Monument voor Amerikaanse WOII-veteranen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Monument voor Amerikaanse WOII-veteranen

Bericht door Roel R. »

Monument voor Amerikaanse WOII-veteranen

WASHINGTON - Ruim 140.000 mensen, onder wie duizenden veteranen uit de Tweede Wereldoorlog, hebben zaterdag in Washington de officiële inwijding bijgewoond van het nationale monument van die oorlog. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNN gemeld.


Het monument is een eerbetoon aan de 16 miljoen Amerikanen die hebben gediend in de strijd tegen Duitsland, Italië en Japan. Op een boogvormige vrijheidsmuur staan 4000 sterren, die de 400.000 Amerikanen symboliseren die in de oorlog zijn gesneuveld.

President George Bush hield een toespraak, waarin hij het gedenkteken prees als een passend eerbetoon. Hij sprak na acteur Tom Hanks, die veel invloed had op het bijeenbrengen van het geld voor het monument. Onder de aanwezigen was ook de vader van de president, George H.W. Bush, zelf ex-president en in 1943 de jongste piloot van de marine.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Er waren een geruim aantal belgische jongeren aanwezig, die mee mochten met de Belgische veteranendelegatie. Waarom ze mij niet hebben gecontacteerd is mij een raadsel :)
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

De genoemde President George Bush is trouwens Bush senior. Die was boordschutter in WO2, dit in tegenstelling to junior die dienst in Vietnam ontliep door de connecties van pa.

John F. Kennedy gebruikte de connecties van zijn pa juist om wel te kunnen dienen. Hij was commandant van een torpedoboot. Zijn oudste broer Joe sneuvelde als commandant van een bommenwerper.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Bush senior was toch piloot van een Avenger in de Pacific? Hij is een keer neergeschoten en toen is-ie geloof ik opgepikt door een Amerikaanse onderzeeër. Zoiets heb ik ooit eens op Discovery Channel gezien.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zijn medebemanningsleden zijn toen krijgsgevangen gemaakt door de Japanners en vervolgens opgepeuzeld. Bush zelf is kunnen ontsnappen. Ik heb daar nog wel ergens een artikeltje van, als er meer info nodig is zoek ik het wel even op.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Don't bother, ik heb al iets gevonden:
George Bush Sr Is No
WWII Hero
By John S. McDonald
1-1-04


I am an 82 year old Navy pilot and I am outraged at television's depiction of George Bush Sr.'s Pacific experiences. Now, I hear a book is forthcoming - Unbelievable!!

I was in the Pacific at the same time as Bush and flew the same Avenger airplane. A small room in the rear of the Avenger was occupied by the radioman. The gunner went through the room to get up to his turret. Both wore a harness to which a chest type parachute could be attached - The gunner had to come down out of the turret to put on his chute.

Bush said he was hit by anti-aircraft fire and the plane caught fire. Bush's squadron was primarily used for patrol and saw very little combat. Bush claimed he warned the crew, over the intercom, to get out - got no answer and he could not yell back because of the armor plate behind him.

He decided they were dead, so he bailed out. First, he failed to say he switched his mike from radio to intercom. Then being blocked by the armor is a bold faced lie! There was a sizable gap on either side of the armor. I used this space to call to my crew several times.

The tough old Avenger simply did not catch fire!! It had self sealing gas tanks. In six months of operations, I never saw an Avenger catch fire. If the oil or hydraulic systems were damaged, great clouds of white smoke would stream out of the planhe. I have no idea how many times i saw planes returning to their carriers trailing smoke but never a fire.

What really happened? It was the pilots job to hold the plane level and slow it down so the crew could get out. Most certainly, the radioman was helping the gunner with his chute when Bush panicked and left the plane. Then the plane rolled into a dive giving the crew no chance. This story went through the fleet and all the Avenger pilots i knew were shocked at what they heard. I heard speculation of a Courts-Martial.

Bush was very young. By his own admission, he reacted under stress. It is terrifying to have the cockpit fill with smoke. Possibly, he can be excused for reacting to fear and accepting it as another war time tragedy - but he has been glorified on the History channel, a book is being published, and worst of all, an aircraft carrier is to be named for him. This is unbelievable!! Bush performed badly and was certainly no hero.

John S. McDonald
Bron: http://www.rense.com/general47/hero.htm

Zelfs Discovery Channel is dus niet 100% betrouwbaar...
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Hmmm, ik herinner me ook iets van boordschutter. Wellicht een career-switch tijdens de oorlog?

BTW, regel 1 bij het onderzoeken van historische gebeurtenissen: vertrouw nooit op History Channel, Discovery, etc. De onzin die zij al uitzonden is werkelijk indrukwekkend.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Haha ik vind dat wel mee vallen het grootste gedeelte?
maar noem eens voorbeeld van de groooote onzin?
Starting up again
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Gewoon een voorbeeld, okay. Onlangs zag ik ze de Kreis Schulze-Boysen-Harnack nog zondermeer vewarren met de Rote Kapelle. Alsof dit één en dezelfde organisatie was.
Plaats reactie