Deelvragen Profielwerkstuk Propaganda Derde Rijk

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Deelvragen Profielwerkstuk Propaganda Derde Rijk

Bericht door Edgar »

Ik ben bezig met het formuleren van deelvragen voor het profielwerkstuk wat ik met een kameraad van me maak, maar het lukt maar niet om een goede lijst vragen te bedenken (we hebben er al een hoop tijd ingestoken). Zouden jullie ons misschien verder kunnen helpen?

De hoofdvraag: Wat was de rol van propaganda in de opkomst en de ondergang van het Derde Rijk?

Kunnen jullie enkele goede deelvragen bedenken? Of de onderwerpen die specifiek belicht zouden moeten worden?

Ik vraag het niet zomaar, maar we zitten nogal vast met deze vragen.

Bvd,
MVG Edgar /Hidde
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

Mischien om te beginnen de volgende drie deelvragen:

- Wat is propaganda? Waar dient het voor? Hoe gaat het in zijn werk?


- Welke verschillende vormen van Duitse propaganda werden toegepast?
- Welke verschillende vormen van geallieerde propaganda werden toegepast?

(tevens welke media er voor werden gebruikt)

Aansluitend op de 2de en 3de vraag...op welke doelgroepen werd de propaganda gericht? Op het (nog te) bezette volk? Op de militairen (zowel eigen als vijanden)? Eigen volk?


de link van dit naar de ondergang en de opkomst lijkt erg duidelijk, maar misschien moeilijk te formuleren. Maar als je goede litaruurstudie hebt gedaan (waar ik neti aan twijfel ;)) dan meot dit goed te doen zijn.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Propaganda heeft echt een gigantische rol gespeeld bij de opkomst van de heer A.H. Lijkt me een intressant onderwerp, maar het gaat vast veel tijd kosten als je het goed wilt doen...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Interessant kan zijn naar verschillende stijlen van propaganda; waarschuwing voor oorlogsgeweld en de vijand, laten zien dat de eigen partij goed is en steun nodig heeft. Interessant is te zien welke verschillen er zijn tussen de verschillende landen, maar vooral ook de overeenkomsten.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ook interessant is denk ik om dieper in te gaan op de 'toon' die in de propaganda werd gebruikt.

In de eerste jaren werd vooral een glorieus zegevierend Duits leger getoond. Naarmate de oorlog vorderde kwam de nadruk meer te liggen op een zware strijd van Duitse troepen voor het behoud van de Duitse waarden. Tegen het einde van de oorlog werd er zelfs openlijk gesproken van de offers die voor de bescherming van Duitsland moesten worden gebracht.

In plaatjes; eerst een vrolijke, montere soldaat die gezellig door vijandelijk gebied wandelt, daarna een gedreven soldaat die hard moet vechten voor iedere overwinning en tenslotte een gewonde soldaat die alles op alles moet zetten om z'n Heimat te verdedigen tegen de vijand.

Wellicht dat je trouwens ook een hoofdstuk kunt wijden aan de rol van propaganda bij de Westerse geallieerden en bij de Sovjets. Probeer bijvoorbeeld de verschillen en overeenkomsten aan te geven en te duiden waardoor deze verschillen zijn ontstaan.
Вместе мы непобедимы
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Misschien iets over de verschillen in propaganda van voor de Nazi's en tijdens de Nazi's? Volgens mij heb ik ooit iets gelezen over dat de radiotoespraken en massale bijeenkomsten(de partijdagen bv) vrij nieuw waren? Daarnaast kan je natuurlijk ook een sprongetje zo maken naar de partijdagen, hoe groots die wel niet zijn opgezet met de urenlange parades en de vele vlaggen etc. Ook dat is natuurlijk een vorm van propaganda

Iets recents trouwens:

In de laatste periode van de oorlog hebben de Duiters veel leuzen op Nederlandse huizen/gebouwen/etc. aangebracht om de soldaten aan te moedigen. Het gaat hier dacht ik om enkele honderden.. Voor zover bekend is er nog 1 leus hiervan over. De eigenaar van het huis wil deze muur echter opnieuw laten plamuren ivm de vele negatieve reacties etc.

Gelukkig is er een museum die wil kijken of ze de hele muur kunnen verplaatsen om zo de leus intact te houden. Misschien kan je hier ook wat onderzoek naar doen? Ik weet niet hoe breed je PWS opgezet moet zijn?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Heel erg bedankt voor de reacties, heb het momenteel enorm druk, maar ik zal als het werkstuk af is laten zien wat we hebben.
Plaats reactie