reacties

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Jumposaurus schreef:Je gebruikt niet andermans naam net zo min als rangen die je niet verdient hebt en zeker geen rang als Brigadefuhrer. Hou de site zuiver.
To Tall schreef:Ik geloof niet dat ik ergens iemand ergens van beschuldigd heb. Het topic ging m.i. over de vraag of de keuze voor een avatar kwetsend kon zijn voo anderen, of de avatar een verkeerde uitstraling over de persoon die dat kiest kan geven m.a.w. dat de persoon die bijv. een bad guy kiest daarmee misschien wel de indruk kan wekken met die bad guy het eens te zijn.
Het topic gaat niet over de vraag of een avatar of forumnaam kwetsend is als het om een historisch figuur gaat, maar over de stelling dat een avatar of forumnaam kwetsend zou zijn als het om een historisch figuur gaat.
Als iemand 'Adolf Hitler' of 'Josef Mengele' als forumnaam wil voeren wel ja, maar ik ken op dit forum geen forumnamen die niet door de beugel kunnen. Toch wordt ieder forumlid dat niet zijn eigen naam voert, verdacht gemaakt van onfatsoenlijk gedrag.

Bovendien heb je het over bad guys, alsof er een duidelijk onderscheid te maken is tussen goede en slechte mensen. Het onderscheid tussen goede en slechte handelingen is vaak al moeilijk te beoordelen. Laat staan dat het mogelijk is een zuiver oordeel te vellen over mensen die getekend worden door een veelheid aan handelingen. Is er volgens jou een duidelijke onderscheid tussen good guys en bad guys? En dus een duidelijk onderscheid van mensen met wie je je zou mogen identificeren en van mensen met wie je dat niet mag?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Bad Guy: daarmee bedoel ik inderdaad mensen waarvan bewezen is of aangenomen wordt dat zij zeer kwalijke zaken op hun naam hebben staan.
Sommige daarvan zijn duidelijke bad guys en andere niet. Ik ga niet over die verdere kwalificatie, dat moet ieder voor zich maar uitmaken.

Voorts heb ik niemand verdacht gemaakt van onfatsoenlijk gedrag en stel ik ook nergens dat je niet een bepaalde avatar mag nemen. Ik stel wel de vraag of het een goed idee is om wel een bad guy (of zo je wil een vermeende bad guy) als avatar te nemen.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Je stelt dat ieder voor zich mag uitmaken of die een ander als bad guy kwalificeert of niet. En tegelijkertijd beoordeel je dat als iemand een avatar neemt van iemand die in jouw ogen een bad guy was, dat forumlid daar bewust van moet zijn (en dus moest weten dat het een bad guy was).

Ik vind dat tegenstrijdig.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

okke schreef:Je stelt dat ieder voor zich mag uitmaken of die een ander als bad guy kwalificeert of niet. En tegelijkertijd beoordeel je dat als iemand een avatar neemt van iemand die in jouw ogen een bad guy was, dat forumlid daar bewust van moet zijn (en dus moest weten dat het een bad guy was).

Ik vind dat tegenstrijdig.
Okke,
Dat zeg ik nergens.
Wanneer je mijn reacties leest, dan kun je concluderen dat ik dat niet stel. Wat ik wel probeer te stellen is dat je goed moet nadenken over welke avatar je kiest en of de keuze die je maakt jouw niet op enigerlij manier kan schaden nu of in de toekomst.

Het is net zoiets als het dragen van een oorbel. 30 jaar geleden was dat nog steeds eigenlijk not done. Ja, iedereen zei wel dat het moest kunnen, maar wanneer je dan vervolgens ging soliciteren of een stageplek zocht werd je er toch niet voor aangenomen. Zelfs niet als de oorbellen uit waren want dan waren toch nog de gaatjes zichtbaar. De reactie van die werkgever (houtindustrie) is werkelijk volkomen debiel te noemen, ben ik helemaal mee eens, maar zo zijn mensen nu eenmaal.

Snap je nu dat ik bedoel dat ogenschijnlijk onschuldige zaken, later vervelende gevolgen kunnen hebben?

Ik veroordeel dus niet, maar wil graag dat eenieder daar over nadenkt.

Alles wat je op het net doet, blijft op het net "rondzweven". Programmatuur om deze electronische vingerafdrukken te achterhalen worden steeds beter en ook makkelijker te verkrijgen.

Stel nu, dat je een bad guy neemt als avatar. Dan is mijn vraag kan dat later het zelfde effect hebben als zo'n 30 jaar geleden iemand met dat oorbelltje?

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

To Tall schreef:Stel nu, dat je een bad guy neemt als avatar.
To Tall schreef:Ik ga niet over die verdere kwalificatie, dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
Hoe kan de persoon op de avatar van iemand een bad guy zijn, als de kwalificatie bad guy/good guy door ieder voor zich uit te maken is?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

Okke,

je snapt mijn punt geloof ik niet helemaal ( en dit zet ik nu zeer genuanceerd neer :wink: ). .
Kun je je voorstellen dat een naam en avatar van een figuur als Bomber Harris - die over het algemeen door "ons" geallieerden als oorlogsheld wordt gezien - bij Nederlanders met Duitse voorouders ook - wederom genuanceerd - gemengde gevoelens kan oproepen.
Daarnaast kunnen we bij bepaalde acties en uitspraken van Winston Churchill ook onze vraagtekens zetten, ook al was hij m.i. de drijvende kracht achter het ineenstorten van het Derde Rijk.

Natuurlijk zijn er diverse gradaties van algemene aanvaardbaarheid van plaatjes en namen, maar waar jij in jouw reactie tov mij mee bezig bent is ongenuanceerd mijn duidelijke voorbeelden afschieten terwijl je totaal aan mijn punt voorbijgaat...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

... en wat is jouw punt dan? Natuurlijk hebben de 'actors' van de Tweede Wereldoorlog handelingen verricht waar men (nu) vraagtekens bij zet. Sommigen zoveel handelingen dat hun naam nog bezoedelt is en het misschien wel altijd zal blijven.
Mag je een forumnaam gebruiken die niet jouw eigen naam is, maar de naam van een historisch figuur? Het punt wat geschetst wordt is dat dit niet mag, tenzij de persoon in kwestie een 'good guy' is.

Het probleem is dat je niet kan bepalen wie good guy is en wie niet. Dus moet je stellen dat het gebruiken van de naam van een historisch figuur als forumnaam niet is toegestaan. Óf je moet stellen dat het wel is toegestaan (op enkele duidelijk kwetsende namen als Adolf Hitler en Josef Mengele na).
Waarom militaire leiders als Zhukov, Guderein of Patton niet als forumnaam gebruikt mogen worden, ontgaat mij. Het is maar een forumnaam; je kan op die naam echt geen paspoort aanvragen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

To Tall schreef: @iedereen
M.i. zijn de vragen en opmerkingen die gesteld zijn door Jumposaurus en later ook door mij, gewone vragen, die niemand veroordelen, maar die tot nadenken aan kunnen zetten over het feit dat soms dingen ongewenste (neven)effecten hebben. Maar nu gaat de discussie ineens over of iemand die dit of dat doet wel of niet re-enact? Ik vindt dat jammer want nu loopt iedereen voorbij aan de vragen en opmerkingen waarmee Jumposaurus dit topic begon.
Volgens mij hebben wij een heel verschillende beginpost gelezen. In die beginpost zegt ie iets over respectvoller met elkaar omgaan, dat kan iedereen uitkramen. Nog steeds barst deze beginpost van de man op man toespelingen, en nog steeds heeft Jumposaurus het nut van zijn uitspraken niet verklaard. Noch in PB, noch in dit topic.

En daarbij sluit ik me volledig aan bij Zhukov. Wie zijn jullie om te beslissen of een nickname, onderschrift of avater zuiver is?

Kortom: Graag wat verduidelijking van Jumposaurus zijn kant, tenzij hij Too Tall graag voor zich laat spreken.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

mannerheim schreef: En daarbij sluit ik me volledig aan bij Zhukov. Wie zijn jullie om te beslissen of een nickname, onderschrift of avater zuiver is?
Waar lees jij dat ik iets voor je beslis?
mannerheim schreef: Kortom: Graag wat verduidelijking van Jumposaurus zijn kant, tenzij hij Too Tall graag voor zich laat spreken.
Zoals je kunt lezen in de verschillende reacties van Jumposaurus en mij, zijn onze standpunten hierin niet gelijk en spreekt hij voor zich. De insteek van Jumposaurus over de avatar is de zijne en ik denk dat ik in diverse berichten zeer duidelijk heb gemaakt wat mijn insteek is.

Nergens lees jij in mijn reacties dat je een bepaald avatar niet mag kiezen.

Ik denk dat mijn uitleg, die ik diverse malen op een andere manier heb proberen te formuleren, voldoende moet zijn. Misschien een idee om van tijd tot tijd de posts van iemand in een topic op een rij te zetten en te lezen zonder alle andere reacties, misschien ontdek je dan wat iemand bedoeld.

Nog even over de beginpost, als je vindt dat Jumposaurus iets niet duidelijk heeft gemaakt, wat let je dan om hem vragen te stellen.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

mannerheim schreef:
To Tall schreef: @iedereen
M.i. zijn de vragen en opmerkingen die gesteld zijn door Jumposaurus en later ook door mij, gewone vragen, die niemand veroordelen, maar die tot nadenken aan kunnen zetten over het feit dat soms dingen ongewenste (neven)effecten hebben. Maar nu gaat de discussie ineens over of iemand die dit of dat doet wel of niet re-enact? Ik vindt dat jammer want nu loopt iedereen voorbij aan de vragen en opmerkingen waarmee Jumposaurus dit topic begon.
Volgens mij hebben wij een heel verschillende beginpost gelezen. In die beginpost zegt ie iets over respectvoller met elkaar omgaan, dat kan iedereen uitkramen. Nog steeds barst deze beginpost van de man op man toespelingen, en nog steeds heeft Jumposaurus het nut van zijn uitspraken niet verklaard. Noch in PB, noch in dit topic.

En daarbij sluit ik me volledig aan bij Zhukov. Wie zijn jullie om te beslissen of een nickname, onderschrift of avater zuiver is?

Kortom: Graag wat verduidelijking van Jumposaurus zijn kant, tenzij hij Too Tall graag voor zich laat spreken.
Met deze voor mij laatste reactie op dit topic wil ik deze discussie afsluiten want zo langzamerhand gaat het nergens meer over. Verder kan ik echt wel voor mij zelf antwoorden, maar ook ik ben niet verantwoordelijk voor iemand anders zijn postings, waar ik het ook lang niet altijd mee eens ben.
In deze hele discussie is het uitgangspunt van het hele topic verwaterd tot een heen en weer gepost waarin de samenhang der dingen soms ver te zoeken is.

Ik wil eerst even een aantal dingen stellen.
Ik heb het nooit gehad over of een avatar wel of niet zuiver is. Ik ben er ook niet voor om een naam of avatar te verbieden. Dat is een persoonlijke keuze. Ik vind wel dat je als je een bepaalde naam of avatar kiest je rekening moet houden met reacties. Wat ik in het begin gesteld heb is dat ik (en dan bedoel ik mezelf) het in zijn algemeenheid niet vind kunnen dat je jezelf de naam geeft van een persoon die je niet bent. Verder jezelf ook een rang of titel aanmeet die je niet hebt. Dat geld trouwens niet alleen voor dit forum, maar voor vele andere fora. Het is net of men tegenwoordig in Nederland zichzelf wil verstoppen, maar wel andere mensen wil prikkelen. Mijn posting heeft als enig doel gehad en heeft dat nog steeds mensen over dit soort dingen na te laten denken. Maar kennelijk kan dat niet zonder dat mensen zich aangevallen voelen of allerlei niet ter zake doende dingen erbij halen. Verbieden wil ik het al helemaal niet, dat vind ik nutteloos. En of het nut heeft ach laten we daar geen discussie over starten want anders dan kun je dat wel bij een heleboel topics die vraag stellen. Laten we het hierbij houden en mensen die nog geen genoeg hebben kunnen me een PB sturen.
Sluiten graag.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Jumposaurus schreef:Het is net of men tegenwoordig in Nederland zichzelf wil verstoppen, maar wel andere mensen wil prikkelen. Mijn posting heeft als enig doel gehad en heeft dat nog steeds mensen over dit soort dingen na te laten denken.
Dus jezelf voordoen als een fictieve dinosaurussoort is geen verstoppen en het gebruiken van de naam van een voor jou historische belangrijk persoon wel.
Heb je er wel eens over gedacht je forumnaam te laten wijzigen in je eigen naam?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

okke schreef:
Jumposaurus schreef:Het is net of men tegenwoordig in Nederland zichzelf wil verstoppen, maar wel andere mensen wil prikkelen. Mijn posting heeft als enig doel gehad en heeft dat nog steeds mensen over dit soort dingen na te laten denken.
Dus jezelf voordoen als een fictieve dinosaurussoort is geen verstoppen en het gebruiken van de naam van een voor jou historische belangrijk persoon wel.
Heb je er wel eens over gedacht je forumnaam te laten wijzigen in je eigen naam?
Ja hoor, lees begin van Topic vom Pratt daarom wijzig ik mijn naam niet. Hij is in ieder geval fictief en de foto ben ik zelf dus let it be Okke......is dat je eigen naam :) Voor mij case closed.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Voor dit topic op slot, nog een paar vragen aan Jumposaurus:

Je schrijft over respectvoller met elkaar omgaan: vind je dit niet een beetje hypocriet aangezien je duidelijk op bepaalde personen op dit forum doelt in je beginpost?

Wat heb je willen bereiken met dit topic, op het oproepen van woede en het jezelf belachelijk maken, na?

Wat wil je ons nou vertellen?

En wat hebben mijn interesse in Dixie (het onderschrift wat daarmee verband houdt) en de discussie tussen TT en mij te maken met jouw boodschap aan de lezers?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

mannerheim schreef:Voor dit topic op slot, nog een paar vragen aan Jumposaurus:

Je schrijft over respectvoller met elkaar omgaan: vind je dit niet een beetje hypocriet aangezien je duidelijk op bepaalde personen op dit forum doelt in je beginpost?

Wat heb je willen bereiken met dit topic, op het oproepen van woede en het jezelf belachelijk maken, na?

Wat wil je ons nou vertellen?

En wat hebben mijn interesse in Dixie (het onderschrift wat daarmee verband houdt) en de discussie tussen TT en mij te maken met jouw boodschap aan de lezers?
Lees alles nog maar eens goed door en ga er eens over nadenken, het staat er allemaal.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik begrijp de post van Mannerheim! We zijn der nix beter van geworden.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie