Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Wederom erg interessant en informatief custom!! :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze info is ook wel intressant om te weten voor ons verzamelaars.

Regelmatig kom je materieel uit de (2WO) tegen waarop dan hamerslagverf kan zitten bv) op richtmiddel - instrumenten - kijkers - zaklampen.....ect vooral (Zeiss & leica ) gebruikte vaak deze ruwe hamerslagverven op haar instrumenten.De verzamelaar hoor je dan vaak zeggen - denken heee.. daar zit hamerslagverf op dat is dan zeker van na de oorlog.... :roll: !! Ik heb hier enkele zaklampen liggen uit de (2WO) die met originele hamerslag zijn voorzien, onlangs heb ik eens navraag gedaan bij het Sikkens museum wanneer of deze verven voor het eerst zijn toegepast...dit was het antwoord.

De Hamerslagverf is op cellulose basis en kan op een minder afgewerkte ondergrond worden aangebracht.Sikkens Nederland maakte als eerste in Nederland vanaf 1928 dit soort verven in een speciale fabriek.Het idee en recept komt ongetwijfeld uit de (VS) en England vandaan die al voordien op grote schaal na 1918 volop celluloselakken maakten waaronder ook hamerslag..deze kwam voort dankzij de overtollige nitrocellulose voorraden vanuit de (2WO) die in deze lakken verwerkt zitten....weer wat bijgeleerd :idea: !!

NB: Ik zal morgen enkel afbeeldingen maken onder de microscoop met 35 x vergroting van de hamerslag en cellulose verfstructuren op (2WO) zaklampen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de kenner enkele info's betreffende deze opname. Deze zijn gemaakt met Zeiss (microscoop) daaraan gekoppeld een (Fuji A203)... ja ja een (zeer simpele camera) dus van ca 120 E maar dan wel met enkele aanpassingen uit eigen hand..resp vergr 35 X vanuit een voorzet zoomobjectiev met self - made diafragmaring instelling om het juiste licht te kunnen bepalen in de tube van de microscoop.Tevens met een aanhoudend ringledverlichting van Osram = een koudverlichtingslichtbron met een (K) temp tussen de 4400.De instelling van de (Fuji A310) op manual bij (1M) = 24 Frames de afstand tussen het microscoop objectiev en het werkelijke object was ongeveer 40 mm met de vaste opstelling vanuit de Zeiss.
Laatst gewijzigd door custom op 06 okt 2007, 22:56, 26 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Zoals voorgaand eens belooft komt ik hier terug op de kleuren die het Duitse
leger tot haar beschikking had vanaf 1938 -1943 zowel op voertuigen als klein materieel
bedoelt voor in de omgeving waarin er gevochten werd bepaalde de kleur zoals je weet.

NB:Als voorbeeld div duitse zaklampen in verschillende veldkleuren

Afbeelding
Afbeelding
*Dunkelgrun
*Grau
*Graugrun
*Zeltgrau
*Eisengrau
*Staubgrau
*Weiss
*Lederbruin
*Braungrau
*Anthrazitgrau
*Dunkelbraun
*Schwarzgrau
*Dunkelgrau
*Sandgrau
*Dunkelgelb
*Blaugrau
*Signalbraun
*Braun
*Anthrazitgrau
*Grauweis
*Teerschwarz
*schwarz
*Rotbrau
*feldgrau
*Grun
*Oliv Grun
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze lamp wordt nog steeds op grote schaal aangeboden voor (2WO)zaklamp zelfs recent gestempeld met (WAa) inktstempel aan de binnenzijde de letters R - P 23 op deze lamp brengen ze veelal in verband met Reichs - Patend maar soms ook wel met Rijks - Politie.Maar geen van beiden zijn juist.Deze lamp is bij pertrix gemaakt vanaf 1950 tot in de jaren 70 is onderdeel geweest van de toenmalige (BB) als uitrustingsstuk.De letters R - P staan voor Reddings- ploeg en het nummer 23 staat voor het inventarisnummer (zaklamp) binnen het geheel van de goederen die beschikbaar waren voor de BB medewerkers.Deze code is 33 jaar gevoerd en heeft hiermee deze zaklamp aan geduid,in de loop der jaren zijn er div uitvoeringen voor de BB geweest indien daar interessen voor is kom ik daar op terug.Het sein rood en blauw had geen functie bij de BB maar daarmee was deze Pertrix lamp standaard van voorzien,en tevens bedoelt voor andere overheidstaken.Met de Pertrix leverancier is destijds overeengekomen om een grote hoeveelheid lampen te voorzien van het R- P23 nummer ,en het aantal lampen geleverd door Pertrix aan de BB in Nederland bedraagt ca 200.000 /250.000.........en dat zijn er nog al wat, en reken maar dat er milioenen van gemaakt zijn.


BB bescherming bevolking 1953/1980
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 03 feb 2008, 21:08, 21 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik heb thuis nog wel een ww2 foto met een zaklamp, ik zal hem even inscannen, BP maar als je intersse hebt
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

sobel schreef:Ik heb thuis nog wel een ww2 foto met een zaklamp, ik zal hem even inscannen, BP maar als je intersse hebt
Ja doe dat maar eens kijken of ik deze al hier besproken hebt. als die nog goed te herkennen is na de scan.. :)
Laatst gewijzigd door custom op 06 okt 2007, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Afbeelding

Ik hoop dat ze nog een beetje duidelijk is :) foto is genomen in Parijs
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De scan is idd niet al te duidelijk maar het is nog wel te zien dat het om twee Daimon lampen gaat
de rechter soldaat heeft de Daimon Telko Trio met blindkap rood - groen sein de andere
soldaat links op paard heeft een Daimon met de grote 60mm domlens beiden lampen
heb ik al eens besproken ......nogmaals een afgebeelding daarvan.


AfbeeldingAfbeelding


Even pauze ....... :wink: wordt vervolgd zodra er weer tijd is
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Afbeelding

Lijkt op een Daimon? :P
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat klopt (idd) deze Daimon Telko is geheel gelijk aan die hier op dit Wehrmacht uniform zit...maar ik had deze foto hier al eerder
geplaast enkele nummers terug met bijbehorende lamp en wellicht had u die gemist. :)
Laatst gewijzigd door custom op 12 okt 2007, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Overheen gekeken kan, maar waarschijnlijk gewoon vergeten. Zal in hte vervolg wel even checken.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Zo daar was ik weer terug....bijgaand twee oude zaklampen uit Oostenrijk van het merk WIF ik ben daar momenteel mee
aan het onderzoeken of deze zaklampen voor eigen gebruik waren bedoelt van het Oostenrijkse ''Bundesheer'' en of dat
ze voor de Wehrmacht gemaakt zijn..WIF.. was een Joodse familie onderneming en maakten klein blik materieel zoals sigaretten aanstekers .
...ect maar ook zaklampen..in 1938 was de Anschluss een feit geworden en kwam deze fabriek onder
Duits beheer te staan en in 1939 onteigend.Het zijn fraaie zaklampen van hoge kwaliteit op de lamp in feldgrau
staat Heereseigentum in geperst de zwarte lamp heeft dat niet.

NB: De linker lamp in feldgrau daarin zat nog een oude oorlogskrant
uit 1938 in wellicht om de batterij mee op te vullen maar dat zegt natuurlijk nog niets
over de werkele ouderdom van deze lamp. Daarom weet ik nog niet zeker of deze wel door de Wehrmacht gebruikt is!!

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 03 nov 2007, 19:15, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Laamp

Bericht door Erik »

Ik ben op zoek naar een zaklamp zoals gebruikt tijdens de eerste wereldoorlog en zoals je die vaak ziet op de marschbilder: foto's van soldaten voordat ze afmars plegen naar het front. Met name iets later iun de oorlog zie je vaak de mannen staan in M1915 jassen met een vierkantige zaklantaarn op de borst.
Ook op de foto eerder in dit forum is dat het geval (hoewel het hier een heel vroege foto betreft): een soldaat van (zo te zien) 17 IR met een merkloze lantaarn.

Mijn vraag ligt voor de hand denk ik:
Welke lantaarns werden gebruikt tijdens WO-1?
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Erik ik heb in voorgaande nummers deze lampen deels al besproken en (idd net zoals je al opmerkte het zijn van die platte doosjes enkel met een
domlens lijken wel iets op het (K98) schoonmaaksetje. Deze lampen uit de (1WO) waren vaak van het merk Hassia, ik heb er momenteel geen
te koop maar zal aan je denken zodra ik er een hebt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Vanuit de 1WO gaan wij weer even een stap verder naar de (2WO) maar nu eens een zaklamp in de civiele uitvoering de Daimon Contact nr 1116 / 1936 in kristalblech veelkleurig (mozaïek)
Ik heb deze lamp onlangs in de verzameling gekregen en bij nader onderzoek is gebleken dat er nog een origineel Daimon (luftschutz) lampje in zat,hieruit blijkt dat
deze in de 2WO door de burger als luchtbeschermingslamp is gebruikt.Zoals je wellicht weet was het in de 2WO voor de burger verplicht om na zonsondergang
buiten verduisteringslicht te voeren. Deze lamp was zwaar vervuild en heb deze weer geheel gerestaureerd zodat het nu weer een verzamelwaardige zaklamp is geworden ......veel kijkplezier!!

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie