Garand bajonet schede...

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

rutger schreef:Ik zou zeggen dat het een USMC belt is. Tijdens WO2 werd de Springfield M1903 gebruikt door USMC troepen dus waren er ook oorlogse producties nodig.
De sluiting is WO1.
CAN DO
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het is een Cartridgebelt, Mounted, M1910. Deze werden tijdens WO2 ook gebruikt. In feite is een M23 Garandbelt een verbeterde M1910 cartridgebelt. Weet je zeker dat deze WO2 gedateerd is? Deze werden overigens nog wel na WO1 geproduceerd, maar of dat na 1923 het geval is? Geen idee. Overigens was het met de M24 Cartridgebelt zeer wel mogelijk zowel Garandclips als Springfieldstrips te dragen, in het geval met strips voor de Springfield werden deze gewoon vastgezet met de canvas strip met drukknoop die je in de M23 belt vindt. Maar ik geloof dat we nu redelijk offtopic zijn.. ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M1 bajonet + munitiegordel

Bericht door asjemenou »

Nu begin ik toch echt te twijfelen aan de fabricagedatum van de munitiegordel jongens. Ik kan het momenteel ook niet controleren want de munitiegordel zit ergens ingepakt in een doos. Net als de rest van mijn verzameling. Dit vanwege mijn verhuizing.
Zoals eerder gezegd, de munitiegordel is afkomstig van een verzamelaar die hem op zijn beurt heeft gehad van een oud marinier die o.a. in Nederlands Indië heeft gediend tijdens de politionele acties.
Toen ik de munitiegordel kreeg wist ik niet precies wat voor een gordel het precies was. Ik heb dus later ook begrepen dat er een pistoolmagazijn aan de gordel behoort. Is dit type munitiegordel nog veel voorkomend?
Seabee, fijn dat ik nu weet waar voor die kleine groene tasjes dienen.
Volgens mij gaan we flink off topic wat de munitiegordel betreft maar ik heb ook nog wel wat vragen over de Garand M1 bajonet.
Ik lees in de eerdere reacties over de gevlamde bom, welke op de bajonetschede staat afgebeeld. Is dit standaard voor een WOII gedateerde M1 bajonet? Zijn er sowieso nog meer WOII modellen van de M1 bajonet bekend? Ik ken wel de (ingekorte) M-1942 versie.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Re: M1 bajonet + munitiegordel

Bericht door Michiel M. »

asjemenou schreef:Zijn er sowieso nog meer WOII modellen van de M1 bajonet bekend? Ik ken wel de (ingekorte) M-1942 versie.
http://www.ww2-eto.com/forum/index.php?topic=136.0 :wink:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M1 bajonet + munitiegordel

Bericht door asjemenou »

Michiel M. schreef:
asjemenou schreef:Zijn er sowieso nog meer WOII modellen van de M1 bajonet bekend? Ik ken wel de (ingekorte) M-1942 versie.
http://www.ww2-eto.com/forum/index.php?topic=136.0 :wink:
Bedankt voor de link Michiel M. alleen werkt hij niet bij mij. Ik ben namelijk geen lid van het ww2-eto forum. Hoe kan ik nu zien wat je precies met je link bedoelt?
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Er staat een uitleg van welke soorten garandbajonetten er zijn gebruikt. Heb in ieder geval de links even voor je gekopieerd die er staan weergegeven:

link 1

link 2

Wat screenshots van de betreffende pagina en dan de belangrijkste onderdelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Re: M1 bajonet + munitiegordel

Bericht door Michiel M. »

asjemenou schreef:
Michiel M. schreef:
asjemenou schreef:Zijn er sowieso nog meer WOII modellen van de M1 bajonet bekend? Ik ken wel de (ingekorte) M-1942 versie.
http://www.ww2-eto.com/forum/index.php?topic=136.0 :wink:
Bedankt voor de link Michiel M. alleen werkt hij niet bij mij. Ik ben namelijk geen lid van het ww2-eto forum. Hoe kan ik nu zien wat je precies met je link bedoelt?
Graag gedaan. Misschien moet je eens overwegen lid te worden.
Erg handig voor al je US vragen! :wink:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Plaats reactie