Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@roadmaster

Ook deze vraag kan ik niet in een zin beantwoorden.... Erst prufen..!!!en dan pas afscheuren komt op hetzelfde neer zoals je zelf al aangeeft en wij vroeger in de jaren 50 al deden met dit soort batterijen .De plus en min pool gegijktijdig even tussen je tong houden om te kijken of er nog genoeg porrie .....:shock: in zat.Het had te maken met het garantiezegel van de batterijen zodra die nog niet was verbroken kon je deze gewoon in ruilen en kreeg je een nieuwe terug, dezelfde garantie is er vandaag de dag nog steeds als er een zegel aanwezig is .Het testen werd eenvoudige gedaan met de zogenaamde ..Batterie Prufer..onderstaand twee exemplaren afgebeeld uit die tijd deze afbeelding komt uit een oude Daimon katalogus 1936...zonder het zegel te hoeven verbreken kon men meten..da's even slim bedacht :idea: van die Daimon jongen uit 1936

Afbeelding


NB: Goed naslagwerk is het halve werk voor ons verzamelaars!! :shock: :shock:
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Bericht door Schijnwerper »

Nou zie, weer veel nieuwe info en uitleg bij gekomen!
Ja nog iets nieuws misschien....er komt is nu een verzamel boek uit,
over die zaklampen.
Hier de link: http://www.kunstmag.nl/enerwaslicht/

http://hobby.marktplaats.nl/overige-hob ... 893-en-er-

Ga hem zelf wel aanschaffen, om dat ik het leuk vind zo'n boek is door te lezen en te kijken.
Hij staat ook eerdaags op de
Verzamelaars jaarbeurs
17 & 18 november 2007
Jaarbeurs Utrecht.
Met zijn colectie zaklampen en info etc.
zijn naam is: Carel Weide.

Leuk om te kijken daarzo, op die beurs, ging er vroeger ook wel eens
dikwijls heen, toen er nog redelijk veel militaria kramen stonden,
en de prijzen nog in guldens waren!
hoewel je er even goed vermaken kan, staan vele kramen met van alles en nog wat, en er is een Platen en CD beurs dus.

Maar ja geen zin om alleen heen te gaan, dus zie wel....
Hopelijk komt het goed.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Hoi Custom,

Beetje laat maar ik lees het nu pas. Bedankt voor je informatie en de moeite!

Groetjes Marcel
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

rood schreef:Hoi Custom,

Beetje laat maar ik lees het nu pas. Bedankt voor je informatie en de moeite!

Groetjes Marcel
Beter laat dan nooit zal ik maar zeggen :) ik hoop dat je er iets van hebt opgestoken :idea:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik ben op zoek naar informatie betreffende deze twee afgebeelde zaklampen die wellicht gemaakt zijn in Belgie omstreeks 1940 bij Cobar deze fabrikant maakte voornamelijk Radio's maar later in de (2WO) ook Elektrische zaklampen waarschijnlijk al vanaf 1939 .De Cobar ondernemer Luciemn de Puydt wist dat er een wijziging in zijn product moest komen..wand radio's waren immers verboden na de inval van de bezetter in mei 1940 .De overschakeling van een nieuw product ipv van radio's werden er op grote schaal zaklampen geproduseerd naar miltair model..maar voor wie...?

NB:Was het soms als export bedoelt voor England.....en of misschien wel voor de bezetter?dat is mij vraag en wie heeft hier info's over en of kent deze lampen dan hoor ik dat graag.tevens ben ik op zoek naar Safe - lite info ook een vroegere zaklampen fabrikant uit Belgie.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 05 nov 2007, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 05 nov 2007, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 05 nov 2007, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 05 nov 2007, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 05 nov 2007, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze zaklamp heeft niets met de 2WO van doen en was een voormalige DDR zaklamp voor de (NVA)..Maar ik wil deze lamp toch even graag aan je voorstellen omdat het een Super lamp is betreffende vele mogelijkheden en EEN bijzondere techniek bezit voor die tijd. Deze lamp is gemaakt in de 60/70 jaren van merk GLZ/ ZW59 Mehrzweckleute hij is oplaadbaar bezit een bajonet spaarlampje 2,5 V 0,2A die voor 15 uur konstand licht kan zorgen.Er zitten maar liefs ( 4) kleuren filters in een leesloep om kaart.. ect te lezen vond ik wel zeer apart en ben ik nog nooit tegen gekomen op een miltaire zaklamp,de behuizing is van een harde kunstof soort in Oliv Grun.Er zit een holle gepolijste spiegel achter een kristallen heldere 40mm domlens.De kwaliteit van het geheel is zeer hoog te noemen voor die tijd en de mogelijkheid voor uitbreiding is ook volop aanwezig door de extra bijgeleverde zaklampkop en of accu deze te kunnen monteren aan de zijde waar de laadingang zit.....De Trabant was in zijn tijd ver achter gebleven ..maar deze DDR zaklamp was zijn tijd in de 60e 70 jaren al ver vooruit maar helaas toen niet te koop voor de DDR burger :idea: ........Deze lamp moet je hebben als militair verzamelaar er zitten nog zo vele mogelijkheden op die ik niet allemaal hier kan noemen wand dan krijg je een boekwerkje en da's niet de doeling.....Het is de Leica - Leitz-Zeiss onder de DDR zaklampen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 12 nov 2007, 23:56, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Bericht door roadmaster »

8) Inderdaad dit is een prachtexemplaar! Zijn deze nog wel ''ruim'' voorhanden?
Waar moet ik zoeken voor zoiets, toch wel op speciale beurzen/markten of wellicht in het voormalig Oost Duitsland misschien?

groet van roadmaster 8)
be prepared & drive alert
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Op onderstaan adres kun je deze DDR lamp online bestellen.....tevens met veel ander (2WO)militairia materieel.

http://www.militaria4you.com
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Fraaie afbeelding van een Duitse Feldgendarmerie pop komt uit een (2WO) museum vanuit Belgie ''LA ROCHE'' gemaakt door een collega verzamelaar voorstellend een Feldgendarmerie pop met MP - 40 tevens heeft deze Duitse Gendarmerie een ''Wif'' 1136 Signal taschenlampe uit Osterreich op zijn uniform hangen Ostereich moest immers na de Anschluss v/h nationalsozialistische Deutsche Reich op 12 Maart 1938 ondanks geringe diplomatieke tegenstand alles prijsgeven aan Nazi Deutschland vanuit het voormalige ''Heereseigentum'' Osterreich. Dus gewoonweg ''Beute materieel''.het is een pracht afbeelding alles mooi natuurgetrouw opgezet ..allereerst een pluimje voor de fotograaf.. :) en het museum in ''LA ROCHE'' natuurlijk.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 04 dec 2007, 00:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie