Ardennenoffensief

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Tsja, wat gaan ze met hele batterijen vijzels doen :?
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

uuuuuuuuuh ?
schieten lol
Starting up again
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Vijzels afvuren? Hmmm, gebrek aan munitie?
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

antwerpx, was het niet alleen de staf van Léon Degrelle die zich een hoofdkwartier in Stavelot(?) wilde vestigen, en ik dacht dat het mocht omdat Sepp Dietrich een kammeraad was van Degrelle?

Michael
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik denk het niet, de hele (of toch een groot deel ervan) Wallonie moest zo snel mogelijk België binnen zijn om als bezittingsmacht te kunnen funguren. Daarbij heb ik ergens gelezen dat het een behoorlijke collonne gewweest moest zijn, en dat de Wallonie nieuwe tanks moest inrijden.
Maar echt zeker ben ik er ook niet van.
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Degrelle moest naar Stavelot??? Bron??? Details???
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Niemand? Degrelle in Stavelot?
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Degrelle in Stavelot? Meer info?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

(Op zo'n momenten vervloek in Jan Vincx dat hij nooit een kroniek schreef van de Waalse oosfronters :))
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ik vraag mij voornamelijk af wanneer Degrelle überhaupt in Stavelot kan zijn geweest. Hierover is namelijk niets terug te vinden terwijl de tijd die de Duitsers in Stavelot waren vrij beperkt was en voornamelijk uit gevechtshandelingen bestond.

Ook zet ik enige vraagtekens bij het inrijden van nieuwe tanks? Zijn er gegevens over leveranties van tanks aan Degrelle? Had "Wallonie" op enig moment in de oorlog tanks? Zijn er gegevens over het trainen van de bemanningen?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Die andere Timo schreef:Ik vraag mij voornamelijk af wanneer Degrelle überhaupt in Stavelot kan zijn geweest.


Hij is er zeker niet geweest, zijn opdracht (dacht michael gehoord te hebben) was om erheen te gaan.
Ook zet ik enige vraagtekens bij het inrijden van nieuwe tanks? Zijn er gegevens over leveranties van tanks aan Degrelle? Had "Wallonie" op enig moment in de oorlog tanks? Zijn er gegevens over het trainen van de bemanningen?
Geen flauw idee, het enige dat ik er ooit over gehoord heb is het zinnetje "De walloinie moest gloednieuwe duitse tanks inrijden" in het boek 'Leon Degrelle: Brussel-Tsjerkassi -Madrid' (de juiste titel weet ik niet meer, ik zal het boek er nog wel eens bijnemen).
Ik heb nog nooit de betrouwbaarheid van dit boek gestaafd.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Zijn er (online) kenners die bv. gegevens over "Wallonie" uit BA-MA of NARA hebben? Kriegstagebücher of informatie uit de boeken van het Heeres Waffenamt?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Stuur misschien een berichtje naar 'narwa44' (Eddy de Bruyne) op het axis history forum. Die geldt toch wel als kenner op het gebied van de Wallonie.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Bedankt voor de tip :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
sturmwehr
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jul 2004, 22:33
Locatie: Limburg

Bericht door sturmwehr »

hierover schrijft degrelle toch niets in zijn boeken? wat wel raar is voor zo een "belangrijke" gebeurtenis...
Wij volgen het vaandel der leeuwen, door sikkel en hamer onteerd. Ons horen de komende eeuwen, te wapen, te wapen voor outer en heerd!
Plaats reactie