Going Airborne!!

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

To Tall schreef:Zover ik weet zat die legbag aan een touw met een enkelriem. Het touw brak gewoon simpelweg af door de prop blast. De mannen hadden nooit met deze Engelse vinding geoefend en de zakken werden vaak voor de mannen uit het vliegtuig uit geschopt, als ik de lectuur goed heb begrepen.

Wat Sjoerd zegt over die wind die de motor veroorzaakt klopt. Dit is wat we de prop blast noemen. Wanneer je je been maar iets naar buiten doet wordt je simpelweg weggeblazen.

Ook helmen en ander gear kunnen bij een sprong uit een C47 weggerukt worden. Ook wanneer het vliegtuig de optimale snelheid voor een sprong vliegt, dit is over het algemeen c.a. 95 knopen, op D-Day is inderdaad veel te hard gevlogen en zijn er onnodig veel troopers overleden voor het lijfbehoud van piloten.

Hoewel de kans groter is bij bijvoorbeeld een M1 fixed bale dan bij een swivel bale, kan dat ook gebeuren bij bijvoorbeeld een Engelse parahelm. Het kan immers ook zijn dat de chinstrap breekt. Dit is afgelopen weekend op Ginkel ook gebeurd.

Tegenwoordig zit de legbag op de persoon en wordt deze pas naar beneden gehangen wanneer de canopy volledig deployed is.

Zo Mausserwerke, volgend jaar uit de C47 op Ginkel?

Gr.
Too Tall
Hehe... nog nooit uit een C47 gesprongen maar lijkt me wel gaaf! :)
Alleen het idee van een eigen chute vind ik niet zo gaaf... ofja.... de bank niet zo.
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Afbeelding

Try before you die!

Foto, 5 juni 2007, Liesville Sur Douve, Nachtsprong.

Dit was overigens de eerste static line nachtsprong in Normandië sinds de oorlog.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

To Tall schreef:Afbeelding

Try before you die!

Foto, 5 juni 2007, Liesville Sur Douve, Nachtsprong.

Dit was overigens de eerste static line nachtsprong in Normandië sinds de oorlog.

Gr.,
Too Tall
Graag!! :lol:

Ziet er gaaf uit zeg. En mij lijkt het ook leuker om zo staand het vliegtuig te verlaten.
Wel vreemd dat dat de eerste static is sindsdien.
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Eerste static NACHT sprong sinds 1944.

Static dagsprongen worden eigenlijk wel elk jaar gedaan.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

Mauserwerke schreef:En ik ben weer terug van mijn zeer enerverende week parachutespringen.

Het was echt ZOOOOO gaaf zeg! Die adrenaline kick krijg je nergens anders op de wereld meer. Daar waarschuwde ze me ook voor bij aanvang van de opleiding. Nix zou daarna nog zo'n thrill kunnen veroorzaken maar maakt niet uit. Dit blijf je houden he.
Na een dag flink gedrild te zijn waren we klaar voor de start. We kende alle procedures van buiten en zelfs van achter naar voren. En toen was het maar even wachten op goed weer he.
Na een hele dag gewacht te hebben en iedereen al afgetaait was waren wij nog de enige twee op de basis zowat.... en Toen trok de hemel open. Meteen de primeur gehad. Omdat het maar een relatief klein gat in het wolkendek was kregen we meteen het sein "Gear up!!" en binnen 5 minuten na de Pin-Check zaten we in de kist op weg naar bijna 4000 Ft.
De aller eerste keer als je de motor in toeren hoort zakken en vervolgens de deur open hoort gaan krijg je een rilling over je rug die niemand kan beschrijven. Das is echt fenomenaal. Dan de voetjes de deur uit en je voelt de wind best wel aan je schoenen trekken, dan is het een kwestie van heel goed vasthouden en klaar gaan zitten (pupillen zo groot als kroonkurken en een hartslag van een ongetrainde marathonloper) en dan krijg je te horen: "Ohkeeeeeeej...... Ready?.....(dat was het punt dat ik "Yes" moest zeggen).... GO!!!" :P
Na dat eerste Ohkeeeeej versnelt je hartslag nog even en dan GA je. Op dat moment kun je ook niet meer denken en ben je alleen nog maar bezig met naar boven kijken waar je hopelijk snel een rechthoekige matras ziet ontvouwen. Bij mij was dit zo ongeveer wel het geval... alleen ik had een dikke twist van 4 slagen. Dus ik moest nog gaan fietsen als een gek voordat ik de 2000 Ft bereikte zodat ik toch nog enigsinds een veilige landing kon gaan inzetten.
En Koud dat het daarboven was.... daar merk je op zich ook niet heel veel van want ik was alleen nog bezig met oriënteren toen ik onder mijn ontvouwen Canopy hing. Beetje het 800Ft gebied zoeken en dan moeten uitwijken voor een andere para en omdat ik toch tegen de wind in moest landen mijn eerste landing verkeerd inzetten en naast de dropzone in een aardappelveld landen. Na goed.... stuurlijnen bij elkaar zoeken chute opvouwen en door het maisveld terug lopen.
Dan ben je echt helemaal Hyper als je aankomt bij de rest. Ik heb geloof ik wel een kwartier gestuiterd :)

Elke sprong die erna kwam ging steeds beter en beter zodat ik op een gegeven moment net zo zacht kon landen als dat je uit bed zou stappen. Dat zag er echt gaaf uit .
Als ik alle foto's binnen heb (en het ziet er enigsinds uit) post ik wel eens wat. :lol:

Wel was ik mezelf na de eerste sprong aan het afvragen hoe het toch zo kwam dat veel troopers toendertijd de "Legbag" kwijt zijn geraakt tijdens de sprong. Oke... de wind trekt wel aan je benen maar zo ontzettend hard is het nu ook weer niet. En de legbag zat geloof ik gewoon met riemen aan je been EN koppel vast.
Ach ook toendertijd waren er dumbo's die hun gear niet goed vastmaakten. verder gebeurt het nog steeds hoor dat para's hun extra last verliezen. Ook bij de dropping op de ginkelse heide verloor iemand zijn helm doordat het oude stiksel de sprong cq propblast niet aankon. Overigens een reden om jezelf te bedenken of je wel met het originele spul wilt springen.
Hier een link om te laten zien wat de wind en propblast allemaal doet
http://www.paracentrumteuge.nl/componen ... ,50/id,79/ Uiteraard doet elk type vliegtuig het meer of minder. In dit geval een Cessna 208.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Ziet er vet uit! :)
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Plaats reactie