Natuur foto's

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sneeuwfoto's

Bericht door asjemenou »

bollebekboerke schreef:Wa schoon fotomateriaal,de mooiste vind ik die met de zitbank.
Bedankt voor het compliment. Zwart/wit blijft nog steeds mijn favouriet.
bollebekboerke schreef:Dank u, twas spurten om het fototoestel te halen en terug te rennen, enkele minuten later zat de zon al te hoog en een kwartier later was de nevel al bijna opgelost.
Het is inderdaad een mooie foto van het paard en je verhaal is ook heel herkenbaar voor mij. Dit soort unieke momenten duren nooit lang. Hetzelfde geldt voor de bovenstaande serie zwart/wit sneeuwfoto's. De foto's zijn 's ochtends vroeg genomen. Een uur nadat ik de foto's genomen had viel de sneeuw al van de bomen af en trok de nevel op. Dit soort winterlandschappen duren over het algemeen nooit lang in Nederland. De foto's zijn overigens met een heel simpel 6.1 Megapixel compact cameraatje genomen. Het leuke van zo'n cameraatje is dat je 'm gemakkelijk in je jaszak of je tas stopt. Ik heb 'm dan ook heel vaak bij me om dit soort mooie momenten vooral niet te missen. Zijn er nog meer mensen die mooie sneeuwfoto's van Nederland of België hebben?
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Oke, niet echt natuur maar toch:

Afbeelding
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

bollebekboerke schreef:Is dat een in de bergen ontspringend watervalletje, links van het midden der foto?
Het lijkt er wel op, Maar er was geen water :oops:
asjemenou schreef:
symen schreef:Ja, het is jammer dat je soms ook niet echt diepte ziet in foto's zoals deze, want hier kijk je zon 2500 meter naar beneden
Diepte kan je wel degelijk in foto's krijgen maar misschien moet je iets meer je best doen om het er in te krijgen. :D
Ik zie veel mooie vakantiefoto's in dit topic maar in je woonomgeving valt ook genoeg te fotograferen (hopelijk krijgen we deze winter nog wat sneeuw te zien). ]
Heb jij meschien dan een idee hoe je dat zou kunnen doen, ik zou het neit weten :? :)
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Als ik de foto's van Asjemenou bekijk dan bereikt hij dieptezicht door LANGS een voorwerp of onderwerp (bvb zitbank, een oprit) de foto te nemen, niet door frontaal het voorwerp in de lens te nemen. Dieptezicht in een berglandschap bereik je dan volgens mij door op de voorgrond iets in de optiek te nemen, een andere berg, een wandelpaadje,....
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Diepte in een berglandschap is te bereiken door:
- een persoon op de voorgrond
- een boom in het rechter of linker kader (bijv. stam links en tak boven in beeld, dan is het onderwerp ook ingekaderd.
- een ander voorwerp op de voorgrond dat een herkenbare maat heeft. (van prullebak tot lantarenpaal, van fiets tot bus)

Vaak gaat het er alleen om een idee te geven van afstanden. Dit kan je eigenlijk alleen doen met mensen of voorwerpen op de voorgrond. Deze mensen of voorwerpen hoeven niet geheel in beeld te zijn, maar genoeg om als referentie voor maten en afstanden te dienen.

Als je niets en niemand bij de hand hebt, kun je bijvoorbeeld ook door je knieen gaan en een stukje voorgrond meenemen van de plek waar je staat.

En dan nog is het altijd moeilijk om een onderwerp op afstand zo te fotograferen dat je over kunt brengen wat je op dat moment zo mooi vindt.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Oke, ja nu het je het zegt valt het meer op ja, zoals dit.

Afbeelding
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Precies
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Mooi, weer wat geleerd. thanks :D
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Fotograferen op afstand

Bericht door asjemenou »

To Tall schreef:En dan nog is het altijd moeilijk om een onderwerp op afstand zo te fotograferen dat je over kunt brengen wat je op dat moment zo mooi vindt.

Gr.,
Too Tall
Misschien moeilijk maar niet onmogelijk. Het geheim is om datgéne wat je juist zo mooi vind te isoleren van de rest van de omgeving. Om zo'n foto te maken heb je een flinke telelens nodig. Met flink bedoel ik geen lens van 200 mm. (voor het gemak noem ik even de analoge lensbrandpunten) maar een lens van minimaal 400 mm.

Afbeelding

Telelenzen zijn ideaal om mensen niet te storen in hun bezigheden. Zo krijg je mensen ongedwongen op de foto. Deze Britse meisjes werden gefotografeerd met een 800 mm. lens.

Afbeelding

Niet alleen mensen of dieren kan je op deze manier fotograferen maar ook voorwerpen. Zonnestoelen in St. James's park gefotografeerd met een 400 mm. lens.

Afbeelding

Man met vlieger. Gefotografeerd met een 800 mm. lens.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 31 okt 2007, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ik doelde meer op zaken die fotografisch minder makkelijk vast te leggen zijn. Zo kunnen bijv. de kleuren van de Grand Canion je volkomen overrompelen als je er bent, maar ik heb zelden een foto gezien die dat wist te pakken.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Grand Canyon

Bericht door asjemenou »

Dat is juist de uitdaging van het fotograferen. Vastleggen wat je mooi, lelijk, indrukwekkend of wat dan ook vind. Aleen je moet het wel (leren) zien en je moet de mogelijkheden van je camera kennen. Wat de kleuren betreft, als je je foto opnamen goed belicht dan krijg je echt wel een mooie kleurverzadiging. Zeker met de hedendaagse digitale fotografie. Maar... het blijft natuurlijk wel een foto. Het kan je nooit dezelfde indruk geven als wanneer je echt door de Grand Canyon loopt. Ik heb zelf heel mooie foto's van de Grand Canyon. Mooi van compositie, scherpte en kleur. Helaas kan ik deze foto's hier niet plaatsen. Ze zijn auteursrechtelijk beschermd. Daarom maar een link naar soortgelijke foto's van de Grand Canyon; http://travel.yahoo.com/p-travelguide-1 ... 2?fromiy=1
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Mooie meisjes trouwens :)
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Gewoon even een vraagje tussendoor...mag je eigenlijk wel zomaar van iemand zonder dat ze het weten zo'n foto maken ?

Weer on-topic: hele mooie foto's om te zien.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Charly1975 schreef:Gewoon even een vraagje tussendoor...mag je eigenlijk wel zomaar van iemand zonder dat ze het weten zo'n foto maken ?
Ik vermoed van niet, en op internet plaatsen? maar wat dan bvb van foto's gemaakt op een beurs, zoals Ciney waar tientallen ongevraagd met hun aangezicht op internet belanden, een vraagje voor de moderators dus :wink:
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Deze foto laat specifiek 2 meisjes zien terwijl ze in hun tijd zitten te lunchen of wat dan ook, als je op Ciney een foto maakt, maak je hem waarschijnlijk om de sfeer van deze beurs op foto te zetten, niet omdat die man die toevallig op de foto staat een blikje drinken drinkt.

Of ging deze foto om het bankje Asjemenou? :P
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie