbing. Westinghouse en Firestone hebben tegen het einde van de oorlog ( 1944 ) inderdaad Inlands refurbished, ik heb een Inland liner met blackened brass a-washers, refurbished door Westinghouse in m,n collectie. De HBT webbing ervan is OD#3 en het is ongeveer in 1944 refurbished/voltooid. Toen Inland liners fabriceerde was er geen sprake van het gebruik van brass, maar van ongelakt staal en later groen gelakt stalen A-washers.
Kortom: het kwam voor dat er linershells in de fabriek bleven liggen die later voorzien werden van een binnenwerk, ook na de oorlog werden er wo2 gefabriceerde liner shells voorzien van webbing wat een aardig beeld geeft van de hoeveelheden liners die werden geproduceerd.
Kortom: het kwam voor dat er linershells in de fabriek bleven liggen die later voorzien werden van een binnenwerk, ook na de oorlog werden er wo2 gefabriceerde liner shells voorzien van webbing wat een aardig beeld geeft van de hoeveelheden liners die werden geproduceerd.
Laatst gewijzigd door Peter op 11 sep 2007, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar is 'ie weer!
Zoals Loek al schreef: de liner is postwar rewebbed. Let maar eens op de kleur van de webbing, deze is OD#7 ipv OD#3. Zie voorbeeld hieronder:
Hier zie je een IMP liner met de lichtere kleur webbing die karakteristiek is voor een liner uit wo2. De A-washers zijn bij dit exemplaar van groen gelakt staal, wat duidt op een midwar ( 1943-'44 ) liner.
Hier nog een voorbeeld: de kleur is wat donkerder door gebruik maar ook dit is een liner uit wo2:
Dit is een Hood liner, een wat vroegere low pressure liner wat min of meer een noodmaatregel was om tekorten aan te vullen, de bekende liners zijn High pressure liners die van een betere kwaliteit waren dan de low pressure liners. De A-washers zijn van ongelakt staal, wat duidt op een vroegere variant ( 1943 ). Vergelijk maar eens met de liner op je foto, en het verschil is duidelijk te zien.
Hier zie je een IMP liner met de lichtere kleur webbing die karakteristiek is voor een liner uit wo2. De A-washers zijn bij dit exemplaar van groen gelakt staal, wat duidt op een midwar ( 1943-'44 ) liner.
Hier nog een voorbeeld: de kleur is wat donkerder door gebruik maar ook dit is een liner uit wo2:
Dit is een Hood liner, een wat vroegere low pressure liner wat min of meer een noodmaatregel was om tekorten aan te vullen, de bekende liners zijn High pressure liners die van een betere kwaliteit waren dan de low pressure liners. De A-washers zijn van ongelakt staal, wat duidt op een vroegere variant ( 1943 ). Vergelijk maar eens met de liner op je foto, en het verschil is duidelijk te zien.
Laatst gewijzigd door Peter op 11 sep 2007, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar is 'ie weer!
-
- Lid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
- Locatie: In Bakel & Milheeze
Ke thnx, is een M1 frontseam met vaste haken en de liner die ik plaatste nog veel waard ofniet?
edit:
Thnx Peter, nu weet ik waar ik voort op moet letten, want ben namelijk opzoek naar een M1 helm
edit:
Thnx Peter, nu weet ik waar ik voort op moet letten, want ben namelijk opzoek naar een M1 helm
Laatst gewijzigd door Bakel op 11 sep 2007, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
- Locatie: In Bakel & Milheeze
Op het moment niet...
Wel foto van binnenkant:
Maar tips waar een M1 helm te koop staat ik hoor het graag! (frontseam), gelieve geen ebay
Wel foto van binnenkant:
Maar tips waar een M1 helm te koop staat ik hoor het graag! (frontseam), gelieve geen ebay
Laatst gewijzigd door Bakel op 11 sep 2007, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.