Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Hassia 1WO signal lampe op zijn uniform hangen bijgaand tevens zo'n Hassia lamp die uit mijn verzameling komt en uit een gelijke periode is geheel uit messing vervaardig in oliv groene kleur. Deze lamp is nog in een zeer goede staat en werkt nog normaal ondanks dat er een uitgelopen batterij in zat, is de huls toch nog mooi gaaf gebleven en dat komt enkel doordat die geheel uit messing vervaardigd is ....toen maakten ze nog echt degelijk spul.... :wink: !

img]http://i19.tinypic.com/6gbs1ac.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@Forum Moderators (2WO)

Wellicht was het u ook al opgevallen dat een dezer komende dagen het magische getal van 10.000 X bekeken bereikt is in het Zaklampen topic (2WO) Fake... orginal...ect .

Daaruit blijkt toch dat er een grote belangstelling voor dit Item is en ik had dat eerlijk gezegd geheel niet verwacht toen ik dit topic in 08-04-2007 voor het eerst opstarte.Ik ben nog niet eens op de helft van alle info's....ect die ik hierover bezit,maar mocht deze belangstelling aanblijven dan ga ik nog gewoon hiermee even door :wink:
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Bericht door roadmaster »

8) Wat mij betreft doorgaan...

Bere interessant.

groet en keep up the good work

roadmaster 8)
be prepared & drive alert
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Go custom GO!!!! Keep the very good work coming. Ieder bericht is een bron van info en kennis door jou. Niet enkel voor de forumleden maar ook voor de omgeving!! :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Wellicht heb ik deze zaklamp al eens besproken of ergens afgebeeld de lamp is te mooi om niet gezien te hebben.Deze Daimon model fallschirmjagers 1938 verkeert echt in nieuwstaat met een enorme grote domlens van 60 mm doorsnede tevens is een voorzet luftschutz blauwfilter aanwezig die achter de afschroefbare domlens op de spiegel geplaast kon worden.Deze lamp is de gelijke zoals bij deze afgebeelde F-J die deze op zijn uniform heeft hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Costum, als jou topic de 10.000 haalt maak ik er een sticky van!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Oke :wink: Da's mooi meegenomen dan!!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

sobel schreef:Costum, als jou topic de 10.000 haalt maak ik er een sticky van!
Zeker weten dat dit topic dat gaat halen...... In mijn ogen mag je hier gelijk een sticky van maken. Dit topic bevat zoveel specifieke informatie die je nergens anders vindt, het zou een gemis zijn wanneer dit topic weg zou zakken. Het is een perfect naslagwerk voor de aanschaf van een historische correcte assesoire voor op je uniform.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De bekende Daimon manschappenlamp nr 604 - 1938 deze is er in feldgrauw zwart en olivgroen voor de Wehrmacht manschappen, en zoals je wellicht zult weten beschikte de Wehrmacht over een groot arsortiment veldkleuren voor haar materieel.
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Zeiler nr 4640 1938 was een fraaie Design Bakeliete zaklamp in gebruik bij de Wehrmacht officieren,en erg gelieft bij de verzamelaars Duits.verzamelwaarde buiten Europa kan soms op lopen boven de 100$. Zo was er ook een bijna gelijk model onder het zelfde nummer 4640 maar deze was dan in staal uitgevoerd in (oliv) groen,deze laatste zie je niet zo vaak en is tevens een verzamelwaardige 2WO zaklamp komt uit ongeveer dezelfde periode.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

In de (2WO) werd er ook al op grote schaal aan kopieeren gedaan van alle soorten materieel.zo ook bij zaklampen het geval blijkt te zijn geweest,maar er waren ook fabrieken die samenwerkten in de (2WO) en of onder licentie ergens in een andere locatie of land deze lieten maken omdat de eigen fabrieken gebombardeerd waren bv-) En deze lampen hadden dan meestal een keline afwijking vanuit het hudige model...als voorbeeld haal ik er even de Pertrix 641 / H87 erbij dit is zo'n model dat voor 100% gelijk aan deze Zeiler 4640 overtuig zelf deze lampen komen uit gelijke periode omstreeks 1936/1938.En zo zijn er nog een paar andere merken op te noemen die voor 100% gelijk zijn aan deze twee zaklampen...dus de verwarring kan zeer groot zijn als je eens zoiets wilt gaan aanschaffen...ik kom er nog eens op terug!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Daimon handlamp is een leuke om even te laten zien omdat er zo'n leuke Daimon Reclame prent destijds in 1936 van is uitgebracht .Deze lamp was voor huishoudelijk gebruik in de 2WO speciaal voor de huisvrouw.Het is een solide model van Daimon klein van afmeting en met een zeer grote licht opbrengst door een grote 40mm domlens was er een lichtkegel van meer dan 2mtr in doorsnede .Maar de print vindt ik nog mooier als de lamp zelf deze kaarten waren in lihto drukwerk uitgevoerd,met de fraaie doordachte spreuk!! Mausi shnell in den schatten die daimon Handlampe kommt wieder!! dat is echte oude Reclame humor uit 1936!!..prachtig toch.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik wil toch nog even terugkomen op deze twee militaire zaklampen uit Oostenijk..die ik al reeds eerder hier kort hebt besproken.De Wif - Signal en de Premi deze Wif - Signal is een lamp uit 1936 de Premi komt uit de jaren 70/80.Het geeft dan ook verwarring dat beiden lampen gestempeld zijn met het oude ''Heereseigentum'' logo aan de bovenkant .De Premi die in gebruik is geweest bij de Oosterijkse Bundesheer draagt tevens dit gelijke oude stempel .Dus laat je hierdoor nooit verleiden zodra er ''Heereseigentum'' op militair materieel staat, dit logo is nog steeds in gebruikt bij de Bundesheer in Oostenrijk, op klein materieel kleding leren broeken jassen ....ect en deze worden dan soms ten onrechte voor Wehrmacht materieel aangeboden...Maar er is natuurlijk ook materieel met dit stempel zoals op deze Wif lamp....ect en dan wel weer uit de (2WO) komt...Dus opletten!! het is maar dat je het even weet.

NB: En waarom zij dit oude stempel nog steeds handhaven daarop heb ik vooralsnog geen antwoord .

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 sep 2007, 23:38, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Hallo Custom,

Misschien een rare vraag, maar bestonden er ook "erzats"zaklampen?

Daar er vooral op het eind van de oorlog hard bezuinigd werd op metaal en je redelijk eenvoudig een zaklamp in elkaar kan knutselen als je en kartonnen doosje gebruikt. De reden dat ik het vraag is omdat ik dit ooit eens zelf gedaan heb en je dan heel eenvoudig met maar weinig middelen een heel effectief lampje kan maken.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@ Michhiel
Ik heb ze wel eens gezien zaklampen die geheel uit karton vervaardigd waren en of vanuit karton met leer bekleed..ect,maar dat was dan geen erzats materieel maar gewoon civiele hele vroege zaklampen uit begin 1900 ..Ik heb er ook geen weet van dat deze bestaan hebben voor miltaire doelende i..daarom zou het leuk zijn als iemand anders dat wel hier bevestigen kan.

NB:Ik weet wel dat er later in de oorlog ipv leer geperst karton werd gebruikt als erzats materiaal ook voor de zaklampen de leren aanhang (lussen) bv vooral bij de Zeiler & pertrix zaklampen waren veelal van geperst karton.
Plaats reactie