collectie Dutchhelmets

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

collectie Dutchhelmets

Bericht door dutchhelmets »

mijn verzamel gebied zijn Nederlandse helmen vanaf 1916 tot heden gebruikt door defensie, BB, politie, LBD, enz. Bij deze een kleine indruk van de groeiende (verslavende) collectie.
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Mooie verzameling! Zoals je je wel kan indenken vind ik vooral de vooroorlogse Nederlandse helmen erg mooi ;)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Zeer leuk!

Als ik jou was zou ik me meer op wo1 en wo2 richten!

Zou je wat meer fotos kunnen posten van de M16's?


Mvg Michael
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

dank je. ik zou inderdaad alleen kunnen richten op wo1 en wo2 maar ik vind het zo wel erg leuk. voordeel van na-oorlogs is dat het een stuk goedkoper is........ en de voor-/oorlogse helmen zijn uitdagend om ze te krijgen. van welk m16 helm wil je meer pics zien. ik heb er 6. 3 m16's, waarvan een burgerwacht doorgebruikt met m34 liner en een met eind jaren 20 lak. 1 m16b. 1 m16c, burgerwacht doorgebruikt met duits binnenwerk en een m16d(overgeverfd).
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Ik zag vandaag in Vlaardingen dat er een boek uitgegeven was over Nederlandse helmen. Misschien wist je het al?
CAN DO
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

dutchhelmets schreef:dank je. ik zou inderdaad alleen kunnen richten op wo1 en wo2 maar ik vind het zo wel erg leuk. voordeel van na-oorlogs is dat het een stuk goedkoper is........ en de voor-/oorlogse helmen zijn uitdagend om ze te krijgen. van welk m16 helm wil je meer pics zien. ik heb er 6. 3 m16's, waarvan een burgerwacht doorgebruikt met m34 liner en een met eind jaren 20 lak. 1 m16b. 1 m16c, burgerwacht doorgebruikt met duits binnenwerk en een m16d(overgeverfd).
Laat maar de mooiste zien ;)

Het VERZAMELEN in deze hobby is het bij elkaar zoeken van het oude spul en daarvoor moet betaald worden. Mijn persoonlijke mening is als je er voor spaart dat je dan ook ECHT iets hebt uit 1 van de 2 grote oorlogen. ... Anders kun je net zo goed reprozooi aan gaan schaffen. ( Dit is niet flauw bedoelt voor jou ofzo! :) )
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

Complimenten voor de verzameling.
Hoe lang spaar je al??
@ Michael, ben het toch niet helemaal met je eens. Het ligt er maar net aan waar je interesse ligt. Zelf spaar ik dan ook puur Wo1 en Wo2 helmen. Maar omdat na-oorlogse zaken NU! nog geen kapitalen waard zijn kan het nog wel een grote verzamelwaarde voor iemand hebben.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Michael_Wittmann schreef:Het VERZAMELEN in deze hobby is het bij elkaar zoeken van het oude spul en daarvoor moet betaald worden. Mijn persoonlijke mening is als je er voor spaart dat je dan ook ECHT iets hebt uit 1 van de 2 grote oorlogen. ... Anders kun je net zo goed reprozooi aan gaan schaffen. ( Dit is niet flauw bedoelt voor jou ofzo! :) )
Michael,
Reprozooi (zoals jij het dan noemt) is natuurlijk ook niet bedoeld voor verzamelingen. Je haalt het een beetje door elkaar.
Reproducties gebruik je om publiek te laten zien hoe een voorwerp of installatie er uitgezien heeft, nagebootst tot in het kleinste detail. Het publiek krijgt zo een idee van hoe iets eruit gezien heeft. Daarnaast wordt het in de living history gebruikt. Een reproductie in deze zin is dus een gebruiksvoorwerp.
"Zooi" is het dus nooit. Het is alleen geen verzamelspul als je originele uitrustingsstukken verzamelt!

Als living historyman ben ik trouwens zeer tevreden over deze zooi! Ik kan met een gerust hart de loopgraven in, in de wetenschap dat als er weer iets scheurt/afbreekt of onherstelbaar smerig wordt het alleen een financieel probleempje wordt, geen historisch probleem!

Repro? Iedereen blij! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Veldflessen en etensblikken worden meestal orginele voor gebruikt.
Koppels ook nog wel.

Zooi vind ik het als het te mooi word en dan de echte wo2 verzamelaars daar hun hoofd aan stoten! Of andere mensen ermee willen besodemieteren!

Dus vandaar die uitspraak!

Met meer richten op wo1 en wo2 bedoel ik meer periodiek gaan verzamelen dus niet te globaal.
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Michael_Wittmann schreef:Veldflessen en etensblikken worden meestal orginele voor gebruikt.
Koppels ook nog wel.

Zooi vind ik het als het te mooi word en dan de echte wo2 verzamelaars daar hun hoofd aan stoten! Of andere mensen ermee willen besodemieteren!
Daar erger ik mij ook nog wel eens aan: belazeren middels reproducties!

Natuurlijk zijn reproducties mooier; ze zijn namelijk in nieuwstaat! Zo zag het er ook uit als betrokken soldaat het uitgereikt kreeg (als-ie geluk had!). Ideaal voor in het veld, maar zeker geen verzamelmateriaal (Of je moet verzamelaar zijn van reproducties). Maar de echte verzamelaar ziet in de regel snel of een stuk repro is of origineel. Zo niet? Tja, extra studie, meer fora bezoeken en anders door schade en schande leren!

Wat ik al zei; ik ben blij met repro's! Ik heb wel origineel spul, maar dat ligt gewoon thuis en te velde treed ik op in repro's (op helm, wapentuig en gasmasker na). Ideaal!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

..
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:41, 2 keer totaal gewijzigd.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

..
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

..
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

..
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Super!! (zie 1 van mijn oude helmen er ook bij staan :wink: )
Plaats reactie