Wings van Sgt Grady L. Robbins na 63 jaar weer Airborne

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Wings van Sgt Grady L. Robbins na 63 jaar weer Airborne

Bericht door To Tall »

Op 20 september is het voor ons weer het moment om, naast operatie Market Garden en de bevrijding van Nijmegen, speciaal ook stil te staan bij de gewaagde oversteek van 82nd Airborne over de rivier Waal. Zoals een ieder weet die de het museum in Groesbeek wel eens bezocht heeft is dit een zeer hachelijke operatie geweest.

Afgelopen april, zijn mijn vrouw en ik naar Oklahoma geweest alwaar ik zoals al eerder verteld, een paratrooper opleiding heb gevolgd. Dit ter voorbereiding van het maken van historische sprongen, zoals die in Normandië ter herdenking van D-Day, operatie Market Garden hier in Nederland en Bastogne.

In juni zijn we naar Normandië gegaan en heb ik samen met ons demonstratieteam, het Liberty Jump Team, 3 herdenkingsprongen gemaakt, waarvan één nachtsprong.

Na mijn opleiding in de US wilde ik graag mijn sprongen opdragen aan een van de gesneuvelden die op het monument van de Waal oversteek vermeld staat. Omdat Sgt Grady Lee Robbins 504PIR HQ/3 uit Oklahoma kwam (waar ik mijn opleiding heb gehad) en hier op 23 jarige leeftijd zijn leven heeft gegeven voor onze vrijheid, is mijn keuze op hem gevallen. Door hem te herinneren, worden de anderen ook herdacht.

Samen met anderen zijn we op zoek gegaan naar zijn familie. Binnen één week hadden wij zijn 88 jarige zus Vela gevonden. Zij was zeer onder de indruk over alle zaken die rond het monument gebeuren en het feit dat de kinderen van de basisschool "De Oversteek" voor het monument zorgen.

Kijk ook eens op http://www.dday-veday.nl op de pagina 82nd Airborne Division tijdens Market Garden.

Om Grady te herdenken heeft zijn zus mij zijn silver Wings opgestuurd. Deze draagt hij ook op een foto, die ik eveneens gekregen heb. Die foto is gemaakt na de gevechten in Sicilië. Nu na 63 jaar gaan deze wings weer de lucht in want op 22 en 23 september wordt er ter nagedachtenis van operatie Market Garden gesprongen op de Ginkelse Hei, Driel en Groesbeek.

Dit jaar hebben veel Nederlandse re-enactors de stap gemaakt om ook een dergelijke opleiding te volgen via de Pathfinder Group. Dit resulteerd dan ook in een toename van het aantal springers en ik ben blij hen te mogen ontmoeten bij hun eerste demonstratiesprongen.

Zelf spring ik mee op Driel en ook op Groesbeek, als ik tenminste niet in een boom terecht ben gekomen in Driel. 8)


Datum: zaterdag 22 september 2007
Tijd : 11:30 u
Dropzone: Ginkelse Hei
Ter ere van de Britse Para's

Datum : zaterdag 22 september 2007
Tijd : 16:30 u
Dropzone : Driel
Ter ere van de Poolse Para's

Datum : zondag 23 september 2007
Tijd : 1e sprong 11:30 u
Tijd : 2e sprong 12:30 u
Dropzone : Groesbeek, Wylerbaan (bij het museum). Dit is Dropzone T, 82AB 505PIR.

Natuurlijk onder voorbehoud van weersomstandigheden en andere redenen waarom iets dergelijks gewijzigd zou kunnen worden.

Groeten,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Para droppings

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor het noemen van de data van de para droppings. Die para dropping bij Driel, zijn dat ook Poolse para's?
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Re: Para droppings

Bericht door To Tall »

asjemenou schreef: Die para dropping bij Driel, zijn dat ook Poolse para's?
Nee, dat zijn alleen leden van de Pathfinder Group en het Liberty Jump Team. Het is wel de Poolse DZ, of wat er van over is gebleven na alle bebouwing die erbij is gekomen.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Paradrop bij Groesbeek

Bericht door asjemenou »

Toch wel een beetje jammer dan. En bij Groesbeek? Zijn dat wel Amerikanen?
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Re: Paradrop bij Groesbeek

Bericht door To Tall »

asjemenou schreef:Toch wel een beetje jammer dan. En bij Groesbeek? Zijn dat wel Amerikanen?
Ook dat zijn leden van de Pathfinder Group en het Liberty Jump Team. Van de PFG weet ik het niet maar van ons team, het LJT, daar zitten Amerkanen bij actieve militairen en ook bijvoorbeeld een Korea veteraan die meespringt op Driel en Groesbeek.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Liberty Jump Team

Bericht door asjemenou »

Springen de leden van het Liberty Jump Team wel in authentieke kledij of niet?
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Het is de bedoeling om in M43, M42 reenforced of in het uniform van aktieve dienst te springen. Dat is de regeling die PFG heeft.

Het Liberty Jump Team springt in M42 re-enforced. Dit is correct, aangezien diverse compannys van de 504PIR bij operatie MG deze droegen.

Of we ook met webbing springen, wat wij bij het Liberty Jump Team normaal gesproken wel doen, is afhankelijk van de Jump Master en weten we pas wanneer we gaan springen.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Re: Para droppings

Bericht door Jumposaurus »

asjemenou schreef:Bedankt voor het noemen van de data van de para droppings. Die para dropping bij Driel, zijn dat ook Poolse para's?
Er stonden poolse reenacters en ik heb als Poolse para gesprongen. Ik heb met Polen gesproken en zij willen volgend jaar meespringen.

voor een snuifje sfeer zie link nr 1 ben ik
http://www.pararesearchteam.com/Events/ ... el-05.html
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Para droppings

Bericht door viny »

Jumposaurus schreef:
asjemenou schreef:Bedankt voor het noemen van de data van de para droppings. Die para dropping bij Driel, zijn dat ook Poolse para's?
Er stonden poolse reenacters en ik heb als Poolse para gesprongen. Ik heb met Polen gesproken en zij willen volgend jaar meespringen.

voor een snuifje sfeer zie link nr 1 ben ik
http://www.pararesearchteam.com/Events/ ... el-05.html
Je bedoelt Poolse veteranen? :lol:
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Re: Para droppings

Bericht door Jumposaurus »

viny schreef:
Jumposaurus schreef:
asjemenou schreef:Bedankt voor het noemen van de data van de para droppings. Die para dropping bij Driel, zijn dat ook Poolse para's?
Er stonden poolse reenacters en ik heb als Poolse para gesprongen. Ik heb met Polen gesproken en zij willen volgend jaar meespringen.

voor een snuifje sfeer zie link nr 1 ben ik
http://www.pararesearchteam.com/Events/ ... el-05.html
Je bedoelt Poolse veteranen? :lol:
Ja natuurlijk, ook zij hebben in Bosnie en Irak gezeten, waar zat jij?
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Plaats reactie