Duits Gasmasker

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Duits Gasmasker

Bericht door rutger »

Hallo,

ik ben misschien van plan om dit Duitse gasmasker te kopen. Naar mijn mening is de hele set origineel. Is er iemand die mij dit kan bevestigen? Excuses voor deze enige en niet al te beste foto:

Afbeelding

Mvg,

Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Duits gasmasker

Bericht door asjemenou »

Zo op het eerste gezicht lijkt de set wel OK maar ik zou toch wat meer foto's opvragen als ik jou was. Stel dat bijvoorbeeld de gasmaskerbus een naoorlogse GM55 versie is.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Riemen en gasmasker lijken me al goed.
De meest oplijkende gasmaskers( Naoorlogs ) Zijn gemaakt van een soort van leer en de filters hebben 1 groot gat aan de onderkant maar dit hadden sommige wo2 gasmaskers ook?

De riemen worden meestal ''verfaked'' door er groenen op te zetten.
Dit zijn DDR of BSW ofzoiets welke periode ze afkomen is me onduidelijk maar in ieder geval geen wo2.

De orginele zijn namelijk geel.



@ Asjemenou : Heb je misschien een foto van zon bus ik ben wel eens benieuwd.
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

GM54

Bericht door asjemenou »

Michael_Wittmann schreef:@ Asjemenou : Heb je misschien een foto van zon bus ik ben wel eens benieuwd.
Ik bedoel eigenlijk de GM54 (Ik dacht dat het de GM55 was). Dit naoorlogse Duitse gasmasker is zeer sterk gelijkend op de GM38, zie; http://gasmasklexikon.com/Page/Start01.htm .

Afbeelding

De gasmaskerbussen voor het GM54 zijn meer legergroen dan de WOII uitgave's en zijn bekleed met een groene stof. Ik heb ze ook wel eens zonder deze groene stoffen bekleding gezien. Daarom is het altijd goed om zo'n gasmaskerbus te controleren op z'n fabricagedatum (dat kan je vanaf een foto dus niet doen). Deze vindt je in het deksel van het opbergvak voor de anti condensschijven. Het GM54 gasmasker is ook van groen rubber gemaakt. Net als bij de GM38 kan je bij de GM54 de fabricagedatum o.a. op de glazen vinden. Het is sowieso verstandig om zo'n gasmasker+ bus bij een eventuele aankoop goed te controleren op fabricagedata.
De groene draagbanden voor de gasmaskerbus waar jij het over hebt zijn inderdaad vaak afkomstig van de gasmaskerbussen voor de GM54 of de GM62.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Bedankt Asjemenou en Michael_Wittman. Dat van die GM54 is voor mij ook nieuw. Bedankt voor de tips. Ik heb nog wel om foto's gevraagd bij de verkoper maar ik denk toch dat ik hier maar mijn handen van af trek.
Nogmaals dank!

Mvg,

Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bundesgrenzschutz

Bericht door asjemenou »

rutger schreef:Bedankt Asjemenou en Michael_Wittman. Dat van die GM54 is voor mij ook nieuw. Bedankt voor de tips. Ik heb nog wel om foto's gevraagd bij de verkoper maar ik denk toch dat ik hier maar mijn handen van af trek.
Nogmaals dank!

Mvg,

Rutger
Ik wil natuurlijk niet beweren dat de bus en het gasmasker geen WOII aanmaak kan zijn maar oppassen met één zo'n foto en met een leuk verkooppraatje blijft het natuurlijk wel. Er wordt nogal eens wat naoorlogs Duits spul verkocht als WOII zijnde. Wees dus op je hoede en dan heb ik nog niet eens over replica's.

Afbeelding

Voorbeeldje. Op het eerste gezicht lijken dit wel soldaten van de Duitse Wehrmacht maar in werkelijkheid zijn dit ambtenaren van de Bundesgrenzschutz, welke werd opgericht in 1951. Ik meen dat de foto uit 1953 komt.
Op de volgende website staan nog enkele voorbeelden van vroege Bundesgrenzschutz uitrusting en over de geschiedenis van dit onderdeel; http://de.wikipedia.org/wiki/Bundesgrenzschutz .
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

alleen zijn de riemen niet origineel aan dit gasmasker gezet, het korte riempje zit meestal origineel aan de bus, de lange riem werd na de oorlog civiel vaak doorgebruikt voor van alles en nog wat.
Aangezien deze riem aan deze bus een andere kleur heeft dan de korte is deze er waarschijnlijk later aangezet.
Plaats reactie