Duitse helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
fred
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2007, 20:44

Duitse helm

Bericht door fred »

hallo

Kan er mij iemaand vertellen of deze helm origineel is. Ik denk persoonlijk dat de helm en het binnenwerk origineel zijn en dat het om een politiehelm gaat, maar de decals kloppen zeker niet denk ik. Graag jullie advies

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

RENNEN!!!!!!! :o
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ja en gruwelijk hard ook.
Decals lijken wel stickers.
Helm is overgeschilderd.
Binnenwerk lijkt me het enigste wat goed bij de helm past.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Duitse WOII helm

Bericht door asjemenou »

Als ik het wel heb, dan is dit een overgeschilderd oud model brandweerhelm. O.a. in gebruik geweest bij diverse brandweerkorpsen in Nederland. Dit type (brandweer) helm kom je per gros tegen op Marktplaats e.d. En ze zijn dan altijd "origineel" Duits WOII. Een goed kenmerk om zo'n brandweerhelm te herkennen zijn de ventilatiegaatjes aan de zijkant van zo'n helm. Een Duitse WOII helm heeft namelijk niet van dit soort ventilatiegaatjes maar één ventilatiegat aan weerzijde van de helm. Dit type brandweerhelm kan je ook nog wel eens tegenkomen met een kam aan de bovenkant.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Duitse WOII helm

Bericht door utmi »

asjemenou schreef:Een goed kenmerk om zo'n brandweerhelm te herkennen zijn de ventilatiegaatjes aan de zijkant van zo'n helm. Een Duitse WOII helm heeft namelijk niet van dit soort ventilatiegaatjes maar één ventilatiegat aan weerzijde van de helm.
Duitse Wehrmacht (LW-Heer-Marine) en SS helmen hebben idd. een ventilatiegat aan weerszijden van de helm, maar dit kan wel degelijk een duitse helm uit de oorlog of daarvoor zijn. Alleen dan een type zoals gebruikt door de Politie of Luftschutz, die hadden wel deze ventilatiegaatjes. Het lastige is dat idd. na de oorlog deze helmen door brandweer nog gebruikt zijn.

De decals:
- Het h.kruis werd idd. zo op politie helmen gebruikt, maar dan met aan de andere kant een polizei decal (zilver op zwart).
- de Lw. adelaar + H.J. embleem zijn zo gebruikt door Flak helpers.
- Het kan zelfs zijn dat de combinatie van bovenstaande 2 er in de oorlog is geweest (m.b.t. hergebruik van helmen), echter wel een vreemde combinatie en dan was de kwaliteit/uitvoering van de decals wel anders.

Ik vind de helm zelf er goed (origineel) uitzien; kinband en binnenwerk zijn typisch duits type wo2, maar hij is idd. overgeschilderd en de decals lijken mij (zijn)fake, maar volgens mij had je dit zelf ook al bedacht Fred... niet meer voor geven dan 20-25? euro, afbeits eroverheen of afkrabben en kijken wat voor een verassing er onderuit komt. :evil:
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Of de normale modellen met LW adelaar en daaronder een ruitje heeft bestaan zijn ze volgens mij ook nog niet helemaal uit.
HJ kreeg veel spul van de LW zelf zoals helmen , petjes en zelfs fliegerbluses
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

Michael_Wittmann schreef:Of de normale modellen met LW adelaar en daaronder een ruitje heeft bestaan zijn ze volgens mij ook nog niet helemaal uit.
HJ kreeg veel spul van de LW zelf zoals helmen , petjes en zelfs fliegerbluses
Ik dacht dat ik in een boek een originele foto van een helm met zo'n ruitje had gezien, maar ik heb net gezocht, kan het alleen nog niet vinden.

Wel had je in de oorlog inderdaad al gewoon brandweerhelmen met twee ventilatie gaatjes, ze waren er in zeker 11 varianten.
Gebruikt door Brandweer, Polizei, Algemeine SS, DRK, NSDAP, TENO en vast nog wel meer soorten die ik nooit gezien heb

Dan had je het gladiator model van de Luftschutz, ook gebruikt door de SA en als luftschutz polizei
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Het zou best kunnen dat ze bestaan hebben en dus orgineel zijn.

Maar die wij altijd tegen komen zijn VRIJWEL altijd fake.
Mehr Sein Als Scheinen!
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Doornewaard »

een gevalletje van 'te mooi om waar te zijn'. meestal fake
fred
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2007, 20:44

Bericht door fred »

de helm is zeker niet fake, het gaat hem gewoon om de decals
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Jawohl,dit is een model 34 helm met de bekende peper en zout ventilatie gaatjes.
Verf en decals zijn na-oorlogs,das wel heel duidelijk.
En dat is jammer,weer eentje verpest.

Kijk hier maar eens voor meer info:

http://www.german-helmets.com/QUICK%20ID%20MAIN.htm
German-Helmets.com
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

fred schreef:de helm is zeker niet fake, het gaat hem gewoon om de decals
Nee, de helm niet. Maar de verf en de decals wel, en dan kun je je afvragen wat die originaliteit van de helm zelf nog betekend.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

mgschutze schreef:
fred schreef:de helm is zeker niet fake, het gaat hem gewoon om de decals
Nee, de helm niet. Maar de verf en de decals wel, en dan kun je je afvragen wat die originaliteit van de helm zelf nog betekend.

Inderdaad!

Als ik praat over een Orginele helm dan bedoel ik ook echt alles orgineel.

En een fake/nep is gewoon al enkel het plaatje dat er niet hoor o.i.d.
Mehr Sein Als Scheinen!
Plaats reactie