Ivans oorlog leven en dood in het Rode leger, 1939-1945

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Ivans oorlog leven en dood in het Rode leger, 1939-1945

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik het boek "Ivans oorlog leven en dood in het Rode leger, 1939-1945" van Catherine Merridale gekocht.

Afbeelding

Een interessant boek voor de Oostfront geïnteresseerden. Het boek rekent af met de mythe die de Russen nog steeds hoog willen houden, van een glorierijke overwinning op de Duitsers.
Een boek dat je doet huiveren en omvallen van verbazing, zo goed laat het zien hoe vreselijk de oorlog voor de gewone Sovjetsoldaat in werkelijkheid was.

Ivan, die gewone Russische soldaat, staat voor de dertig miljoen mannen en vrouwen die met onverschrokken moed en patriottische overtuiging, met doodsangst en uit woede, de nazi's uiteindelijk hebben weten te verslaan. Acht miljoen soldaten van het Rode leger hebben daarbij het leven gelaten. Voor het eerst vormen de ervaringen van gewone Russische soldaten het hart van de beschrijvingvan de oorlog aan het Oostfront: hoe zij leefden, hoe ze de wereld bezagen en waarom zij vochten. Catherine Merridale volgt de soldaten vanaf de Duitse inval tot aan de dramatische overwinning in Stalingrad, en laat ons getuige zijn van de zegevierende aankomst in Berlijn. Met dit onthutsende boek geeft Catherine Merridale stem aan al die soldaten die hoopten dat hun opoffering na de oorlog zou bijdragen aan een communisme met een menselijk gezicht.
Catherine Merridale heeft gebruik gemaakt van brieven, dagboeken, militaire verslagen, documenten van de geheime dienst en getuigenissen van honderden veteranen. Het is niet zo vreemd dat dit materiaal jarenlang geheim is gebleven; het werpt een grimmig licht op Stalins regime en het Rode leger.
Ivans oorlog is een unieke geschiedschrijving van de oorlog aan het Oostfront. Het is een monument voor alle gesneuvelde soldaten en voor degenen die de strijd overleefden, maar door Stalin ondankbaar zijn behandeld, door Brezjnev als iconen van de Grote Vaderlandse Oorlog zijn gebruikt en door Poetin in het huidige autoritaire, kapitalistische Rusland aan de kant zijn geschoven.


Het boek is in de boekhandel te verkrijgen en kost 27,50 Euro. Voor informatie zie; http://www.nieuwamsterdam.nl of http://www.manteau.be .
Gebruikersavatar
Rick..
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 jun 2007, 12:31
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Rick.. »

Wow, dit boek lijkt me zeker de moeite waard, ik zal eens kijken :)
Gezocht : Bidprentjes van Geallieerde of As Troepen.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Eergisteren heb ik het boek besteld via de site van nieuwamsterdam.nl. Vandaag heb ik het boek ontvangen. Ik ben er net in begonnen en zover ik nu kan zien en lezen is het een prachtig boek.

Bedankt voor de tip asjemenou!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Opmerking

Bericht door asjemenou »

Graag gedaan Sgt. Gallée. Eén kleine opmerking wat het boek betreft. De omschrijving in het boek van de foto op de omslag, deze is niet correct. Ik heb de uitgeverij Nieuw Amsterdam hiervan al op de hoogte gebracht. Men kon mijn oplettendheid wel waarderen en men zal de omschrijving bij een eventuele herdruk aanpassen.
De omschrijving van de foto op de omslag in het boek luidt; Foto omslag, De slag om Moskou, gewonde Russische soldaat tijdens Russisch tegenoffensief, 6 december 1941-7 maart 1942, foto circa december 1941, akg-images. (zie bovenstaande foto)
Wanneer je echter goed naar de foto kijkt dan zie je dat de (gewonde) linkersoldaat een Mosin Nagant M44 karabijn over zijn schouder draagt. Het klapbajonet, welke typerend is voor de M44 karabijn, is duidelijk op de foto zichtbaar. Dit model karabijn is pas in 1943 voor het eerst geproduceerd en kan de foto dus nooit van december 1941 dateren. Waarschijnlijker is het dat de foto op zijn vroegst dateert van de winter van 1943/44.
Als bewijsvoering heb ik de uitgeverij de volgende weblink gestuurd; http://www.mosinnagant.net/USSR/Russian-M44-Carbine.asp .
Plaats reactie