Laat je Nederlandse Collectie zien

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Inderdaad :P
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Sorry :oops: :)
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Je ziet wel eens wat over het hoofd he ;)
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Bericht door Madman »

Goededag allemaal,

Erg veel interesant te zien hier!! Maar ik heb een vraagje, ik heb 2 nederlandse helmen ( foto's volgen) maar hoe herken ik welk model het is. Ik begrijp dat erg verschillende modellen geweest zijn zoals m-34 en m-28. Ik zal ook foto's plaatsen van een paar originele vliegtuig instrumenten van nederlandse toestelen.
Overigens ook leuk om te hebben: http://www.landsverk-m38.nl


Met vriendelijke groet,

Mathieu
http://www.fokker-g1.nl
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Hallo,
Hier is een topic waar je al je Nederlandse helmen vragen kan stellen: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=15434&start=0
Nu effe geen tijd anders had ik het je al uitgelegd.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Volgens mij zijn er van de Nederlandse legerhelmen eigenlijk 2 groepen: de ene groep lijkt een beetje op de Engelse helmen en de andere groep heeft een plaat.
Beide groepen hebben ook weer 2 modellen: bij de 1e groep de M.16 en de M.22, bij 2e groep de M.28 en M.34.
De precieze verschillen tussen die modellen weet ik niet.
Op http://www.leger1939-1940.nl staan er in ieder geval een paar.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Bijna goed, ik heb nu wel effe tijd dus ik zal het even uitleggen in het helmentopic: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=15434&start=0
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Bericht door Madman »

Hoi,

Hierbij 2 foto's van hoogte meters welke ik het afgelopen jaar heb weten te bemachtigen.

Afbeelding

Deze is gemaakt door de firma Pioneer is werd gebruikt in de Brewster Buffalo van de KNIL.

Afbeelding

Dit is een hoogte meter uit een Fokker T.8W van de marine luchtvaartdienst en is vervaardigd door de Duitse firma Askania.

Voor oorlogs geleverde instrumenten zijn gemakelijk te herkenen aan de Nederlandse tekst en de metrische eenheden.

Groeten,

Mathieu. :lol:
http://www.fokker-g1.nl
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Mooi!
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Even snel een vraagje, Nederlandse schuitjes, voor hoeveel gaan die ongeveer? En dan heb ik het over een buitenmodel gladde stof.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Een euro of 40!
Deas Gu Cath
evanwijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006, 10:06

Re: M95 karabijn No.5

Bericht door evanwijk »

Dat die bajonet ooit van een wielrijder is geweest is uiterst onwaarschijnlijk. De draaglus van de bajonetschede van de wielrijderskarabijnbajonet was af fabriek ingekort zodat de bajonet hoger aan de koppel kwam te hangen om te voorkomen dat de lange bajonet tussen de spaken kon komen. Bovendien was bij de wielrijdersschede het zekeringsriempje aan de bovenkant bij de koppeldraaglus gemonteerd. De bajonet die we hier zien is een artilleriebajonet.
asjemenou schreef:In mijn militariaverzameling heb ik ook nog wel iets van Nederlandse vooroorlogse militaria.

Afbeelding

Grappig om te vermelden is dat dit bajonet afkomstig is van een voormalige wielrijder! Deze heeft het bajonet na de meidagen van 1940 achterover gedrukt. Dat uitgereikte bajonetten niet altijd nummergelijk waren aan de bijbehorende schede daarvan is dit bajonet een mooi voorbeeld. Bajonet en schede zijn niet nummergelijk maar zijn destijds wel zo aan de wielrijder uitgereikt. Dit bajonet behoort overigens niet op de M95 karabijn No.5. Op de No.5 behoort het M95 bajonet voor het geweer.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M95 bajonetschede

Bericht door asjemenou »

Het is inderdaad een artilleriebajonet voor de M95 karabijn. Dit ben ik helemaal met je eens. En toch is de bajonet met schede afkomstig van een oud wielrijder. Wat overigens niet geldt voor de karabijn. Ik heb de bajonet met schede destijds met wat andere zaken van hem persoonlijk gekregen. Waaronder zijn kraagemblemen van het regiment Wielrijders. Bij het verkrijgen van dit soort zaken vraag ik ook altijd naar de achtergrond/geschiedenis ervan. Deze verhalen documenteer ik vervolgens. Het verhaal van dit bajonet is dat hij hem destijds zo uitgereikt heeft gekregen. De bajonet en schede zijn overigens niet nummergelijk. De praktijk leert dan dus ook dit niet altijd het geval behoeft te zijn. Volgens zijn zeggen heeft hij er destijds een lusje aangemaakt (zie foto) zodat het bajonet niet schommelde wanneer hij op de fiets zat. Een onofficiële improvisatie van zijn hand dus.
Tijdens de meidagen van 1940 heet hij in de omgeving van Rotterdam gezeten. Actie heeft hij nauwelijks gezien. Na de capitulatie heeft hij kans gezien om zijn karabijn en bajonet achterover te drukken. De karabijn met bajonet zijn later ingezet bij de verzetsgroep waarvan hij deel uitmaakte. Na de bevrijding heeft hij de karabijn ingeleverd. De bajonet heeft hij gehouden.
Ik ken inderdaad de wielrijdersvariant van de M95 bajonetschede. Volgens de officiële richtlijnen dus gemaakt voor en verstrekt aan de wielrijders. Wij als verzamelaars willen het altijd volgens het boekje doen maar hoe was de praktijk? Uitgaande van het verhaal van de persoon van wie ik de bajonet heb gekregen zijn er dus ook artilleriebajonetschedes bij de wielrijders terecht gekomen. Is dat een grote partij geweest of is dit incidenteel geweest? Helaas kan ik de beste man niets meer vragen over de bajonet. Hij is al ruim 15 jaar geleden overleden. Ik ken nog iemand die destijds ook bij de wielrijders heeft gediend. Ik wil deze man nog eens bezoeken omdat ik zelf nog wat vragen heb over de M95 karabijn. Gelukkig is deze persoon nog goed bij de tijd en zal hem dan eens vragen of wat hij nog weet over zijn bajonet. De kans bestaat natuurlijk dat hij wel zo'n wielrijdersbajonetschede had.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Even een compleet plaatje en even een plaatje met mijn laatse aanwinst.
De sam brown koppel.
Broek is onder officiers em noet op temijn worden vervangen voor offociers met rode bies en medaille trouwen dienst moet worden vervangen voor een jeneverkruis.

Afbeelding
Afbeelding
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hier staat mijn onderscheidingencollectie waartussen stukken uit woII zoals een groep van een Engeland vaarder en Prinses Irene man,

http://onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?t=150
Plaats reactie